Organizátoři přemýšlí nad razantní změnou formátu slavného autosalonu.
Letošní autosalon v Ženevě (GIMS) padl za oběť pandemii koronaviru a nedlouho poté organizátoři tradiční výstavy oznámili, že z důvodu chabého zájmu ze strany automobilek a nejistého průběhu celosvětové nákazy neproběhne ani ročník 2021. Jak to ale nyní vypadá, situace by se mohla otočit k dobru. Jen bychom se tradičního březnového autosalonu nedočkali tak, jak ho známe.
Automotive News Europe totiž přináší informaci, že organizátoři GIMS si pohrávají s myšlenkou uvedení ženevského autosalonu v dosti pozměněné formě. V novém plánu se mluví o pouze třídenní události (namísto klasických 15 dní), a to přístupné výhradně pro novináře a další zástupce médií s akreditací.
Na klasické otevření bran autosalonu veřejnosti po ukončení novinářských dnů by tedy příští rok nedošlo. S tradičním místem konání na výstavišti Palexpo se počítá opět. Se stále silnějším přechodem automobilek do on-line prostoru je pak zmiňováno silnější zaměření na virtuální prvky výstavy a on-line prezentace.
Na fyzické vystavování nových modelů a živé tiskové konference se ale nezapomene. Nelze však přehlédnout snahu organizátorů posunout autosalon do modernější formy, která by snad mohla přivést značkám pozornost diváků i bez jejich nutnosti být fyzicky na místě. Nový formát už měl být údajně nabídnut automobilkám, žádný výrobce však zatím účast nepotvrdil.
Nelze přehlédnout, že koncept tradičních autosalonů se stánky automobilek a návštěvníky pod jednou střechou zastarává. Stále více výrobců upřednostňuje, ať z finančních či virálních důvodů, on-line prezentace nebo soukromé události pro vybrané publikum. Ostatně z těchto důvodů již letošní ročník odřekla velká spousta značek. A například Lamborghini nedávno oznámilo, že s velkými autosalony nadobro končí.
Kratší doba konání autosalonu, navíc zaměřeného pouze na odborníky, by každopádně automobilkám pozitivně snížila náklady na vystavování. Především na pozadí s již vysokými ztrátami, které celosvětová pandemie v automobilovém průmyslu zatím napáchala.
Nepředvídatelný vývoj situace okolo šíření nákazy také vytváří otázku, zda bude konání i takto ořezaného formátu ženevského autosalonu po stránce zdravotních opatření, včetně omezení cestování z okolních států, příští rok na jaře ve Švýcarsku vůbec možné.