49
Fotogalerie

Paříž 2018 živě: Souboj v jednom pavilonu. BMW X5 versus Mercedes GLE

BMW je v Paříži s Mercedesem ve stejném pavilonu. A evropskou premiéru zde mají dva konkurenti, SUV vyšší střední třídy.

Zatímco na frankfurtské motorshow se oba němečtí rivalové prezentují ve svých velkých halách, v Paříži mají stánky o poznání skromnější. BMW a Mercedes-Benz si přesto do Francie přivezli veliké množství novinek. Poprvé jsme mohli spatřit novou třídu B, EQ C či řadu 3, roadster Z4 a osmičkové kupé.

Zároveň se ale poprvé v Evropě ukázaly dvě SUV, které si už dlouhá léta na trhu prémiových vozů nic nedarují. Obě značky naplánovaly na stejné období představení svých důležitých modelů, GLE a X5. A protože to od sebe měly jen pár desítek metrů, malé srovnání mých prvních dojmů se přímo nabízí.

Začněme rozměry obou vozů. Obě novinky totiž oproti svým předchůdcům narostly. Především Mercedes má nyní o 80 mm delší rozvor náprav, díky čemuž X5 lehce přerostl. Oba každopádně žádní drobečci nejsou. S touto vrozenou zavalitostí se dá pracovat vnějším designem.

BMW X5 G05 – srovnání rozměrů s předchůdcem
Generace BMW X5 G05 Mercedes-Benz GLE 2019
Délka [mm] 4922 4930
Šířka mm] 2004 1950
Výška [mm] 1745 -
Rozvor [mm] 2975 2995
Objem kufru [l] 645/1860 855 / 2055

GLE se svým subjektivně řečeno tupým výrazem, obří maskou chladiče a tlustým pozadím s malými svítilnami své rozměry schovává o trošku méně umně, než X5. Ta sice zezadu trochu připomíná Jeep Grand Cherokee a na ty obří vertikálně posazené ledviny jsem si stále nezvykl, ale celkovými proporcemi, především pak pontonem a výškou kapoty, působí více jako atlet.

Co se týče prostoru uvnitř, především na zadních sedadlech je v mírné výhodě Mercedes. Už nástupní prostor je větší a více nabídne také podélného prostoru, ale i centimetrů na výšku. Jsou rozdíly minimální, ale po bezprostředním přesednutí si jich všimnete.

Další disciplínou jest provedení interiéru. Tady záleží spíše na osobním vkusu, protože obě auta udělala po vzoru svých osobních sourozenců v podobě třídy E a pětkové řady obrovský kotrmelec. A to v pozitivním slova smyslu. S minulou generaci GLE, která svůj život zažila ještě jako ML, jsem nedávno strávil pět dní v rumunských horách, takže mám vnitřek v čerstvé paměti. A vnímání luxusu je u novinky neporovnatelný. Ať už vizuálně či fakticky.

Stejný vývojem prošla X5. Zatímco při poměrně nedávném testu X6 M50d jsem si už stěžoval na zastaralé a lacinější detaily či ovládací prvky, tady něco takového nehrozí. Jen se podívejte na ten křišťálový volič převodovky... U X5 je podstatné, že v mezigeneračním srovnání v interiéru přeskočila jednu evoluci mnichovských interiérů.

Mám na mysli například aktuální řadu 5 či 7. Předchůdce stavěl na architektuře minulých generací těchto limuzín, novinka je naopak předbíhá a provedením ovládacích prvků a detailů se inspiruje ve stylu nastoleném novou řadou 3, 8 či Z4. Myslím tím lomený design prvků a nový infotainment zaměřený na hlasové a dotykové ovládání. Ten to bude mít u mě osobně těžké, protože minulý iDrive považuji za dosavadní vrchol co se týče grafiky a uživatelské přívětivosti v palubních systémech aut. Sedmá generace vypadá také pěkně, ale řazena je úplně jinak než doposud. Svůj soud si ještě nechám na týdenní test, ale kdyby v X5 byl ten samý systém co například v aktuální X3 ale i v poslední X5 po faceliftu, osobně bych vůbec nebyl proti...

Palubní techniku každopádně potřeboval změnit Mercedes. Tady je příběh velmi podobný. Aktuální "Éčko" přeskočil nikoli v designu či pojetí interiéru, ale rovněž v palubní elektronice. Dostal totiž systém MBUX, který stejně tak zbrojí na hlasu a dotyku. Není to až vtipné...? Systém MBUX už jsem vyzkoušel v novém Sprinteru a tam se mi líbil. Opět si ale nejsem jistý, co bylo tak špatné na posledním Commandu...

Po otevření zavazadelníku Mercedes nabídne dvojité dno a sklápění sedadel na dálku. A to je ze specialit vše, zato u BMW se inženýři v kufru opravdu vyřádili. Předně víko je dělené napůl, přičemž spodní čelo taktéž pracuje s elektromotory. Ovládání je v podstatě stejné jako u Rolls-Royce Cullinan, včetně tlačítka. Opravdová pecka se ale skrývá v podobě první elektricky sklopitelné rolety. Ta stisknutí tlačítka na kolejničkách zmizí a zaklopí se do podlahy. To je něco pro wow efekt. Proces jsem zachytil na náš Instagram. Prohlédněte si jej níže a nezapomeňte nás sledovat!

Zbývá shrnout motorizace. Obě auta přichází na trh jen s částí zamýšleného. V případě Mercedesu jde dokonce zatím o jedinou verzi GLE 450 4Matic.  Používá mild-hybridní 48V ústrojí kombinující malý elektromotor a třílitrový přeplňovaný šestiválec. K výkonu 270 kW a 500 Nm točivého momentu tak dokáže elektrický pomocník po krátkou dobu přidat dalších 16 kW a 250 Nm. Převodovkou je devítistupňový automat a síla dále putuje na všechna čtyři kola.

X5 je zatím k mání ve třech motorizacích. Pořídit je možné ve verzi xDrive30d o výkonu 195kW a točivém momentu 620 N.m. Šestiválec xDrive40i má 250 kW, 450 N.m. Současný vrchol představuje „čtyřturbový“ vznětový šestiválec M50d, který dává 294 kW a mamutích 760 N.m.

Zbývá shrnout mé osobní dojmy, které si z rychlého pařížského rande s oběma odvážím. Oba modely se zbavily slupky zastaralých vozů, které se vláčí ve stínu svých běžných sourozenců, a naopak je předběhly. Časem se ukáže, jestli jdou dobrou cestou, minimálně už ale u této populární kategorie najdete to nejnovější z kuchyně obou automobilek, což se mimochodem nyní už nedá říct o konkurenčním Audi Q7, v době, kdy A7 a A8 přišla s novým systémem a pojetím interiéru.

Osobně na mě více hraje styl BMW, především vyváženějším designem exteriéru, na druhou stranu nejsem odpůrce barokních křivek Mercedesu uvnitř, a tak záleží především na vašem pocitu, přičemž pro praktické stránky se mi o špetku prostornější zdá Mercedes, naopak s X5 si více vyhrajete a posadíte se například v přírodě na dělené víko, což může být také argument.

Důležité pak samozřejmě bude svezení a pocity z jízdy. Ty se nám snad podaří co nejdříve zprostředkovat, protože X5 poprvé slibuje lepší terénní schopnosti díky stavitelnému podvozku a off-road režimu, který je už u GLE samozřejmostí. Mercedes pak přidává chytré adaptivní odpružení nové generace. Inu, bude to ještě zajímavé. Který z těchto nesmiřitelných hraje na vaše noty více?

Speciál: Autosalon Paříž 2018

Pařížský autosalon 2018 (Mondial de l'Automobile 2018) je ukázkou úpadku evropských automobilových výstav. Oficiální účast odřekly značky Audi, Fiat, Ford, Nissan, Opel, Volkswagen či Volvo.

Letošní ročník pro novináře startuje v úterý 2. října. Od 4. do 14. října je výstava přístupná veřejnosti. Výstaviště Porte de Versailles bude otevřeno od 10:00 do 20:00, ceny lístků začínají na 9 eurech (asi 225 Kč).

Přehled očekávaných novinek

Škoda Karoq Sportline • Škoda Karoq Scout • Kie ProCeed Shoting Brake  • DS 3 Crossback • Citroën C5 AircrossSuzuki Jimny • Peugeot 508 SW • Renault Mégane R.S. Trophy • Škoda Kodiaq RS • Audi Q3 • Mercedes-Benz GLEBMW X5BMW 3BMW 8Seat TarracoToyota Corolla Touring SportsMonza SP1, Monza SP2

Doporučujeme

Články odjinud