Šéf Kie prozradil recept na úspěch. Zatímco jiné značky padaly, Kia rostla

Na autosalonu v Ženevě jsem si povídal s Arnoštem Barnou, generálním ředitelem společnosti Kia Motors Czech. Ptal jsem se zejména na to, co stálo za výrazným nárůstem registrací vozů Kia v loňském roce.

Loňský automobilový rok se v Evropě nesl ve znamení přechodu na novou metodiku měření spotřeby WLTP a nástup přísnější emisní normy. Pro řadu výrobců to byla noční můra. Homologační zkušebny byly přeplněné, přednost dostaly motory, o které byl největší zájem. Začátkem podzimu pak došlo k výraznému propadu registrací, protože výrobci zjednodušeně řešeno neměli co prodávat.

WLTP: Noční můra výrobců aut je tady. Co znamená pro nové motory?

WLTP: Noční můra výrobců aut je tady. Co znamená pro nové motory?

Pokud budeme hodnotit registrace v evropském měřítku, nebyl to až takový průšvih. Trh klesl minimálně, v kladných číslech byly třeba značky Volkswagen, Peugeot, Opel, Škoda, Citroën, Hyundai či Kia. V rámci našeho trhu byla situace jiná. Volkswagen klesnul o 9,6 %, Škoda zůstala na svém, Opel spadl o 23,6 % a Hyundai měl o 4,4 % registrací méně. Z dále uvedených výrobců se dařilo Peugeotu (+25,3 %), Citroënu (+20,5 %) a značce Kia, která rostla o 13,1 % a připsala si téměř 4% tržní podíl.

Pro značku Kia nebyl růst registrací ničím novým. V evropském měřítku rostla podesáté v řadě, přiblížila se metě pěti set tisíc vozidel a dosáhla rekordního tržního podílu 3,2 %. Na ženevském autosalonu jsem měl možnost si povídat s Arnoštem Barnou, ředitelem společnosti Kia Motors Czech, a pochopitelně mě zajímalo, jaký byl recept na úspěch.

Prodej aut se spalovacími motory prý dosáhl vrcholu. Zde jsou důvody

Prodej aut se spalovacími motory prý dosáhl vrcholu. Zde jsou důvody

„Na úspěchu v loňském roce se podílelo mnoho elektrifikovaných vozů, které máme již několik let v nabídce. Ve dvou karosářských verzích dorazila nová generace modelu Ceed a ve čtvrtém kvartálu jsme uvedli na trh modernizované SUV Sportage. Neublížil nám ani přechod na přísnější emisní normu. Všechny potřebné homologace jsme měli hotové s předstihem, takže od 1. září běžel doprodej starých modelů a současně těch nových, plně homologovaných. Po celé Evropě jsme měli pro zákazníky připraveny nové vozy skladem,“ prozradil v Ženevě Arnošt Barna.

Na ženevském autosalonu nebyla o elektrifikované modely nouze a želízka v ohni měla také Kia. Na svém stánku představila facelift Nira a evropskou verzi modelu e-Soul, který v nabídce doplní loni v Paříži představené e-Niro. V obou případech se bavíme o crossoverech s dlouhým dojezdem, každý z nich však bude mít jinou cílovou skupinu zákazníků.

Rozdíly pramení už z faktu, že elektrické Niro pouze doplňuje hybridní a plug-in hybridní verzi, zatímco nový Soul bude vznikat pouze jako elektromobil. „Výjimečností hybridní a plug-in hybridní varianty Nira je především možnost tažného zařízení pro brzděný přívěs a to až do hmotnosti 1300kg,“ připomíná Barna.

Autosalon Ženeva 2019: Vstupné, otevírací doba, cesta a další info pro vás

Autosalon Ženeva 2019: Vstupné, otevírací doba, cesta a další info pro vás

„Niro cílí hlavně na rodiny. Mezi jeho přednosti patří velká dojezdová vzdálenost u všech nabízených verzí, ale také velký vnitřní prostor a vysoká variabilita. Naproti tomu e-Soul je designově zcela odlišný, má mnohem hranatější tvar karoserie a osloví zákazníky, kteří se chtějí hodně odlišit,“ upřesnil rozdíly mezi oběma elektromobily Arnošt Barna.

Cenový rozdíl však nekomentoval. „V tuto chvíli neznáme ceny e-Nira a e-Soulu pro Českou republiku ani jiné evropské trhy, rozdíl tam ale bude. Lišit se bude také vnitřní výbava, stejně jako na konvenční modely však i na nové elektromobily poskytneme záruku 7 let s omezením na 150.000 ujetých kilometrů,“ uzavírá Barna téma nových elektromobilů. Jenom o těch ale blízká budoucnost Kie nebude. Už v příštím roce totiž uvede vůz na vodíkový pohon. Zatím nebylo rozhodnuto, na které trhy přijde dříve, a na které později.

Speciál: Autosalon Ženeva 2019

Autosalon v Ženevě je jednou z nejvýznamnějších událostí automobilového roku. Letos se koná již 89. ročník. Výstava pro novináře začíná v pondělí 4. března odpoledne, kdy bude vyhlášeno evropské Auto roku 2019 (COTY). Na úterý 5. a středu 6. března připadají tiskové dny, od čtvrtka 7. do neděle 17. března je výstaviště Palexpo přístupné veřejnosti.

 • Jak se nejlépe dostat do Ženevy? A kde koupit vstupenky na autosalon?
 • Přehled očekávaných premiér

Místo: Ženeva, Švýcarsko
Adresa výstaviště: Route François-Peyrot 30, 1218 Le Grand-Saconnex
Otevírací doba: Po - Pá 10:00 - 20:00, So - Ne 09:00 - 19:00
Vstupné: dospělí 16 franků, děti 9 franků, po 16:00 je vstupné poloviční

Škoda Kamiq • Škoda ScalaŠkoda Vision iVRenault ClioRenault TwingoAudi e-tronHonda EV Mitsubishi EV konceptKia e-SoulSsangYong Korando VW I.D Beach Buggy Cupra FormentorMitsubishi ASXPeugeot 208Volkswagen T-Roc R

Minitest VW Amarok 3.0 TDI V6 4Motion Aventura: Všech pick-upů král

VW Amarok 3.0 TDI/190 kW 4M (minitest)

Volkswagen, nikoli bez souvislosti s novým emisním měřícím cyklem WLPT, pozměnil motorovou nabídku svého již deset let sloužícího pick-upu Amarok, který nyní nabízí v podstatě jediný motor. Nebojte se, jsou to dobré zprávy.

21.  3.  2019 | Petr Schnagl | 46 příspěvků
Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe: Malé srdce, velké odhodlání

Renault Kadjar 1.3 TCe (minitest)

Kadjar se v přívalu nových crossoverů možná poněkud ztrácí. O to více ale zaujme, když začnete zkoumat, co je za tou nenápadnou fasádu. A to i malé třináctistovce navzdory, protože funguje pozoruhodně dobře.

19.  3.  2019 | Miro Mihálik | 13 příspěvků
Minitest Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid 2WD: Napravení reputace?

Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid (minitest)

Honda se u nové generace modelu CR-V vzdala naftového motoru. Alternativou je hybrid s velice slušným výkonem 135 kW, který mě fascinoval ve více ohledech. Hlavně pak technikou.

17.  3.  2019 | Jan Mička | 37 příspěvků