První den pařížského autosalonu je za námi a jak se dalo čekat, akce jako taková je menší než dříve. Ubylo aut, lidí však rozhodně ne.
Pařížský autosalon, který se vždy na podzim střídá s Frankfurtem, patří hned po Ženevě mezi nejuznávanější evropské automobilové výstavy. Jenže zatímco z dřívějších let si jej pamatuji jako honosnou akci, dnes je situace jiná. Spousta automobilek odřekla účast (oficiálně chybí například Audi, Fiat, Ford, Nissan, Opel či Volkswagen) a od toho se také odvíjí počet vystavených vozů. Je jich málo, mnohem méně v dřívějších letech.
To ale neznamená, že by se nám přímo z místa pracovalo snadněji. Nehledě na prořídlý zástup vystavovatelů totiž dorazila ohromná spousta novinářů a jak to tak v posledních letech sleduji, přibývá youtuberů a „živých vysílačů“. To jsou lidé, kteří často nehledí kolem sebe, vystačí si s mobilním telefonem a připojením na internet a vyfotit hezkou fotku v zástupu takových kolegů je občas nadlidský výkon.
Navzdory menší účasti světových automobilek je rozhodně nač koukat, a nemusejí to být pouze auta luxusních značek. Napjatě jsme čekali na nové BMW řady 3 a také o něm napsali, pod pokličkou se podařilo udržet novou třídu B, zástupce vymírajícího segmentu kompaktních MPV, a ještě nás čeká například třída GLE od Mercedesu či nové BMW X5.
Osobně jsem nevycházel z údivu i na stáncích mainstreamových výrobců. Kupříkladu Renault prezentoval hned tři obrovské autonomní koncepty EZ (EZ-GO, EZ-PRO, EZ-ULTIMO ) a u těch tedy bylo narváno k prasknutí. Konečně jsem si omrknul také nové Suzuki Jimny, a kdo z vás by očekával jenom plechovou krabičku na kolech, bude příjemně překvapen. Naživo mě ohromil i Peugeot 508 SW, jehož nabídka prostoru pro posádku je sice v porovnání s konkurencí lehce omezená, ale přesto bych o něm uvažoval. Je nádherný!
Francouzské automobilky sdružené ve skupině PSA mají zajímavě rozdělené stánky. V podstatě jde o jeden obří, avšak rozdělený na tři části. Klobouk dolu si zaslouží za to, jak se jim podařilo diferencovat nálady a styly. Zatímco Citroën ukazujíc SUV C5 Aircross je hravý, barevný a vzdušný, DS je uzavřené, tmavé, jako v luxusním baru. Luxusní odnož prezentuje DS 3 Crossback. Peugeot pak atmosférou stojí někde uprostřed.
Rok od roku nás ale nepřestává udivovat, jak se vyšvihují korejské automobilky. Vždyť kdo by od značky Hyundai čekal, že stvoří ryzí ostrý hatchback a ostrý liftback? Pohled do budoucnosti zase nabídnul opulentní koncept Le Fil Rouge. Obrovský kus cesty ušla také Kia, jejíž stánek se točí především kolem modelové řady Ceed. Už to není pouze hatchback a kombi, ale také shooting brake, navíc přiostřený. A nezapomnělo se ani na elektrické Niro, jehož ambasadorem se stane americký herec a dvojnásobný držitel Oscara Robert DeNiro!
No a pro ty, kteří nechtějí koukat jenom na auta, je přímo v hale číslo 1 vyhrazen „dětský koutek“. Jde o expozici dánské společnosti Lego. Jejím hlavním tahákem je Bugatti Chiron v životní velikosti, a panečku, to je teda něco! Psali jsme o něm již dříve a už ve videu vypadalo dost „detailně“, naživo je to však naprostá pecka. Postavili jej v Kladně, je poháněno elektricky a obešlo se bez lepení. Až tak je konstrukce pevná.
Zítra pokračujeme!