Příští Panda bude podle studie Fiat Centoventi jako Lego a Ford T v jednom

Modularita na zcela nevídané úrovní, elektrický pohon s variabilním počtem akumulátorů a zajímavé nápady ve všech možných ohledech. I to je ve zkratce nová studie Fiatu, která naznačuje, jak by mohla vypadat chystaná Panda.

Současná třetí generace Pandy se sice pořád prodává poměrně slušně, na trhu je však osmým rokem a za tu dobu zestárla nejen morálně. Dokazuje to kromě jiného i nárazový test Euro NCAP z konce loňského roku, při kterém malý Fiat nezískal jedinou hvězdičku, což se v historii této organizace stalo teprve podruhé.

Autosalon Ženeva 2019: Očekávané novinky a premiéry. Na co se těšit?

Autosalon Ženeva 2019: Očekávané novinky a premiéry. Na co se těšit?

Tím nechceme říci, že by Panda měla vypadnout. Je ostatně na zákaznících, jestli si takové auto koupí či nikoli, a v případě, že jsou spokojeni, je to pouze jejich věc. Nicméně pokud Fiat nechce, aby mu v segmentu malých aut (který byl vždy doménou Italů) utekl vlak, Panda bude nutně potřebovat nástupce.

Tím by podle všeho mohl být vůz vycházející z konceptu Centoventi, který Fiat představil na právě probíhajícím ženevském autosalonu. Jak naznačuje jméno studie (v překladu sto dvacet), autíčko kromě jiného připomíná stodvacetileté výročí založení Fiatu, a pokud jde o design, tvůrci se zjevně nechali inspirovat první generací Pandy od Giorgetta Giugiara.

Euro NCAP: Jedna hvězda pro nový Jeep Wrangler, nula hvězd pro Fiat Panda

Euro NCAP: Jedna hvězda pro nový Jeep Wrangler, nula hvězd pro Fiat Panda

Více než formou se však Centoventi snaží zaujmout obsahem. A protože víme, jakou budoucnost stvořily politické špičky, nejspíše vás nepřekvapí, že tohle městské mini je poháněné čistě elektromotory. Jejich počet ani výkony Fiat neuvádí, víme ale, že balíček akumulátorů by měl být variabilní podle potřeb majitele. V základním provedení je pouze jeden umožňující dojezd 100 kilometrů, v servisním centru pak můžou být na přání instalovány během pěti minut další tři, které prodlouží akční rádius na 400 kilometrů.

Ve hře má být ještě jeden akumulátorový paket montovaný pod sedadlem řidiče, který bude možné dobíjet i z domácí zásuvky, čímž byl maximální dojezd konceptu prodloužen na rovných 500 km. Tímto však modularita Fiatu Centoventi nekončí.

Elektromobil 70. let podle Fiatu: Byl opravdu mrňavý, zvládnul ujet 80 km

Elektromobil 70. let podle Fiatu: Byl opravdu mrňavý, zvládnul ujet 80 km

Podle představ tvůrců by si majitelé (nebo firmy nabízející pronájem 3,68 metru dlouhého mini) mohli vybrat třeba různé typy sedadel od těch plnohodnotných až po dětskou sedačku, volitelný má být rovněž dvacetipalcový digitální displej Lingotto 20 či různé držáky pro další příslušenství čítající téměř 120 položek.

Že by nová Panda mohla skutečně fungovat jako Lego, dokládají také čtyři různé odstíny vyměnitelné střechy a stejnou možnost nabídnou i blatníky a nárazníky. Aby těch variací nebylo málo, třeba střechu dostanete se solárním panelem, panoramatickým oknem, přídavnou „zahrádkou“ pro zavazadla, případně látkovým shrnovacím krytem. Pod zadním oknem verzí vybavených solární technikou bude displej, který podle autorů bude moci zobrazovat kupříkladu reklamy vydělávající na parkovací poplatky ve městě.

Fiat 500e dostal pořádný upgrade od Harmanu. Má šanci na výrobu?

Fiat 500e dostal pořádný upgrade od Harmanu. Má šanci na výrobu?

Další výměnné prvky by měly z Pandy „vyrobit“ plážovou buginu, miniaturní SUV či mikro-dodávku, otázkou ale je, kolik z těchto nápadů najde svou cestu do sériové výroby. Jestli alespoň část z nich, Fiat by měl velkou šanci nabourat dosavadní zažité představy o schopnostech městských aut. A proč ta zmínka o Fordu T v úvodu tohoto článku? Jak se zdá, sériové Centoventi bude dost možná vyráběné kvůli úsporám pouze v jedné barvě podobně jako kdysi americká legenda. Fiat by nicméně nabízel různé odstíny vyměnitelných panelů, takže to s tou jednotvárností tak horké nebude.

Speciál: Autosalon Ženeva 2019

Autosalon v Ženevě je jednou z nejvýznamnějších událostí automobilového roku. Letos se koná již 89. ročník. Výstava pro novináře začíná v pondělí 4. března odpoledne, kdy bude vyhlášeno evropské Auto roku 2019 (COTY). Na úterý 5. a středu 6. března připadají tiskové dny, od čtvrtka 7. do neděle 17. března je výstaviště Palexpo přístupné veřejnosti.

 • Jak se nejlépe dostat do Ženevy? A kde koupit vstupenky na autosalon?
 • Přehled očekávaných premiér

Místo: Ženeva, Švýcarsko
Adresa výstaviště: Route François-Peyrot 30, 1218 Le Grand-Saconnex
Otevírací doba: Po - Pá 10:00 - 20:00, So - Ne 09:00 - 19:00
Vstupné: dospělí 16 franků, děti 9 franků, po 16:00 je vstupné poloviční

Škoda Kamiq • Škoda ScalaŠkoda Vision iVRenault ClioRenault TwingoAudi e-tronHonda EV Mitsubishi EV konceptKia e-SoulSsangYong Korando VW I.D Beach Buggy Cupra FormentorMitsubishi ASXPeugeot 208Volkswagen T-Roc R

TEST Lexus UX 250h F Sport Top: Pro nejdůležitější lidi na světě

Lexus UX 250h F Sport Top

O tom, že Lexus navrhuje a vyrábí opravdu krásná auta, není pochyb. A já se k řízení jednoho takového krasavce dostala. Nový Lexus UX 250h je první auto s hybridním pohonem, které jsem měla možnost vyzkoušet, a byla jsem z něj nadšená. Samozřejmě hlavně z holčičího pohledu, jak jinak.

22.  5.  2019 | AutoRevue.cz | 45 příspěvků
Minitest Lexus LS 500 AWD: Pro ty, kteří vědí, co chtějí

Lexus LS 500 AWD (minitest)

Vrchol motorové nabídky vlajkové lodi Lexusu se musí spokojit s šesti válci. Bude mu to stačit?

19.  5.  2019 | Vladimír Kadera | 20 příspěvků
Řídili jsme nový Ford Ranger Raptor: Je perfektní! To nejdůležitější však schází

Ford Ranger Raptor (první svezení)

Ford Ranger Raptor dokazuje, že práce může být i zábava. Umí dřít, vypadá u toho skvěle a těžkým terénem jezdí jako pánbůh.

17.  5.  2019 | Jiří Baborský | 22 příspěvků