Autoprůmysl v Česku měl loni rekordní rok

Tržby tuzemských automobilek a výrobců dílů a příslušenství pro auta loni stouply o 12,5 procenta na 794 miliard korun. Uvedli to dnes zástupci Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) na výroční tiskové konferenci.
Autoprůmysl v Česku měl loni rekordní rok

Automobilový průmysl se tak podílel na tržbách z průmyslové činnosti 22 procenty a více než osmi procenty na HDP České republiky. Vývoj pro letošní rok je ale podle sdružení těžké odhadovat a bude se odvíjet od vývoje v eurozóně, neboť do EU směřuje 80 procent produkce tuzemského autoprůmyslu. Výroba by ale klesat neměla.

 

„Pokračoval pozitivní trend z roku 2010, kdy ekonomické oživení nastartovalo růst skoro všech oblastí českého automobilového průmyslu,“ uvedl prezident AutoSAP Martin Jahn.

 

Loni kromě očekávané rekordní výroby osobních automobilů dvojcifernými tempy rostla i výroba autobusů, přípojných vozidel a motocyklů.
 
Většinu tržeb tvoří tržby členských firem AutoSAP. Ty loni hodnoty 677,5 miliardy korun, což je meziročně více o 13 procent. Souhrnné tržby členských firem AutoSAP tak byly vůbec nejvyšší v dějinách českého autoprůmyslu.

Klíčový je export

Pro český automobilový průmysl je naprosto zásadní export. Vyváží totiž čtyři pětiny své produkce. Jeho export kopíroval vývoj tržeb a v roce 2011 dosáhl rovněž historického maxima ve výši 548,2 miliardy korun. Oproti roku 2010 to znamená nárůst téměř o 15 procent. Pozitivním trendem je loňský nárůst exportu do mimoevropských zemí asi o jednu třetinu.

„I když stále jsou a budou našimi hlavními zákazníky země Evropské unie, začíná se náš vývoz diverzifikovat. To je dobrý signál, protože právě v mimoevropských zemích je největší růstový potenciál,“ uvedl Jahn.

Přibývá zaměstnanců

Postupně se znovu zvyšuje počet zaměstnanců v automobilovém průmyslu a blíží se situaci v období před ekonomickou recesí. Mezi roky 2010 a 2011 vzrostl počet osob ve firmách sdružení AutoSAP o 5,1 procenta na 110 735. Včetně nečlenských firem AutoSAP pak autoprůmysl přímo zaměstnává zhruba150 000 osob.

Stoupla i průměrná měsíční mzda ve členských firmách AutoSAP, a to meziročně o 4,59 procenta na 29 246 korun. To je o pětinu více než činí celostátní průměr ve výši 24 319 korun.

Stouply i tržby výrobců dílů a příslušenství vozidel, a to o 11 procent na 310 miliard. Export těchto firem loni dosáhl 216 miliard, což je o 14 procent více než předloni. Tržby i vývoz dodavatelů již třetím rokem rostou a postupně se tak přibližují hodnotám z roku 2007, nejúspěšnějšího roku před ekonomickou recesí.

Zdroj: E15.cz
 

Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

dnes | Miro Mihálik | 24 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků