Paříž 2018 živě: Citroën C5 Aircross je již pátým do rodiny. V čem se liší?

Citroën své veledůležité auto konečně přivezl do Evropy. Konkurenci ovšem nemá jen ve své třídě, ale i ve svém domácím chlívku.

Citroën C5 Aircross je posledním do party. Svou ofenzivu v oblasti SUV na pomezí nižší střední a střední třídy na modulární platformě EMP2 zahájila skupina PSA s Peugeoty 3008 a 5008. V rámci akvizice Opelu se připojil i Grandland X a už rok se na západních trzích prodává luxusní DS 7 Crossback.

Ze všeho nejdříve si proto pojďme udělat pořádek v těchto pěti autech, jejich cílení a odlišnostech. Dle odlišných designových provedení nepřekvapí, že nepatrné rozdíly najdeme ve všech rozměrech napříč modely. Ovšem zajímavé je, že tu máme hned tři různé rozvory náprav. Jak jsem již zmínil, společná je platforma EMP2, která se ale dá modifikovat.

Trochu stranou stojí Peugeot 5008, který jakýmsi jezevčíkem. Ze všech nejvíce má sloužit coby rodinné MPV s rozvorem 2840 milimetrů, třemi samostatnými sedadly ve druhé řadě a navíc jako jediný i se třetí řadou pro šestého a sedmého cestujícího.

TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Za přímé příbuzné potom můžeme považovat Peugeot 3008 a Opel Grandland X s rozvorem 2675. Ty se liší pojetím i některými ovládacími prvky typickými pro obě značky, ale technicky jsou si velmi blízko, v podstatě indentické. Stejně jako řešením interiéru s konfigurací v podstatě 4+1.

Za další dvojici překvapivě označme DS 7 Crossback a C5 Aircross. Ti jsou o trošku větší než Opel s 3008, mají rozvor 2738 milimetrů, ale nejsou zase o tolik větší, aby nabídly třetí řadu sedadel. A do toho nám ještě promlouvá konfigurace sedadel, protože C5 Aircross je spolu s 5008 jediným, který nabídne trojici sedadel uprostřed, navíc s polohovacími opěradly. DS 7 Crossback má zadní sedadla elektricky polohovatelná, ale opět s prostředním užším.

Všech pět, nebo řekněme čtyři s výjimkou dvou Peugeotů, pak razí zcela jiný designový styl, ale i provedení interiéru. Zajímavé například je, že pouze C5 Aircross a DS 7 Crossback mají rozšířenou obrazovku infotainmentu, byť prostřední část mají shodnou s menšími systémy u svých příbuzných.

TEST Citroën C3 Elle 1.2 Pure Tech 82: Když holka řádí!

TEST Citroën C3 Elle 1.2 Pure Tech 82: Když holka řádí!

Většinu z této rodiny již znáte, 3008 i 5008 prošly naším testem, Grandland X dokonce dlouhodobým, DS 7 Crossback se pak chystá na český trh na přelomu roku a k vidění už byl na Náplavce. Pojďme si tak shrnout mé krátké dojmy z pařížské premiéry C5 Aircross.

Citroën tento model začal nejprve vyrábět a prodávat v Číně, na Evropu a automobilku v Sochaux, která je vytížena již úspěšnými příbuznými, přišel čas nyní. Dojem z vozu, nebo spíše záměr, který chtěli autoři u tohoto modelu vyjádřit, už do značné míry napovídá stánek automobilky, či spíše znatelné rozdíly mezi nimi.

Skupina PSA bez účasti Opelu má v pavilonu 1 v podstatě jeden velký stánek. Peugeot je elgantní, procházíte se po koberci s tmavým dlouhým chluepm, vládne tu takováý ta temná, přesto útulná atmosféra. DS je uzavřeno do boxu, všude spousta chromu, tlumené osvětlení, přirovnal bych to k luxusnímu baru. A potom vkročíte na stánek Citroënu a jste rázem jako ve školce. Všude barvy, světlé materiály, pohodlná křesla, radost, veteráni visící na stěnách...

Citroën Xantia Activa je už 19 let nejlepší v losím testu. Tady je důvod

Citroën Xantia Activa je už 19 let nejlepší v losím testu. Tady je důvod

A přesně tak ve srovnání se svými příbuznými působí C5 Aircross. Svůj krabicovitý design ozvláštňuje barevnými prvky na plastových bocích, ale i podélných nosičích. Aircross je znatelně nafouklejší než 3008 či Grandland X. Přesto působí na první pohled moderně a svěže. Na druhou stranu je znát, že stejně velká kola už tady začínají být designově nedostatečná, snadno se ztratí v karoserii.

Uvnitř opět najdete variaci na téma komfort především. Světlé čalounění a materiály jsou příjemné na dotek, uvnitř to voní a design je stejně veselý jako zvenčí. Krom zmíněného širšího infotainmentu zaujme i digitální kokpit, který má odlišnou grafiku, než kterou používá například Peugeot. Ve druhé řadě je hodně místa, přičemž nepřekvapí, že je v této disciplíně logicky někde uprostřed mezi 3008 a 5008. Nechybí pohodlná křesla s malým a měkoučkým bočním vedením, potěší pak překryté prahy.

Sedadla se dají polohovat stejně jako u C4 Spacetourer, tedy zatáhnutím pásku naklopíte či úplně sklopíte, pod sedadlem je odjištění na posuv podélný. V základní konfiguraci má kufr objem 580 litrů, nicméně posunutím sedadel je možné objem zvětšit na 720 litrů. Pokud sedačky sklopíte, dostanete zavazadlový prostor o objemu až 1630 litrů. Jde to snadno, jak jsem již naznačil.

Peugeoty 3008 a 508 přijíždějí jako plug-in hybridy. SUV navíc s pohonem 4x4

Peugeoty 3008 a 508 přijíždějí jako plug-in hybridy. SUV navíc s pohonem 4x4

Co se týče motorů, na výběr je zatím ze čtyř známých pohonných jednotek. Ty benzínové nabídnou výkon 130 anebo 180 koní, přičemž slabší tříválcová varianta 1,2 Puretech bude dostupná se šestistupňovým manuálem, zatímco výkonnější čtyřválec 1,6 Puretech bude kombinovaný výlučně s osmistupňovým automatem od Aisinu. Chybí vezre s 220 koni vyhrazená pro DS 7 Crossback

Naftové agregáty budou produkovat ten samý výkon. Slabší 1.5 BlueHDi se 130 koní bude možné párovat buď manuálem nebo automatem, naopak 180koňový dvoulitr dostanete pouze ve spojení s automatickou převodovkou o osmi stupních.

Na autosalonu v Paříž byl k vidění také předprodukční koncept plug-in hybridu. I tady PSA čachruje. Pro C5 Aircross jde o systém s jedním elektromotorem pro přední nápravu a systémovým výkonem 230 koní, tedy podobný systém jako u Peugeotu 508 či 3008 mimo výbavu GT. Pro 3008 GT a DS 7 Crossback E-Tense je vyhrazen systém s dalším elektromotorem na zadní nápravě. Na všechna čtyři kola pak posílá systémový výkon rovných 300 koní. Na český trh C5 Aircross vstoupí na začátku příštího roku.

Speciál: Autosalon Paříž 2018

Pařížský autosalon 2018 (Mondial de l'Automobile 2018) je ukázkou úpadku evropských automobilových výstav. Oficiální účast odřekly značky Audi, Fiat, Ford, Nissan, Opel, Volkswagen či Volvo.

Letošní ročník pro novináře startuje v úterý 2. října. Od 4. do 14. října je výstava přístupná veřejnosti. Výstaviště Porte de Versailles bude otevřeno od 10:00 do 20:00, ceny lístků začínají na 9 eurech (asi 225 Kč).

Přehled očekávaných novinek

Škoda Karoq Sportline • Škoda Karoq Scout • Kie ProCeed Shoting Brake  • DS 3 Crossback • Citroën C5 AircrossSuzuki Jimny • Peugeot 508 SW • Renault Mégane R.S. Trophy • Škoda Kodiaq RS • Audi Q3 • Mercedes-Benz GLEBMW X5BMW 3BMW 8Seat TarracoToyota Corolla Touring SportsMonza SP1, Monza SP2

TEST Mercedes-Benz A 180 d: Opravdu potřebujete naftu?

Mercedes-Benz A 180 d

Nová generace Mercedesu třídy A dostala svěží vnější tvary a doslova revoluční interiér. Otestovali jsme jedinou vznětovou verzi nabídky a příjemně překvapila nejenom reálnou spotřebou.

včera | Jan Mička | 16 příspěvků
Minitest Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4×4: Pořád jako pírko!

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4×4 (minitest)

Aktuální Vitara už nějakou dobu spoléhá výlučně na benzínové turbomotory a nedávno k nim nově přibylo i více bezpečnostních systémů. Jak jezdí se čtrnáctistovkou, manuálem a pohonem všech kol?

13.  12.  2018 | Miro Mihálik | 21 příspěvků
Minitest Nissan Altima 2.5 CVT SV: Mnohem lepší, než se může zdát

Nissan Altima 2.5 CVT SV (minitest)

Větší japonské sedany Evropa téměř ignoruje, z vlastní zkušenosti z amerických cest vám ale můžeme říci, že je to docela škoda. Třeba Nissan Altima je skvělý vůz s neskutečnou spotřebou!

11.  12.  2018 | Miro Mihálik | 67 příspěvků