Autonomní jízda má první oběť. Vůz Uberu v Arizoně zabil člověka

Jiří  |  19. 03. 2018 20:33

Vždyť je to úplně jasné, seděl tam řidič..

Odpovědět  |   | 
Kvicala  |  19. 03. 2018 20:59

Není to pravda, byl jsem u toho, a ten člověk zemřel na vdechnutí žvýkačky! Autonomní auta jsou jedinou a nevyvratitelnou budoucností tohoto světa, a zároveň vlhkým snem všech eurokomisařů - nejlépe ve spojení s nadupaným dvouválcem!

Odpovědět  |   | 
Elón  |  20. 03. 2018 06:21

Vy nepěkný chlape!

Odpovědět  |   | 
runner42  |  19. 03. 2018 21:11

A je konec.
Sluníčkové procesy s nedořešenými právními vazbami a důsledky provozované na předpokladu, že se nic nestane. Za tohle stáhnou právnící pozůstalých Uber i stát z kůže.

Odpovědět  |   | 
mrazik  |  19. 03. 2018 21:44

Dopadne to mimosoudnim vyrovnanim nekolika miliony dolaru pro rodinu a za par tydnu s novym softwarem se bude vesele testovat dal.

Odpovědět  |   | 
runner42  |  20. 03. 2018 09:36

Takto jednoduché to rozhodně není. Podle zákona teď musí být Uberu ukončeno povolení k testování na veřejných komunikacích, protože součástí povolení je doložka o plnění bezpečnostních požadavků.
A to je teprve začátek. Pokud dojde k žalobě pozůstalých, hrozí zde precedentní rozhodnutí, které znemožní další testování na veřejných komunikacích.

Což upřímně je očekáváná situace, jen se nevědělo, kdy to přijde a na koho to spadne. Proto automobilky aktuálně sprintují v budování testovacích polygonů.

Odpovědět  |   | 
runner42  |  20. 03. 2018 16:50

Vidím, že sluníčka mínusují jako zběsilá. Holt jako vždy, ví o podstatě problému prd, ale názor mají. Vůbec asi netuší, že Uber je na nože s kalifornským úřadem pro motorová vozidla (DMV) a opakovaně se nepodrobil proceduře vyžadující povolení.
Vůbec netuší, že Kalifornie má automobilový zákon z roku 2012, který v části 16.6. Autonomous Vehicles upravuje podmínky jejich testování, včetně bezpečnosti.

A že pro Uber je to mega mega mega prů**r.

Odpovědět  |   | 
G  |  19. 03. 2018 21:58

Zato při normální nehodě kdy za to může řidič jsou pozůstalí v pohodě. No.. hlavě že ti neprší do krku...

Odpovědět  |   | 
runner42  |  20. 03. 2018 09:28

Při "normální smrtelné nehodě" je vše procesně jasné - koná Policie, konkrétně útvar vyšetřování trestných činů v dopravě, zjistí pachatele - fyzickou osobu, toho obviní, soud ho odsoudí, dostane trest odnětí svobody a pojišťovna vyplatí pojistné.

A jak to bude v tomto případě?

Odpovědět  |   | 
kkk  |  20. 03. 2018 10:43

Seděl tam snad řidič ne?

Odpovědět  |   | 
runner42  |  20. 03. 2018 16:52

Takto jednoduché to není. Vzhledem k tomu, že Uber byl již před tím obviněn z obcházení zákona, tato nehoda je pro ně doslova fatální.

Odpovědět  |   | 
Mirek  |  20. 03. 2018 22:21

http://autoroad.cz/zajimavosti/91366-uber-zr... ...

Neznáš výsledky vyšetřování, ale již víš, že je to pro ně fatální.

Odpovědět  |   | 
runner42  |  20. 03. 2018 22:39

Ano, je to fatální. Protože Uber, a to mnohé zřejmě překvapí, nemá povolení pro testování vozidel v autonomním režimu, jak vyžaduje kalifornský zákon. Pokud se prokáže, že vozidlo nebylo v daný okamžik řízeno řidičem, budou společnost Uber soudit za zabití.

Odpovědět  |   | 
kkk  |  21. 03. 2018 08:14

Zatím je to možná ,asi ,kdyby ,takže pokud nemáte věšteckou kouli ,nebo nejste prezident zeměkoule měl by jste radši psát MOŽNA fatální

Odpovědět  |   | 
runner42  |  21. 03. 2018 15:44

Ano, věšteckou kouli nemám, ale jsem podrobně obeznámen s principem due diligence v anglosaském právu.
A kombinace odmítnutí povinných náležitostí zákona a následně v soudním procesu povinnosti prokázat provedení všech přiměřených opatření je smrtící koktejl.

Odpovědět  |   | 
kkk  |  21. 03. 2018 22:05

Vy jste právník ,nebo tady chcete ohromovat odborným výrazem,na koho myslíte ,že tady uděláte dojem? Takže ještě jednou polopatě ,zatím o tom víme kulový ,takže z toho něco vyvozovat je blbost.PS právník by použil výraz bez komentáře (do angličtiny nebo latiny si to přeložte sám)

Odpovědět  |   | 
Hans  |  19. 03. 2018 23:54

První silniční smrtelná nehoda se stala v roce 1869: A je konec!

Odpovědět  |   | 
KptBobr  |  19. 03. 2018 22:45

Stačí se podívat do zahraničních zdrojů :
- stalo se to v hluboké noci na neosvětleném úseku mimo přechod pro chodce
- v autě byl řidič, který stále s autonomními vozy jezdí, a kdykoliv může zasáhnout
- některé zdroje spekulují o tom, že i kdyby řidič přímo řídil, nehodě by nezabránil, spíše naopak
- jen pro příklad, kdo dokáže zastavit své auto v rychlosti 70-90 kmh, když mu před auto náhle vstoupí chodec ? Spíše to autonomní auto to dokáže, než lidský řidič, tady hrajou roli i zlomky sekundy
- je jasné, že s nástupem této technologie bude takových případů přibývat, a tím nemyslím že vždy vinou té technologie

Odpovědět  |   | 
a  |  19. 03. 2018 23:01

Neznáme podrobnosti. Jistěže autonomní auto bude mít lepší reakce, ale každá situace je jiná. Je možné, že kdyby řidič řídil, zaznamenal by pohyb toho člověka ve vozovce dřív než automatika. Dřív než náhle vstoupil před auto, nebo jak to vlastně bylo.

Odpovědět  |   | 
Joe Doe  |  20. 03. 2018 12:23

Ano, clovek, ktory ma k dispozicii len svoj evolucne mizerny zrak, by videl skor, ako automatika, ktora ma k dispozcii senzory mimo viditelneho spektra a radar.

Inymi slovami, automatika cloveka zachyti prekazku skor, nez je clovek schopny.

Odpovědět  |   | 
Sarcasticus  |  20. 03. 2018 12:48

Co když to automatika zaregistrovala, ale rozhodla se podle nějakého vnitřního pravidla, že než ohrozit posádku automobilu nějakým nečekaným manévrem, tak bude bezpečnější náraz do překážky?

Odpovědět  |   | 
Joe Doe  |  21. 03. 2018 09:43

Co kdyz. Super argument...

Ale ak chces hrat tuto hru... co ked ho zaregistroval clovek, ale v panike konal skratovo, pripadne nekonal/nestihol - to za hypotetickeho predpokladu, ze by je to superman, ktory vnima v celej sirke spektra.

Odpovědět  |   | 
Sarcasticus  |  21. 03. 2018 13:07

Pokud má člověk s takovou situací osobní zkušenost, tak si zatraceně dobře pamatuje, jak to sám řešil.

