Autonomní vozy v ohrožení? Lexus Googlu naboural, ne vlastní vinou

15 komentářů

Antiautomat
26. září • 15:38

...nevyhnutne su tri hlavne podmienky (hociktora, ktora chyba znamena nefunkcny system):a/ vsetky auta maju autonomny system riadenia (pretoze jasna predvidatelnost jednania na zaklade jednotneho algoritmu). Co je nevyhnutne pre plynulost premavky a absolutne nevyhnutne v akejkolvek krizovej situacii.
b/ komunikuju medzi sebou lokalne (riesenie okamzitej situacie, zdielanie vypocetneho vykonu). Co je nevyhnutne pre riesenie komplexnej situacie akou premavka v kazdom okamihu je.
c/ nebude k dispozicii spolahlivy globalny system urceny len a vyhradne pre tuto zalezitost a uplne odizolovanie od najvacsieho zla ochrany dat: socialnych sieti. Co je nevyhnutne pre zachovanie ucelu a ochrany systemu a dat.Problem vidim najma v bode 'c'.

Míra
27. září • 12:49

Souhlasím, že autonomní provoz může akceptovatelně fungovat pouze pokud budou autonomní všechna vozidla - ale to je zároveň ten největší problém To by totiž znamenalo obrovské zásahy do svobod společnosti - kromě nutnosti mít autonomní i všechny dodávky, náklaďáky, stavební a zemědělské stroje (což si neumím představit) též zákaz provozu všech veteránů, a také zákaz motocyklů, mopedů a skútrů, zákaz jízdních kol a dokonce i zákaz chodců.

Niemand
28. září • 8:13

zemědělské stroje sú z veľkej časti autonómne už dnes, vodič tam je skôr kôli legislatíve, ale pri práci sú z veľkej časti autonómne. A v nákladných autách sa to rozšíri skôr ako v osobných, lebo môžeš šetriť mzdu vodiča.

kolemjdoucí
27. září • 16:30

Ještě bys měl pro asociály dodat, že takové zásahy do svobod jsou samozřejmě nepřípustné.

JJ
27. září • 8:19

Ještě jsou potřeba superpřesné mapy se spoustou informací o cestě a okolí. Současná autonomní auta nemůžete jen tak vysadit „in the middle of nowhere“ a nechat je jezdit podle toho, co vidí kamery.Samozřejmě je potřeba i vylepšení hw a sw - současné kamery mají například problém při velkých kontrastech při jízdě v zimě, sw si zase ne vždy dobře poradí se zasněženou či svinstvem zakrytou silnicí... Oni výrobci moc dobře vědí, proč to testují v Kalifornii a Texasu. Nicméně tyhle problémy by se snad mohlo podařit vyřešit rozumně rychle.

MartinX
27. září • 7:34

Bod C je bezproblemovy. Riadiace systemy k socialnym sietam pripojene skoro nikdy nebyvaju.
Body A a B su problematickejsie, autonomne riadenie bude musiet desiatky rokov existovat paralelne s rucne ovladanymi autami. Ano, je to ovela narocnejsie ako ked je cely system plne automatizovany ale nie neriesitelne. Sucasne Google auta uz jazdia v beznej premavke bez velkych problemov a na blbca co jazdi na cervenu, je kazda automatika kratka.
Ciastocne moze pomoct to, ze aj rucne ovladane auta bude mat v sebe system, ktory bude komunikovat s okolitymi autami a oznamovat im svoju rychlost, polohu a dalsie parametre. Pri novych autach to nepredstavuje problem, lebo to bude povinne (ako je dnes ABS a ESP), problem to bude pri starych autach a postupne budu zavadzane zakazy, kde stare auta bez riadiaceho systemu nebudu moct jazdit (tipnem si, ze prve budu dialnice, kde sa po zavedeni plne autonomneho riadenia zvysia rychlostne limity, lebo pocitace maju kratsiu reakcnu dobu ako clovek).
.

E15
27. září • 11:16

je ještě jeden problém - pro lidské chyby mají lidé pochopení, pro chyby robotů (byť jich bude méně) pochopení mít nebudou. Viz zdejší diskuse - být poškozeným člověk, bude litován, jelikož je to stroj, je za pitomce nezvládajícího defenzivní jízdu...

Davefull1
26. září • 14:07

Tak nevim, jestli sem debiI já, nebo ten co psal článek? Ale nechápu, proč by měli být Autonomní vozy v ohrožení? jak se píše v nadpisu. Když se v článku píše že za nehodu jasně může auto s řidičem, který jel na červenou.

Mirek
26. září • 14:46

Třeba proto, že můžou svoji funkci plnit dobře, ale pak je stejně na křižovatce sundá idiot, co jede rychle na červenou?

kolemjdoucí
26. září • 15:31

Toho "idiota" si klidně mohli zaplatit, ani bych se nedivil. Kolik procent z vás tak moc touží po autonomním autě, že by se úplně vzdalo řízení? 10 % (a to ještě přeháním)? Cílem je připravit lidi o svobody, na to byste neměli zapomínat. Samozřejmě se tu zas seběhne hromada profi trollů a bude "otáčet a zachraňovat situaci". No nic, budou brzo volby.

úplně jinej kolemjdoucí
28. září • 18:48

Takže kdo má jiný názor, je hned troll? To jsou věci...S těmi procenty výše bych to viděl spíše naopak. Jistě, tady na motoristickém serveru ve vybrané skupině lidí to bude jinak, ale v reálném provozu by automat uvítalo spíše těch 90 % než 10 %. Tedy samozřejmě těch 90 % je nadsázka, ale že to bude většina, to bych se klidně vsadil. Stačí se podívat na to, jak jsou vítané různé asistenty. Navíc spousta lidí auto ani řídit nechce, chtějí se jen dopravit z bodu A do bodu B a to tehdy, když chtějí oni. Tedy zatím k tomu musí mít auto. Nicméně i ti v mém okolí, co řídí většinou rádi, říkají, že by s velkou chutí přenechali na automatice řízení na nudných pasážích, kterých je čím dál více - dálnice, městské zácpy, hustý provoz kdekoli. Řízení je radost, když má člověk volnou silnici, jede si svým tempem, nestresuje ho okolí, může si plně užít opravdu jen to řízení a ne hlídat každého blbce kolem a koukat na nárazník toho před sebou, co přeci pokaždé jede úplně blbě, protože jede jinak.Paradoxně by automatické řízení dávalo mnoha lidem větší svobodu (ale vůbec se mi tímhle slovem nechce operovat, protože o svobodě mele kdejakej kolemjdoucí, ale nechápe, co to je), nebo spíše volnost v pohybu. Mohli by to využívat lidé, kteří řídit neumí nebo nemohou (starší, zdravotně nezpůsobilí, děti, řidiči dočasně pod vlivem ;)). Mohly by se uvolnit mnohé silnice přecpané parkujícími (auto si odjede zaparkovat samo jinam), kapacita silnic by se lépe využila. Bylo by to i bezpečnější.Na rovinu, kdyby mi teď někdo nabídl v ceně střední třídy opravdu autonomní auto, tak do toho jdu s obrovskou chutí. A bylo-li by to finančně možné, koupil bych si pro radost nějakého veterána na volný čas, to ale plánuju tak jako tak. Jasně, řízení miluju, ale určitě ne to tupé ježdění v zácpě nebo po dálnici. To ať za mne udělá stroj, stejně jako za mne jiné stroje dělají i mnohé další nudné činnosti. Právě proto bych už i dnes chtěl kromě současného sice pohodlného a bezpečného auta ještě i nějakou klasiku, kde smrděl olej a benzín, motor byl jednoduchý a technika bez pomocníků.

Martin
26. září • 15:19

Přesně tak. Technologie Googlu totiž evidentně nezvládá defenzivní jízdu, která je pro bezpečné ježdění autem nezbytná. Je potřeba myslet za druhé, sledovat veškerý okolní provoz a předpokládat, co se ostatní auta chystají udělat. A na to je potřeba umělá inteligence. Protože normální řidič by před dodávkou řítící se do křižovatky na červenou zastavil.

E15
27. září • 11:24

a nebo taky nezastavil, protože by si ji vůbec nemusel všimnout...Ale v podstatě souhlasím, že autonomní vozidla jakožto tupé automaty bez špetky umělé inteligence nejsou to pravé ořechové. Ne snad, že by byly nepoužitelné, ale aby byla zajištěna jakás takás bezpečnost, budou muset jezdit hooodně opatrně...Čímž budou vytáčet ostatní řidiče (ne ze začátku, kdy to bude atrakce, ale později, až to bude naprosto běžná součást provozu) a působit kolizní situace...

Jirka
27. září • 14:37

Tak ony to jsou tupé automaty teď, po pár letech vývoje. A nikdo soudný snad nemůže čekat, že to bude hned bezchybné. Jednou to ale bude bezpečnější než člověk a klidně i rychlejší, otázkou je, kdy to "jednou" bude. A to nevidím dřív než tak za 20 let, spíš ještě později... A do té doby do toho nesednu...

Matty
26. září • 14:23

Nebojte, položil jsem si úplně stejnou otázku.

Doporučujeme

Články odjinud