Autoprůmysl v Česku měl loni rekordní rok

Tržby tuzemských automobilek a výrobců dílů a příslušenství pro auta loni stouply o 12,5 procenta na 794 miliard korun. Uvedli to dnes zástupci Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) na výroční tiskové konferenci.
Autoprůmysl v Česku měl loni rekordní rok

Automobilový průmysl se tak podílel na tržbách z průmyslové činnosti 22 procenty a více než osmi procenty na HDP České republiky. Vývoj pro letošní rok je ale podle sdružení těžké odhadovat a bude se odvíjet od vývoje v eurozóně, neboť do EU směřuje 80 procent produkce tuzemského autoprůmyslu. Výroba by ale klesat neměla.

 

„Pokračoval pozitivní trend z roku 2010, kdy ekonomické oživení nastartovalo růst skoro všech oblastí českého automobilového průmyslu,“ uvedl prezident AutoSAP Martin Jahn.

 

Loni kromě očekávané rekordní výroby osobních automobilů dvojcifernými tempy rostla i výroba autobusů, přípojných vozidel a motocyklů.
 
Většinu tržeb tvoří tržby členských firem AutoSAP. Ty loni hodnoty 677,5 miliardy korun, což je meziročně více o 13 procent. Souhrnné tržby členských firem AutoSAP tak byly vůbec nejvyšší v dějinách českého autoprůmyslu.

Klíčový je export

Pro český automobilový průmysl je naprosto zásadní export. Vyváží totiž čtyři pětiny své produkce. Jeho export kopíroval vývoj tržeb a v roce 2011 dosáhl rovněž historického maxima ve výši 548,2 miliardy korun. Oproti roku 2010 to znamená nárůst téměř o 15 procent. Pozitivním trendem je loňský nárůst exportu do mimoevropských zemí asi o jednu třetinu.

„I když stále jsou a budou našimi hlavními zákazníky země Evropské unie, začíná se náš vývoz diverzifikovat. To je dobrý signál, protože právě v mimoevropských zemích je největší růstový potenciál,“ uvedl Jahn.

Přibývá zaměstnanců

Postupně se znovu zvyšuje počet zaměstnanců v automobilovém průmyslu a blíží se situaci v období před ekonomickou recesí. Mezi roky 2010 a 2011 vzrostl počet osob ve firmách sdružení AutoSAP o 5,1 procenta na 110 735. Včetně nečlenských firem AutoSAP pak autoprůmysl přímo zaměstnává zhruba150 000 osob.

Stoupla i průměrná měsíční mzda ve členských firmách AutoSAP, a to meziročně o 4,59 procenta na 29 246 korun. To je o pětinu více než činí celostátní průměr ve výši 24 319 korun.

Stouply i tržby výrobců dílů a příslušenství vozidel, a to o 11 procent na 310 miliard. Export těchto firem loni dosáhl 216 miliard, což je o 14 procent více než předloni. Tržby i vývoz dodavatelů již třetím rokem rostou a postupně se tak přibližují hodnotám z roku 2007, nejúspěšnějšího roku před ekonomickou recesí.

Zdroj: E15.cz
 

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

dnes | Jiří Švamberk | 1 příspěvek
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků