Toyota RAV4

Toyota RAV4

26
Fotogalerie

Paříž 2018: Nová Toyota RAV4 sází nejen na hrany. Umí se i sama vyhrabat!

Téměř ideální rozložení váhy mezi nápravami, výrazně vyšší torzní tuhost, vylepšený pohon všech kol a žádný diesel. To je ve zkratce zbrusu nová Toyota RAV4, která má za sebou evropský debut v Paříži.

Nová Toyota RAV4 sice měla svou světovou výstavní premiéru na letošním březnovém autosalonu v New Yorku, evropská verze se však poprvé představuje až nyní v Paříži, takže zde máme ideální příležitost, abychom se páté generaci oblíbeného japonského crossoveru pořádně podívali pod sukni.

Čím chce tento vůz zaujmout už na první pohled, asi nebude těžké uhodnout. Stejně jako menší model C-HR, také stálice ve svém segmentu se snaží přilákat především svým trochu zvláštním a zároveň výrazným designem. Jestli je i originální, je na vašem zvážení, nám ale připomíná mix pár let staré Toyoty 4Runner s aktuálními modely Lexusu.

Tím neříkáme, že je něco špatně. Jen máme dojem, že nová RAV4 není takový unikát, jak by se možná mohlo zdát. Kde naopak nová Toyota začala s čistým listem papíru, je podlahová plošina. „Ravka“ je totiž postavena na zbrusu nové platformě GA-K anebo též TNGA (Toyota New Global Architecture), kterou tvůrci vůbec poprvé použili při návrhu SUV.

Automobilka tvrdí, že tato konstrukce zajistí všem novým i budoucím vozům od Toyoty výrazně vyšší tuhost karoserie, zredukuje hmotnost a sníží těžiště, což má mít pozitivní dopad na ovladatelnost a celkovou kvalitu jízdy. A abychom nemluvili pouze řečí PR, torzní tuhost nové RAV4 se ve srovnání s předchůdcem zvýšila o 57 procent.

Že to Toyota s vylepšením jízdních vlastností myslí vážně, dokazuje i jiný fakt. Konstrukční oddělení se nezapomnělo pochlubit téměř ideálním rozložením hmotnosti mezi nápravami v poměru 51:49, a navíc tvrdí, že podobně učebnicové vyvážení byste naměřili i mezi pravou a levou částí vozu.

Pokud jde o nápravy, RAV4 vzadu využívá vyspělé zavěšení v podobě dvojitých lichoběžníkových ramen. Přesto Toyota zdůrazňuje, že komplexní naladění podvozku sledovalo komfort a celková agilita je spíše výsledkem vyspělé platformy než tuhého odpružení. To mohlo být díky výše uvedenému a v zájmu celkové kvality jízdy naopak poddajnější.

Nová platforma TNGA se podle tvrzení Toyoty postarala nejen o dosud nepoznané jízdní vlastnosti, ale pomohla také zvětšit vnitřní prostor. Zajímavé přitom je, že celková délka auta se zkrátila o 5 mm na výsledných 4,6 metru, naopak rozvor byl prodloužen o tři centimetry, takže byste mezi nápravami naměřili 2690 mm. Abychom měli výčet tabulkových parametrů kompletní, přidáváme ještě šířku 1855 mm (+ 10 mm), výšku 1650 mm (- 10 mm) a připomínáme, že objem zavazadlového prostoru se podařilo mezigeneračně zvětšit o 79 litrů.

Nová RAV4 bude v Evropě v prodeji s jedním ze dvou motorů a rovnou říkáme – zapomeňte na diesel. Mezi předními koly se objeví buď benzinovým dvoulitrový čtyřválec (v kombinaci s manuálem či automatem typu CVT), jehož parametry Toyota prozatím nespecifikoval, nebo nové hybridní ústrojí.

Základem benzin-elektrické varianty je přímovstřikový atmosférický čtyřválec o objemu 2,5 litru, který spolupracuje s elektromotorem. Celkový systémový výkon auta narostl oproti minulé generaci ze 197 na 222 koní, takže RAV4 nyní zvládne akceleraci z místa na 100 kilometrů v hodině za 8,1 sekundy. Toyota prozatím uvádí průměrnou spotřebu 4,5 litru na 100 km, nicméně ta se zcela jistě nepatrně zvýší, jelikož byla stanovena na základě starší a méně přesné normy NEDC.

RAV4 samozřejmě dorazí také s pohonem všech kol. Standardní benzinový model nabídne ve spojení s CVT systém vektorování točivého momentu v kombinaci odpojováním pohonu zadní nápravy, přičemž o přenos síly na zadní nápravu se postará dvojice samostatných spojek.

Hybrid dostane místo klasické mechanické čtyřkolky elektrický pohon 4x4. To podle Toyoty kromě jiného znamená nižší spotřebu paliva, vyšší akustický komfort a díky novému módu Trail i schopnost vyhrabat se i z míst, kde mohlo současné auto zapadnout.

Přiznává to ostatně i samotná automobilka: „U současné generace RAV4 Hybrid nelze vyloučit riziko uvíznutí vozidla za situace, kdy v silně zvlněném trénu ztratí poháněné kolo kontakt s povrchem. U nového modelu se po aktivaci režimu Trail (prostřednictvím voliče jízdních režimů na středovém panelu) protáčející kolo zabrzdí a hnací moment nasměruje na kolo, které je v kontaktu s povrchem.“

Tím bychom mohli ve výčtu novinek RAV4 modelového roku 2019 pokračovat ještě dlouho, ze zbylých informací nás však zaujalo především nové, takzvané digitální vnitřní zpětné zrcátko. Toyota říká, že ho lze používat jako běžné elektro-chromatické zrcátko, které se však na dotek příslušného spínače změní v displej využívající obraz s mnohem širším zorným polem, jenž je snímaný kamerou zabudovanou nad zadním oknem.

Japonský výrobce říká, že použité řešení zaručí lepší výhled ve chvílích, kdy máte v zavazadelníku velké předměty nebo ve výhledu řidiče brání vysocí pasažéři na zadních sedadlech. Obraz bude možné navíc upravit pomocí dotykového ovládání, přičemž nebude chybět ani funkce zoomování.

Toyota RAV4

Kdysi měla Toyota RAV segment kompaktních SUV jen pro sebe, dnes musí o místo na slunci bojovat s nesčetnými konkurenty. V roce 2018 se začala prodávat už pátá řada Toyoty RAV, která zaujme excentrickým vzhledem a je na nové platformě TGNA, což znamená mírné rozšíření vozu.

Ceny a výbava • Minitest Toyota RAV4 2.5 Hybrid • Nejčernější SUV • Test Toyota RAV4 2.0 AWD Multidrive S

Doporučujeme

Články odjinud