AUTOnomy: „Motor roku“

AUTOnomy, prototyp poháněný palivovými články vyvinutý ve společnostech General Motors a Opel, získal významné ocenění - resp. jeho pohonná jednotka, která získala titul „Motor roku“ v kategorii „Nejlepší koncept“.
AUTOnomy: „Motor roku“

Tento titul udělovaný kolektivem autorů publikace „Engine Technology International“ vydávané v Anglii je považovaný za jakéhosi „Oscara“ v oblasti technologie pohonů.

Graham Johnson, president jury a editor publikace „Engine Technology International“, při předávání ceny na výstavě „Engine Expo 2002“ v německém Stuttgartu prohlásil: „Konečně se objevil prakticky využitelný a účelově konstruovaný vůz poháněný palivovými články. Prototyp AUTOnomy dokazuje, jak zajímavý a přitažlivý může být model s kompaktními palivovými články nové generace.“ Titul „Motor roku“ pro koncept AUTOnomy byl již druhým oceněním zástupce General Motors během dvou let – vloni byl totiž oceněn motor s proměnným kompresním poměrem vyvinutý švédskou automobilkou Saab.

„Toto ocenění je uznáním naší vůdčí role ve vývoji ekologicky přijatelných systémů pohonu. Přebírám cenu jménem čtyř stovek mých kolegů z centra GAPC,“ prohlásil ve své děkovné řeči k členům jury, kteří publikují své články v Africe, Americe, Asii, Austrálii a Evropě Chris Borroni-Bird, šéf projektu AUTOnomy. „Naši odborníci z pracovišť centra GAPC ve Warrenu a Rochesteru v USA i v německém Mainz-Kastelu dělají vše pro to, aby se systémy pohonu využívající palivové články dostaly co nejrychleji z laboratoří na běžné silnice a za obyčejnými zákazníky. Věřím, že ještě do konce tohoto desetiletí uvidíte naše dostupné a spolehlivé systémy pohonu s palivovými články v běžně prodávaných vozech koncernu General Motors a že v té době už bude pro tyto modely připravena potřebná infrastruktura,“ řekl Chris Borroni-Bird.

Klepněte pro větší obrázek

Prototyp AUTOnomy koncernu GM je prvním konceptem, který byl už od počátku vyvíjen jako vůz poháněný palivovými články. Na rozdíl od obvykle používaných mechanických propojení jednotlivých systémů a komponentů využívá koncept AUTOnomy pro ovládání prvků a výkonných členů (např. řízení, brzd atd.) elektrické kabely (tzv. ovládání drive-by-wire).

Charakteristickým prvkem konceptu AUTOnomy (délka 4465 mm, šířka 1880 mm, výška 1247 mm), který se poprvé představil začátkem tohoto roku na autosalonu v Detroitu, je zcela nový druh podvozku, do kterého jsou začleněny všechny hlavní technické prvky vozu, včetně celého systému palivových článků. Toto šasí, připomínající skateboard, je silné pouze 15 cm a díky centrální propojovací jednotce všech řídicích a ovládacích prvků a elementů dovoluje designérům přistupovat zcela nově k řešení karoserie. Koncepce prototypu AUTOnomy by např. umožňovala budoucím zákazníkům jednoduchou volbu a výměnu celé řady karoserií.

Systematická snaha vědců a odborníků z centra GAPC o převedení vyspělých technologií pohonů z experimentálních laboratorních podmínek do vozů určených pro běžný provoz je lemována řadou významných úspěchů. Patří mezi ně patnáct světových rychlostních a vytrvalostních rekordů, které vloni ustavil na testovacím okruhu společnosti GM v arizonské poušti prototyp HydroGen 1, poháněný palivovými články. Tento prototyp, technicky vycházející z velkoprostorového modelu Zafira, si skvěle vedl i na setkání ekologických automobilů s alternativními pohony Michelin Challenge Bibendum 2001, na kterém HydroGen 1 jako jediný osobní automobil poháněný palivovými články dokázal ujet celou 350 km dlouhou trasu z Los Angeles do Las Vegas.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

včera | Miro Mihálik | 38 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků