Škoda našla způsob, jak projet Evropu elektromobilem zcela bez starostí

Se šéfem českého zastoupení Škodovky jsme si v Ženevě povídali o dalším rozvoji elektromobility v České republice. A má poměrně jasná sdělení.

Elektromobilita je jedním z hlavních témat letošního ženevského autosalonu. Co se mainstreamu týče, jsou v současnosti na vysoké úrovni automobilky Kia, Hyundai či Volkswagen. S příchodem nové generace elektromobilů s vysokým dojezdem se ale u nás „něco“ musí stát, protože jinak je nebudeme moci považovat za plnohodnotnou alternativu k vozidlům se spalovacím motorem.

Kia Niro prošla lehkou modernizací. Kosmetické změny doplňují novinky uvnitř

Kia Niro prošla lehkou modernizací. Kosmetické změny doplňují novinky uvnitř

O elektrických vozech jsem si na ženevském autosalonu povídal s Lubošem Vlčkem, šéfem českého zastoupení Škodovky. Ta na svém stánku ukázala koncept Vision iV (na snímcích), jehož tvary mají k sériovému vozu opravdu hodně blízko. Asi tak, jako loňská studie Vision RS ke Škodě Scala. Sériový vůz na základech Visionu iV dorazí v druhé polovině příštího roku, bude prvním modelem značky postaveným na platformě MEB, a měl by stát o 10 až 15 procent více než naftový Superb. Dojezd na jedno nabití se má pohybovat okolo 500 km, kdybyste však takové auto měli dnes nabíjet z běžné domácí sítě, museli byste si na to vyhradit půl víkendu.

Ne všechno je na automobilkách

Jak to u nás vypadá s rychlonabíječkami, asi sami víte. Stojí to za starou bačkoru. Podle Luboše Vlčka je předně třeba pochopit, že elektromobily nezaplaví naše silnice hned, ale jejich nástup bude postupný. Zda bude v horizontu příštích pěti let jejich podíl patnáct nebo dvacet procent, zatím nelze přesně říci, Škoda nicméně nehází benzinový a naftový pohon přes palubu a očekávat můžeme také vyšší podíl vozidel na zemní plyn – v letošním roce u Scaly, následně u Kamiqu a později také u Fabie nové generace.

Škoda Vision iV oficiálně: Předzvěst elektrické budoucnosti ujede až 500 km

Škoda Vision iV oficiálně: Předzvěst elektrické budoucnosti ujede až 500 km

Zlomovým bodem elektromobility v Česku by měl být příchod prvního elektromobilu Škoda, modelu eCitigo s dojezdem až 300 km na jedno nabití dle WLTP. „Pokud někdo bude znamenat výrazný rozvoj v oblasti elektromobility, průkopníkem na českém trhu bude značka Škoda,“ prozradil Luboš Vlček. Sdělil také, že mezi hlavní body zájmu zákazníků patří dojezd na jedno nabití a cena, což jsou záležitosti týkající se jen a pouze automobilky, ale také vnější prostředí, respektive infrastruktura dobíjecích stanic.

S posledním bodem už Luboš Vlček zmiňuje státní instituce, které se musejí velkou měrou přičinit. „Vláda, státní instituce a politika čím dál tím výrazněji stanovují pravidla. Emisní limity stanovuje politika a ta, pokud něco stanoví, by se měla v rámci vlastní odpovědnosti snažit o rozvoj vnějšího prostředí,“ řekl Vlček s tím, že velkým impulsem jsou rozhovory s energetickými koncerny, provozovateli čerpacích stanic a státem, aby dotační programy byly vyhrazeny primárně k rozvoji bazální infrastruktury.

Dny Škody Citigo na benzin se chýlí ke konci. Její odchod spustí revoluci

Dny Škody Citigo na benzin se chýlí ke konci. Její odchod spustí revoluci

Pozvolný rozvor infrastruktury bude znamenat, že většina uživatelů elektroaut bude v rané fázi nabíjet doma a bude muset změnit své dosavadní návyky. V souvislosti s tím Škoda spustí projekt ePilot, během kterého vysvětlí principy užívání elektromobilů jak privátním, tak firemním zákazníkům, kteří už nyní mají o elektrické vozy zájem. Jako nástroj poslouží eCitigo. Při koupi elektromobilu bude Škoda nabízet i poradenství k užívání a dobíjení.

Evropou elektromobilem bez starostí

Sami jistě uznáte, že z hlediska běžného denního používání dojezd 300 až 500 km na jedno nabití stačí, pokud má ale elektromobil plně sloužit jako alternativa ke spalovacím vozům, nesmí být jeho užívání složité nejenom u nás, ale také v zahraničí. Mířím tím k faktu, že okolo českých silnic sice může být vystaveno mnoho stanic a nabíjení může být sebesnazší, jakmile však vyrazíte za hranice státu, můžete „dojet“ na nutnost využití zařízení od jiných poskytovatelů energie, odesílání platebních údajů esemeskou a další aspekty s tím související.

VW nám ukázal zbraň pro příští dekádu. Srazí cenu elektroaut na minimum

VW nám ukázal zbraň pro příští dekádu. Srazí cenu elektroaut na minimum

Třeba v Rakousku je nabíječek více než dost, když jsem ale tudy ale nedávno projížděl plug-in hybridním vozem, použití veřejného zařízení jsem si z důvodu nejrůznějších online registrací nakonec rozmyslel. Jistě lze všechno vyřešit v klidu domova ještě před tím, než vyrazíte na cestu, už to samo o sobě je však omezení, navíc registrací může být hned několik. Třeba když pojedete na dovolenou do Chorvatska přes Rakousko a Slovinsko. Vlček uvedl, že v budoucnu to pro Škodovkáře takový problém nebude.

Řešením je karta Škoda eCharge s mezinárodním přesahem, díky níž budou moci klienti využívat nabíjecí stanice po celé Evropě za transparentních podmínek. Znamená to, že jednoduše přijedete k nabíjecí stanici, pípnete si a nabijete bez zdlouhavých registrací. Auta jsou už dnes velice chytrá a budou umět stanice nejenom najít, ale také rezervovat v závislosti na času dojezdu. Kartou eCharge pak nabíjení i zaplatíte. Podle Luboše Vlčka to jsou aspekty, které výrazným způsobem změní vnímání elektromobilů a eliminují předsudky s nimi spojené.

Škoda Kamiq oficiálně: Už jsme v ní seděli! A udělala nám velkou radost

Škoda Kamiq oficiálně: Už jsme v ní seděli! A udělala nám velkou radost

Škoda ovšem není jediná, kdo na zjednodušení užívání elektroaut pracuje. Projekt Ionity značek BMW, Daimler, Ford a Volkswagen si dal za cíl vybudovat po celé Evropě stovky rychlonabíjecích stanic už do roku 2020. První takové stanice jsou v Německu, Rakousku či Švýcarsku. Další země budou následovat a nebude mezi nimi chybět ani Česká republika.

Stanice využívají evropský standard nabíjení CCS a umožní nabíjení výkonem až 350 kW. U nás je lze očekávat poblíž dálnic, kde zatím dávají největší smysl. Rychlonabíjecí stanice Ionity budou disponovat několika stojany, počet v jednu chvíli nabíjených aut tak roste do tisíců.

Speciál: Autosalon Ženeva 2019

Autosalon v Ženevě je jednou z nejvýznamnějších událostí automobilového roku. Letos se koná již 89. ročník. Výstava pro novináře začíná v pondělí 4. března odpoledne, kdy bude vyhlášeno evropské Auto roku 2019 (COTY). Na úterý 5. a středu 6. března připadají tiskové dny, od čtvrtka 7. do neděle 17. března je výstaviště Palexpo přístupné veřejnosti.

 • Jak se nejlépe dostat do Ženevy? A kde koupit vstupenky na autosalon?
 • Přehled očekávaných premiér

Místo: Ženeva, Švýcarsko
Adresa výstaviště: Route François-Peyrot 30, 1218 Le Grand-Saconnex
Otevírací doba: Po - Pá 10:00 - 20:00, So - Ne 09:00 - 19:00
Vstupné: dospělí 16 franků, děti 9 franků, po 16:00 je vstupné poloviční

Škoda Kamiq • Škoda ScalaŠkoda Vision iVRenault ClioRenault TwingoAudi e-tronHonda EV Mitsubishi EV konceptKia e-SoulSsangYong Korando VW I.D Beach Buggy Cupra FormentorMitsubishi ASXPeugeot 208Volkswagen T-Roc R

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe: Malé srdce, velké odhodlání

Renault Kadjar 1.3 TCe (minitest)

Kadjar se v přívalu nových crossoverů možná poněkud ztrácí. O to více ale zaujme, když začnete zkoumat, co je za tou nenápadnou fasádu. A to i malé třináctistovce navzdory, protože funguje pozoruhodně dobře.

včera | Miro Mihálik | 8 příspěvků
Minitest Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid 2WD: Napravení reputace?

Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid (minitest)

Honda se u nové generace modelu CR-V vzdala naftového motoru. Alternativou je hybrid s velice slušným výkonem 135 kW, který mě fascinoval ve více ohledech. Hlavně pak technikou.

17.  3.  2019 | Jan Mička | 36 příspěvků
Minitest Kia Ceed SW 1.6 CRDi 7DCT: Litrový premiant za super peníze

Kia Ceed SW 1.6 CRDi 7DCT (minitest)

Zavazadlový prostor větší než u dosavadního lídra kategorie, příznivá cena a úsporný naftový motor. Kia Ceed SW tahá trumfy z rukávu jeden za druhým.

14.  3.  2019 | Vladimír Kadera | 67 příspěvků