Tenkrát před 20 lety to byla vypůjčená stará Škoda 105L, měl jsem cca 5 let praxe v řízení a najeto asi tak 100.000 km bez nehody. Byla tam dlouhá rovinka asi 4 km v prosinci ve tmě mezi zasněženými poli, rychlost tachometrových 80 km/h.
Když se v dálce protisměru objevilo druhé auto, tak jsem za chvíli přepnul dálková světla na potkávací a on taky, abychom se vzájemně neoslňovali. A pak se mi asi 2-3m před kapotou vynořil z té tmy uprostřed pruhu úzký černý blatník bez jakéhokoliv světla nebo odrazky. Okamžitě volant doleva do protisměru a hned zase zpátky, 3-4 smyky přes oba pruhy a pak jsem radši otočil volant doprava do mezery mezi stromy. Auto projelo přes příkop, otočilo se přes střechu a skončilo v poli na kolech, vypadlo jen přední sklo. Pán v protisměru to místo přejel, protože nestihl včas zastavit, ale doběhl zpět a byl rád, že se nikomu nic nestalo. Prý toho chodce, který byl oblečený celý v černém a na kole, které vedl, neměl žádné světlo ani odrazku, také neviděl, dokud se moje světla neobjevila těsně za ním. Policisté, řidič odtahovky i celníci na hranicích pak říkali, že to byla jediná rozumná věc, kterou jsem mohl v dané situaci udělat - nebylo možné brzdit, jen zkusit vyhnout se.

Kdybych měl tenkrát takové moderní Volvo, které by snad mělo ABS, ESP a radar a kdoví co ještě, vyhnout by se sním určitě šlo taky a nejspíš bych neskončil ani v poli. Nebo kdyby nebylo v protisměru to auto, tak bych ho možná na dálková světla viděl a mohl reagovat přece jen dřív.

Že řidič v autonomní voze nedával pozor a nebyl na to připraven, protože spoléhal na autonomní řízení, to je docela dobře možné. Ale jestli se to autonomní řízení samo nepokusilo ani o vyhýbací manévr, jako já tehdy, tak kromě 1. varianty, že všechna ta čidla jsou horší než lidské vnímání, je jen 2. možnost - že se ten autonomní systém pro vyhýbací manévr prostě nerozhodl?

Odpovědět  |   | 
a  |  19. 03. 2018 22:58

Nejnepříjemnější to bude pro toho „řidiče“, co údajně může kdykoli zasáhnout, jak píšou. Až se bude zkoumat, proč nezasáhl, nebo jestli mohl zasáhnout, jestli to doopravdy vůbec nemohl ovlivnit. Nastoupí na něho vyšetřovatelé, možná se z toho vyšetřování tzv. podělá a někde se podřekne, že zrovna v tu chvíli úplně nedával pozor a kdesi cosi. To jsou mu pak schopní přišít vinu...

Ale i když z toho řidič-loutka vyvázne bez nejmenší viny, stejně si nedokážu představit, jak bych se s tím na jeho místě srovnával. Seděl jsem tam, ale nic jsem neudělal, protože jsem si myslel, že se nic nemůže stát. Možná nad tím zbytečně dumám, ten člověk třeba vůbec neuvažuje, že je tam jen taková loutka. Třeba má bezvýhradnou důvěru k autonomnosti řízení a netrápí ho svědomí, že třeba mohl něco zachránit.

Odpovědět  |   | 
Jig  |  19. 03. 2018 23:38

Nakonec to bude jako s pojišťovnou... když má plnit, tak se najde hromada výjimek díky kterým daná pojistka neplatí. Resp. když se s autonomním autem stane nehoda, tak se vždy vina hodí na řidiče, protože vypluje na povrch podmínka, že v ten daný moment měl řídit sám. No to ještě bude na silnicích asi veselo :/

Odpovědět  |   | 
runner42  |  20. 03. 2018 09:23

Toto je velké téma v letectví, kde se z pilotů stali obsluhovači počítačů a začinají ztrácet základní pilotní návyky.
Pokud vím, stále se vedou vleklé soudní spory v případě několika nehod, ke kterým došlo díky "nečekanému" chování palubních počítačů a piloti nebyli schopni vyřešit jinak zcela triviální situaci.

Odpovědět  |   | 
Jig  |  20. 03. 2018 10:34

A to ve vzduchu (případně na vodě či kolejích) je spoustu času s tím něco dělat, ale na silnici je to mnohem hustčí a složitější. Stačí aby odešel obvod, čidlo v "nešťastné" kombinaci a chyby se začnou řetězit. Nemusíme si nalhávat, že za to ve výsledku bude moci nějaká součástka za cent z Číny (díky snazet osekávat náklady na dřeň).

Odpovědět  |   | 
kkk  |  20. 03. 2018 10:40

U moderních letadel to bez počítačů nejde ,nastavovat a kontrolovat manualně stovky parametrů to by tam musela být podstatně větší posádka a jak by jste to chtěl dělat např u stihačky?A že budou autonomní auta občas bourat na to si lidi zvyknou a časem to bude jenom statistika ,jako dnes nikoho nevzrušuje ,že ročně na světě zemřou při autonehodách stovky tisíc lidí a miliony jsou zraněný

Odpovědět  |   | 
Gašpo  |  20. 03. 2018 05:00

Ale áno, autonómne riadenie raz bude bezpečne fungovať. Až budú všetky autá na umelú inteligenciu a až budú chodci roboti.

Odpovědět  |   | 
David  |  20. 03. 2018 15:19

A proč nikdo neřeší to, že tam ten člověk neměl co dělat? Je to silnice a zde se chová tak, aby jsem byl vidět, ne?

Odpovědět  |   | 
zdenek  |  20. 03. 2018 17:07

otázka je jestli nám opet nelžou jako třeba neustále nehody řidičů uberu v praze jako poslední v noci ve veletržní kde byla řidička nelegálního uberu ještě pod vlivem alkoholu

Odpovědět  |   | 
Anti-automat  |  20. 03. 2018 18:01

Alex Jorg tvrdil nieco ine. Kolko ludi zabil a zabije autopilot v Airbuse?

Odpovědět  |   | 
Anti-automat  |  20. 03. 2018 18:11

Zasa a este raz a dosledne: riesenie autonomnej navigacie a do toho este aj premavku, je zlozita vec. Autopilot v lietadle riesi zlomok uloh, ktore sa v beznej premavke menia kazdou sekundou. Tento princip tu fungovat nemoze a termin 'autopilot' je totalne mimo misu. No, po pravde, on v tej mise je spolu so sejlsom a marketingom. Riesenie autonomnej mobility zahrna ako minimum unifikovany a univerzalny dopravny, informacny a vypoctovy system. A tato podmienka splnena NIE JE. Specialne pre Alexa, ktory toto zasa (tradicne a notoricky) nepochopi a bude blabolit absolutne nezmysly: https://www.youtube.com/watch...

Odpovědět  |   | 
runner42  |  20. 03. 2018 20:12

100% souhlas.

Odpovědět  |   | 
kkk  |  21. 03. 2018 08:49

Není to tak dlouho ,když podobní znalci tvrdili ,že počítač nikdy neporazí nejlepšího šachistu o pár let se to opakovalo u hry go,naštěstí jsou tady vizionáři ,kteří své sny dokáží uskutečnit ,na rozdlíl od jedinců kteří jenom kritizují a tvrdí ,že něco nejde a svítili by loučema v jeskyních

Odpovědět  |   | 
runner42  |  21. 03. 2018 15:48

A co nejde? Provozovat autonomní vozidlo v řízeném prostředí? Ano, to lze, již teď.
Provozovat autonomní vozidlo v neřízeném prostředí. To rozhodně se stávající technologií nelze.
Jak správně píše antiautomat, autonomní řízení opravdu není o tom samotném vozidle.

Odpovědět  |   | 
kkk  |  21. 03. 2018 22:09

Plně autonomní vozidlo zatím do prodeje nikdo nedal.Provozovat autonomní(zatím ne plně) vozidlo v neřízeném prostředí jde a zvyšuje to bezpečnost viz .nehoda Tesly v US cca.před rokem kde dopravní ůřad konstatoval snížení nehodovosti díky autonomnímu řízení.Zatím je hlavní trend vývoje samostatné řízení ,napojení na vnější strukturu např. semafory bude zlepšovat plynulost dopravy atd.,ale hlavní a myslím ,že logické z hlediska bezpečnosti bude samostatmost

Odpovědět  |   | 
Zelí  |  22. 03. 2018 11:44

Audi před vypuknutím dieselgate v americe tak předvedlo prodejní A8 s autonomním řízením připravené k prodeji v USA. Novináři s ním dojeli na veletrh a jelo to naprosto samo po dálnici, ve městě.... Nicméně po vypuknutí dieselgate to okamžitě zarazili, protože si uvědomili, že pirátský právní systém v usa by je v případě nehody finančně zlikvidoval.
Takže to nechali na testování firmou vlastněnou místní mafií. Těm nic nehrozí.

Odpovědět  |   | 


Přihlásit k odběru
Posílat příspěvky na adresu:

Minitest Honda HR-V 1.5 VTEC Sport: Uhájí vyšší cenu slušnou dynamikou?

Honda HR-V 1.5 VTEC Sport

Honda se rozhodla ještě více zatraktivnit svůj crossover HR-V a jeho nabídku rozšířila i o verzi Sport. Podívali jsme se jí na zoubek s převodovkou CVT i s klasickou šaltpákou.

17.  10.  2019 | Vladimír Kadera | 18 příspěvků
TEST BMW M2 Competition M-DCT: Jednoduše to nejlepší

BMW M2 Competition M-DCT

S německými výkonovými válkami podpořenými opulentním luxusem a bezpečností se ze scény potichu vypařil důraz kladený na tu nejdůležitější esenci sportovních aut – lehkost. M2 Competition tento trend vysloveně neboří, protože je ale u BMW nejmenší, na odkaz staré školy úplně nezapomněla.

15.  10.  2019 | Miro Mihálik
TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 BlueHDi EAT8: Cena za design

Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8

Kombi varianta nové 508 je pohledný a jemně avantgardní vůz, však také po zásluze získal letos ocenění Red Dot Design Award. Není to ale jediná jeho cena za design. Cenu za design totiž zaplatí i zákazníci. Jak fakticky, tak především v přeneseném významu.

13.  10.  2019 | Petr Schnagl | 105 příspěvků

Nejčtenější články

Čínská Dacia Duster dorazí už příští rok. Luxus za pakatel si budete moci i půjčit

Čínská Dacia Duster dorazí už příští rok. L…

Bezdrátové nabíjení telefonu, automatická klimatizace, LED světlomety, elektricky nastavitelná sedadla a armáda USB portů. S tím vším dorazí Lynk & Co do Evropy.

8.  10.  2019 | | 66 N/A
Nový SsangYong Korando se ukázal v ČR. Konkurenty potrápí cenou i kufrem

Nový SsangYong Korando se ukázal v ČR. Konk…

Konkurent Škody Karoq se nyní již oficiálně pohybuje po našem území. Své konkurenty trápí i nízkou cenou.

11.  10.  2019 | | 68 N/A
Hyundai i30 nově koupíte nejlevněji v historii. Scala by se měla ještě učit

Hyundai i30 nově koupíte nejlevněji v histo…

Někteří lidé neprahnou po výbavě, ale chtějí prostě jenom obyčejné auto za skvělé peníze. Řada značek to dnes nechce chápat. Hyundai mezi ně ale nepatří.

4.  10.  2019 | | 255 N/A
Čekání na novou Octavii se nemusí vyplatit. Ještě dlouho vám nenabídne vše

Čekání na novou Octavii se nemusí vyplatit.…

Nová generace Škody Octavia klepe na dveře. Ale teď už doopravdy. Testovacích prototypů se na cestách hemží spousta, věřit se jim ale nedá prakticky v ničem.

22.  9.  2019 | | 74 N/A
Tesla Model 3 má české ceny. Na našem trhu v podstatě nemá konkurenci

Tesla Model 3 má české ceny. Na našem trhu …

Tesla Model 3 by měla k prvním českým zákazníkům dorazit na začátku příštího roku. Elektromobil s obdobnými parametry za tyto peníze tu zatím nemáme.

3.  10.  2019 | | 147 N/A