Autonomní vozidla nejsou tak daleko. Británie už může testovat bez řidičů

Driver  |  07. 02. 2019 16:33

Na jednu stranu to jsou komediální názory, že plně autonomní vozy jsou již za dveřmi. Třeba u Mercedesu řekli po 30ti letech vývoje, že takových 30let je ještě potřeba minimálně. Ve skutečnosti jen existují systémy, které dokáží vozidlo plně ovládat na JEDNODUCHÝCH manévrech. Jakýkoliv složitý manévr (jízda kruhovým objezdem o více pruzích) je autonomně nemyslitelná, a až to nějaké auto za pár let zvládne bezpečně, tak bude stačit trochu sněhu, a zase bude problém. Na druhou stranu dnešní takyřidiči kamiónů jsou schopní se vysekat i na rovné dálnici jen proto, že nedodrží odstup a nevěnují se řízení. Tam by se autonomně dalo jezdit bezpečněji. Takže budoucnost, která je ale už dnes, by byla kombinace obojího, řidič ovládá složité situace a na přímou jízdu Pha-Brno stačí autonomně. Víte jaký je problém? Ti kreténi mají vyplé nejen všechny asistenty, ale i nouzové brždění a radarový tempomat. Takže dokážou rozstřelit fungl nový kamion se všema asistentama při první jízdě Takže přemýšlím, k čemu nám budou pokročilejší vypnuté asistenční systémy zvládající ještě lépe autonomní jízdu? Jeden ostrůvek mezi pruhy na silnici první třídy, a je po srandě. První nouzové brzdy (kotva) a další tři za ním jsou na cimpr-campr. Taky to mají deaktivované

Odpovědět  |   | 
JAP  |  07. 02. 2019 17:58

Souhlas. Je to kravina. Jestli to skutecne nekdo protlaci do realneho provozu, pak se maji lidi na co tesit. Bude do prusvih a jsem zvedavy kdo bude zodpovedny za havarie a potazmo zraneni/smrt. Problem stale zustava v rozpoznavani obrazu/sceny, kdy budou stacit zhosrsene podminky (prudke slunce, odlesky, spina, blato, spatny povrch vozovky, nizke ci vysoke teploty, spatne rozpoznatelne okraje vozovky... atd. atd.). A to jeste nemluve o tom, ze software je/bude dosti komplikovany a tudiz i spatne otestovatelny (mnoho kombinaci ruznych pripadu)... Mno mame se na co tesit... :)

Odpovědět  |   | 
Net  |  07. 02. 2019 17:12

Plně autonomní vozidla budou pravděpodobně vyžadovat inteligentní vozovku plnou senzorů a bluetooth majáčků nebo jiného precizního navigačního systému a perfektní mapové podklady pro navigaci včetně značení jízdních pruhů. A nejspíš budou vyžadovat nějakou komunikaci s ostatními vozidly. Držení jízdy v pruzích a reakce na překážku zdaleka nestačí. Jízda po zasněžené silnici nebo polní cestě bude pro autonomní vůz ještě hodně dlouho neřešitelná. Parkování u někoho na dvoře bude problém. A hlavně současná legislativa všude na světě povoluje testování jen s řidičem, který je zodpovědný za případné nehody.

Odpovědět  |   | 
josephko  |  07. 02. 2019 17:32

Nástup plne autonómnych áut bude postupný. Najskôr budú povolené len na vybraných úsekoch ciest a diaľnic. Tam budú môcť jazdiť okrem štandardných áut aj autá bez vodičov, resp. s vodičom, ale ten bude môcť na daných úsekoch legálne plne odovzdať riadenie autopilotovi.Výsledky sa budú pravidelne vyhodnocovať a podľa toho sa úseky budú buď rozširovať alebo sa bude čakať, kým technológia trochu "dozreje". Súbežne s tým sa budú musieť zdokonaliť GPS mapy, a to na presnosť rádovo centimetrov. Teraz sú to metre.Viem si predstaviť, že najlepšie podmienky pre autonómne autá - osobné či nákladné - budú v riedko obývaných krajinách ako sú Švédsko či Fínsko. Tam sa priam núka možnosť automatických kamiónov pre zvoz dreva. Autonómny kamión v uliciach Londýna či iného veľkomesta si moc dobre zatiaľ predstaviť neviem... Inak je ale celkový princíp autonómnych áut V PRINCÍPE relatívne jednoduchý - podobne ako v autopilotoch u lietadiel. Tam sú systémy 2x zálohované, pričom každý beží na odlišnom systéme a odlišnom hardvéri, aby sa vylúčila možnosť tej istej závady na všetkých počítačoch. S autonómnymi vozidlami to bude podobné, len tam bude stačiť záloha 1x. Auto totiž na rozdiel od lietadla môže v prípade problémov zastaviť prakticky kdekoľvek a kedykoľvek.Systém bude zbierať informácie z rôznych zdrojov, niektoré budú redundantné (teda viackrát tie isté) kvôli krížovej kontrole. Napr. údaje o maximálnej povolenej rýchlosti bude systém čerpať s GPS máp, rovnako ako z kamier v aute. V prípade akýchkoľvek nezrovnalostí vozidlo odošle správu niekam na Centrálny dispečing, kde sa budú on-line spracúvať informácie od ďalších áut a súčasne už spracované posielať ostatným autám v danej lokalite. Na dispečing sa budú automaticky posielať aj akékoľvek "neštandardné" odchýlky od stavu, aký by mal byť - od chodcov a cyklistov cez zrazenú zver, vyjazdené koľaje až po poškodené dopravné značenie. Okrem vizuálneho kontaktu bude medzi autami kontakt elektronický - autá sa budú "vidieť", resp. o sebe vedieť skôr, ako sa reálne stretnú. Pomocou jednoduchých kódov si vymenia informácie o sebe, type vozidla, hmotnosti, rýchlosti, počtu osôb či hmotnosti a typu nákladu, ako aj o aktuálnej polohe. Palubný počítač v každom aute tak bude mať o situácii okolo seba rovnaký prehľad ako majú americkí vojenskí piloti. Tiež presne vedia a vidia - najčastejšie na displeji priamo v helme, kde sú "naši", aké sú to lietadlá, koľko ich je, a rovnako kde je "nepriateľ". Palubný počítač v aute však bude schopný tieto informácie spracúvať oveľa rýchlejšie ako pilot. Autopilot bude mať ďalej prístup k databáze "kritických okamžikov", ktoré v danom úseku zaznamenali kedykoľvek v minulosti iné autá, vrátane okolností ako čas, ročné obdobie, teplota vzduchu, vozovky, vlhkosť vzduchu a pod. Autopilot tak bude dopredu vedieť, že za takých a takých podmienok na danom úseku hrozí námraza na ceste z potoka, ktorý tečie vedľa cesty. Alebo že v určitom ročnom období a v určitom čase na danom mieste prechádza cez cestu lesná zver. Alebo že sa tam v určitom čase často vyskytujú cyklisti či opití chodci. Aby nedochádzalo ku vzájomným kolíziám medzi autami, tak každé priblíženie či míňanie sa dvoch alebo viacerých áut bude z hľadiska počítačov pomerne zložitá úloha. Budú prepočítavať nielen údaje zo svojho vozidla, ale aj údaje zo všetkých áut v blízkom okolí. A na ich základe vyhodnocovať riziko prípadnej kolízie a pripravovať sa na riešenie, resp. riešenia (aj záložné) danej situácie. A to všetko sa bude porovnávať s údajmi z kamier a rôznych laserových, infračervených a podobných senzorov.Autá sa skrátka budú vzájomne kontrolovať a v prípade akýchkoľvek problémov niektorého z nich to ostatné budú vedieť rovnako rýchlo ako auto, ktoré tie problémy má. Tak sa v prípade, že nejaké auto stratí nad sebou kontrolu, budú môcť ostatné autá medzi sebou bleskovo "dohodnúť", ako na to zareagujú tak, aby sa nezrazili medzi sebou navzájom.Ohľadne výkonnosti počítačov je vhodné dodať, že súčasné počítače pre autonómnu jazdu, ktoré používa Tesla, majú podobný výkon ako mali najvýkonnejšie superpočítače na svete okolo roku 2000.

Odpovědět  |   | 
Net  |  07. 02. 2019 21:51

Přesná GPS je zejména ve městech utopie, odrazy signálu a stínění budovami je značný problém, k tomu mnohaúrovňové křižovatky a dlouhé tunely. Jediným řešením jsou zatím bluetooth majáky, případně jiná lokální lokalizační technologie.

Odpovědět  |   | 
bzzz  |  08. 02. 2019 09:05

Tunely se vrtaj z obou stran a potkaj se s minimalni odchylkou, zememerici zameruji na milimetry... mesto se da pohodlne pokryt na milimetr presne zamerenymi body, ktere budou fungovat jako majaky - uz jen zvolit nejvhodnejsi komunikacni/prenosovou technologii. Netreba ani znovu vynalezat kolo, trigoniometrii pouzivame nejakych 2000 let

Odpovědět  |   | 
jozka  |  08. 02. 2019 11:38

Jasne, "trigoniometrii" Doporucuji se necpat do oblasti o kterych vite s odpusetnim smradlavy...

Odpovědět  |   | 
Net  |  08. 02. 2019 18:36

Však někde se bluetooth majáky používají, ale v drtivé většině tunelů chybí (koneckonců se tahle technologie používá spíše v obchodních centrech nebo na letištích terminálech) a na otevřených komunikacích s nepřesným určováním polohy kvůli stínění budov se nepoužívá vůbec. A nevím, jak se umělá inteligence vyrovná s výpadkem připojení k internetu ve chvíli, kdy třeba pojede tunelovým komplexem ve velkém městě a plánovaná trasa bude zablokována pracemi na silnici nebo nehodou. Ostatně každá technologie může z nějakého důvodu mít výpadky a umělá inteligence si bude muset umět poradit s blackoutem, jinak bude dost problematická. Neumím si představit, co by se stalo třeba v Kalifornii, kdyby kvůli požárům došlo k rozsáhlým výpadkům proudu, omezení funkce senzorů a znečištění silnice (nečitelnost značení) a autonomní auta odmítla odvézt své majitele do bezpečí.

Odpovědět  |   | 
bzzz  |  07. 02. 2019 17:49

Moc to komplikujete. Nastupu autonomnich vozidel brani legislativa a predevsim zivi ridici resp ucastnici silnicniho provozu (na ty je stavajici umela inteligence kratka) Pustte je jinak do megaskladu nebo na megapolygon bez zivacka, a budete koukat, jak spolehlive to slape.

Odpovědět  |   | 
Jig  |  08. 02. 2019 22:33

taktze staci zakazat lidi a problem je vyresen

Odpovědět  |   | 


Přihlásit k odběru
Posílat příspěvky na adresu:

TEST Mitsubishi Space Star 1.2 MIVEC: Když vám auto vybírá peněženka

Mitsubishi Space Star 1.2 MIVEC

Kategorie aut, která se dají koupit do tří set tisíc korun, se pomalu ale jistě zužuje. Kvůli novým povinným bezpečnostním systémům navíc můžeme očekávat zdražení napříc celým segmentem. Mitsubishi Space Star se však ještě drží v přijatelných mezích.

včera | Vladimír Kadera | 5 příspěvků
TEST Audi Q3 35 TDI S tronic: Když nemůže, tak přidej!

Audi Q3 35 TDI S tronic

Příbuznost minulé a nové generace Audi Q3 byste možná na první pohled netipovali. Až tak se kompaktní SUV změnilo. Otázkou zůstává, o kolik výš dokáže novinka posunout standardy nastolené předchůdcem.

19.  4.  2019 | Jan Mička | 71 příspěvků
První jízda se Suzuki Swift Sport: Je to žlutý ďábel za super peníze!

Suzuki Swift Sport (první svezení)

„No konečně, ty malej rošťáku“, vypadlo ze mě ihned po nasednutí. Tohle auto je totiž naprosto skvělý způsob, jak utratit půl milionu.

14.  4.  2019 | Vladimír Kadera | 36 příspěvků

Nejčtenější články

Automobilky vyzrály na nejpodlejší trik zlodějů. Brzy neuspějí ani u Škody

Automobilky vyzrály na nejpodlejší trik zlo…

O krádežích nejenom luxusních aut vybavených bezklíčovým odemykáním a startováním už toho bylo napsáno dost. Automobilky však postupně přicházejí s jednoduchým řešením, jak vozidla ochránit.

14.  4.  2019 | | 100 N/A
Škoda se vrací k zadokolkám. Tu nejnovější představí již za pár dnů

Škoda se vrací k zadokolkám. Tu nejnovější …

Nečekejte přerod značky v takovém stylu, jaký v minulých letech předvedla Alfa Romeo. Zadní pohon umožní nová platforma, na které v budoucnu vzniknou desítky vozů koncernu VW.

12.  4.  2019 | | 34 N/A
Škoda 120 S Rallye byla předvojem 130 RS. Homologaci získala podvodem

Škoda 120 S Rallye byla předvojem 130 RS. H…

Za přímé předchůdce Škody 130 RS lze považovat soutěžní modely 180 a 200 RS. Pokud jde ale o motor či konstrukci chlazení, stotřicítka má mnohem blíže poněkud zapomenuté Škodě 120 S Rallye.

30.  3.  2019 | | 9 N/A
Škoda Buggy mířila do výroby. Erko do terénu však stálo mimo zákony

Škoda Buggy mířila do výroby. Erko do terén…

Umíte si představit, že by se v 70. letech dostala do výroby vedle klasického sedanu a kupé také bugina bez dveří a klasické střechy? Vývojové oddělení AZNP tomu věřilo, tehdejší podmínky však jejich odvaze vůbec nenahrávaly.

20.  4.  2019 | | 12 N/A
Dacia v Česku slaví historický úspěch. Je třetí nejlepší značkou, přeskočila Hyundai

Dacia v Česku slaví historický úspěch. Je t…

České zastoupení automobilky Dacia zdůrazňuje, že za úspěchem na českém trhu nestojí rozsáhlé mediální kampaně. Značka to zatím letos dotáhla na trojku na českém trhu.

12.  4.  2019 | | 190 N/A