Autosalon v New Yorku: ve stínu Šanghaje

Doba spěje vpřed a upíná se k novým, východním odbytištím. Autosalon v New Yorku tak letos hrál druhé housle…

Takřka souběžně s ním totiž běžel 14. autosalon v čínském Šanghaji, který co do počtu významných světových premiér tentokrát „velké jablko“ deklasoval. Řada novinek byla vystavena paralelně, nicméně v Šanghaji debutovala alespoň o jeden den dříve. „Šanghaj“ se ob rok střídá s „Pekingem“ a svým letošním ročníkem se zapsal mezi několik nejvýznamnějších automobilových výstav světa. Hlavní důvod je jasný. Čína se stala největším samostatným automobilovým odbytištěm světa, s ohledem na výsledky prvního čtvrtletí letošního roku se zde během letošního roku zřejmě prodá bezmála 20 milionů automobilů, jen pro představu, je to zhruba desetinásobek prodejů v Anglii a sedminásobek prodejů v Německu.  

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Peugeot SXC: Šanghaj

Autosalon v Šanghaji letos minimálně dorovnal rozsah tradiční výstavy v německém Frankfurtu a stále roste a mohutným způsobem expanduje. Na dotaz redaktora britského magazínu Autocar, kolik že v Šanghaji vystavuje automobilových značek, uvedl šéf Asociace čínských výrobců automobilů: „Myslíme zhruba 120, ale nejsme si jisti“. Z toho plyne, že celková organizace autosalonu, jakož i celého „centrálně řízeného“ průmyslu, zůstává poměrně chaotická. Ale co už, neuvěřitelných 80 % nových majitelů osobních vozů dosud nikdy automobil nevlastnilo a trend dále roste, takže není divu, že se většina automobilek z civilizovaného světa i přes problémy s lidskými právy a Tibetem soustředí na čínský trh.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Volkswagen Beetle: Šanghaj

Zběsilost narůstá, Čína je důležitá, ale prosperita v USA zůstává otázkou prestiže. Například Ralf Speth, šéf značky Jaguar, čínskému publiku představil vylepšené vozy řad Jaguar XF a XK, poté nasedl do letadla a ihned odletěl zopakovat svoji řeč na expozici Jaguaru v New Yorku. Podobně tomu bylo u řady dalších novinek včetně třetí generace Volkswagenu Beetle, ale také konceptu nového Mercedesu A. Na poslední chvíli se prý dokončoval druhý prototyp, aby byl vystaven také v New Yorku, nakonec se však američtí zákazníci přesto dozvěděli, že se k nim tento model vozit zřejmě vůbec nebude. Zlí jazykové navíc tvrdili, že druhá maketa byla v oblasti blízké Wall Streetu vystavena hlavně proto, aby zvýšila cenu akcií koncernu Daimler AG…

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Citroen DS5: taktéž Šanghaj...

„Koně“ ale v New Yorku tekly v rámci trvající legendy proudem především díky strojům Jeep Grand Cherokee nebo Chrysler 300 s robustními a výkonnými osmiválci HEMI 6,4 l nebo bestiím typu Mercedesu CLS 63 AMG. Naopak japonské značky Nissan, Honda nebo Subaru zde prezentovaly nové kompakty, jež se naopak snažily oslovit veřejnost důrazem na hospodárnost provozu. Zatím poslední autosalon v New Yorku byl tím nejlepším ročníkem z posledních let a ukázal, že automobilový průmysl se z poslední zásadní hospodářské krize začíná znovu zdvihat na kolena. Nicméně v konfrontaci s významem 14. autosalonu v Šanghaji příliš dobře nedopadl…

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 870 km
Cena: 275 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 436 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 500 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 560 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 500 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků