Autonomní tahač Volvo v akci. Takto si Švédi představují budoucnost nákladní dopravy

E15  |  17. 06. 2019 17:06

No, hustý. Tohle potkat na normální silnici s protisměrným provozem ideálně v zatáčce, tak se asi pos.ru . Ale zvykejme si, za dvacet let by to mohla být realita.

Odpovědět  |   | 
Net  |  17. 06. 2019 22:16

Podle mě nadšení propagátoři autonomního řízení vůbec netuší, jak často běžní řidiči musí porušovat předpisy, aby dovezli zboží včas. Převoz po velkokapacitních komunikacích mezi velkým přístavem a distribučním centrem asi nebude problém. Projet klikatou horskou cestu a zavést zboží do krámů na odlehlých vesnicích ale často nejde tak jednoduše. Kdo odklidí spadlé větve přes cestu, když bude doprava automatizovaná? Pojede takové auto 20 km za cyklistou 10 km/h? Jak zareaguje,až na něj skočí migranti? Jak ochrání náklad, když sociální vyloučení jedinci před ním zastaví starým křápem a půjdou odemknout nákladový prostor kleštěmi?
Určitě jsou cesty, kde to své uplatnění může najít rychle, ale obávám se, že autonomní provoz bude v některých oblastech ještě dlouho příliš nákladný a nebezpečný.

Odpovědět  |   | 
Tomas Fuk  |  17. 06. 2019 22:28

Nemusí a dokonce ani nesmí. Bohužel, váš názor vás pasuje do role stejně nebezpečného tvora, jako většina točvolantů a čím dřív přijdete o práci díky autonomním tahačům, tím pro všechny lépe.

Odpovědět  |   | 
E15  |  17. 06. 2019 22:48

Je fakt, že prosté potkání se dvou robotických kamionů na úzkém silnici může skončit naprostým patem

Odpovědět  |   | 
bzzz  |  18. 06. 2019 09:25

Horni Dolni nebudou zavazet roboti nybrz jeste dlouho lide a pak droni. Predpisy se porusuji, protoze rada majitelu/dopravcu a ridicu jsou ######.

Straseni migranty, paneboze. Naklad se uzavre, zapeceti a naruseni celistvosti bude hlidat elektronika (stejne tak varovat).

Nejvetsim nebezpecim autonomniho provozu jsou (nepredvidatelni resp bezohledni) lide.

Odpovědět  |   | 

a kdo točí tou klikou,mnoho kamionáků si přivydělává, že najíždí s návěsama na lod, jestli tohle jim vezme práci, tak nevím. Představuji si to, že zaveze návěs na vagon, ale zase je tady ta klika.

Odpovědět  |   | 
Milan  |  17. 06. 2019 17:25

Ja nevim, kabina by tam mohla byt alespon mala denni (nizka kratka) a bud do ni ridic pujde nebo to pojede na vybranych usecich samo, alespon by to bylo aerodynamictejsi.

Odpovědět  |   | 
E15  |  17. 06. 2019 18:15

pak by to ovšem nevypadalo tak hustě (a navíc ta kabina taky něco stojí)

Odpovědět  |   | 
legr  |  17. 06. 2019 19:07

Pokud tam nebude alespoň nějaký aerodynamický kryt, tak bude spotřeba při vyšší rychlosti tragická.

Odpovědět  |   | 
E15  |  17. 06. 2019 21:31

To je samozřejmě pravda, akorát je otázka, jestli bude ten kryt součástí tahače a nebo návěsu.
Jinak tohle docela předběhlo dobu: https://www.autozive.cz/steinwinter-2040/...

Odpovědět  |   | 
lukáš  |  17. 06. 2019 19:58

já bych to bral jedině v případě že tahle kravina za MĚ bude jezdit a JÁ za ni dostanu vejplatu jinak to postrádá smys to jako řidič pude k pásu nebo zametat???? sere mě že všude plkaj o samořiditelnejch vehiklech ale o samoživitelnejch lidech nic, měls práci robot ti ji veme

Odpovědět  |   | 
Karcher tool  |  17. 06. 2019 22:02

Člověk je mnohdy levnější než robot. Podívej se na Amazon nedejbože Hnujdaj Nošovice. V prvním chodíš s vozíkem jak cirkusová opice po dráze a házíš do něj krabičky. V druhém případě šup kolečko namontovat do kulaté dírky a čtvereček do hranaté, za pár vteřin a pořád dokola celý život. Chcípneš fajn, jak slepice z klece vyvléct za nohy a už se na dvé místo dere jinej se stejně bídnou perspektivou. Objem dopravy zase narostl, ve všech destinacích to taky jezdit nebude. Nějaká autonomní dráha kde náklad v Praze odepneš a on sám dojede do Brna kde si ho zas připneš na manuální řízení řidiče neohrozí. Dopravní letadlo taky letí 90% času jen na autopilota a živý pilot se drbe v nose nebo někdy i spí. Spíše na fotce chybí něco alespoň trochu aerodynamického před tím kontyšem.

Odpovědět  |   | 
Net  |  17. 06. 2019 22:20

S trochou nadsázky je pilot v letadle, aby byla na koho hodit vina, když se něco pokazí. Podle mě to samé bude u aut, kolejová doprava se dá celkem dobře automatizovat a pořád je tam nějaký dispečer , který má hlavu na špalku. Prostě auta budou mít autopilota na 99% jízd, ale na to 1% tam bude (tentokrát nevyježděný) řidič, který si bude muset poradit nebo si to odsedět.

Odpovědět  |   | 
E15  |  17. 06. 2019 22:45

to by ovšem vůbec nic neřešilo - dopravci potřebují, aby ten kamion jezdil 24/7 v kuse + aby ušetřili mzdové náklady. Kdo tohle vyřeší jako první, ten vyhrál.

Když tam bude sedět řidič, který neřídí, tak jsou tam kde teď...

Odpovědět  |   | 
E15  |  17. 06. 2019 22:17

tak práce u pásu nebo zametání je taky docela dobře robotizovatelné. Tam bych budoucí perspektivu nehledal. Ovšem takový tesař, zedník, instalatér, elektrikář a pod., tak ti mají budoucnost, těm roboti práci jen tak nevezmou. ,

Odpovědět  |   | 
Tomas Fuk  |  17. 06. 2019 22:30

ale k těm se bývalí točvolanti zrovna nepohrnou

Odpovědět  |   | 
Martin  |  18. 06. 2019 23:06

Kricel jste takhle, kdyz se stavel Temelin a chudaci hornici museli k pasu nebo zametat?

Odpovědět  |   | 
Michal  |  18. 06. 2019 06:58

Tohle musí mít skvělou aerodinamiku při 80-96(v GB).Autonomní vozy se řídí i podle čar na silnici a zúžení nedej bože sníh na vozovce nezvládnou.Autopilot bude muset mít umělou inteligenci a kamery po celý soupravě.Jízda po okresní silnici kde jsou i stromy a užší silnice s obousměrným provozem kde je potřeba i zastavit na to už musí být vyšší úroveň než na dálnici.

Odpovědět  |   | 
Driver  |  18. 06. 2019 09:13

Největší problém autonomního řízení je, že vyžaduje umělou inteligenci, neboť nebude nikdy existovat dokonalé prostředí, vždy budou nepředvídatelné jevy a situace které zvládá řešit jen člověk nebo umělá inteligence. Zatím je vše ve fázi robota a robot sice umí řešit situace rychleji než člověk, ve špičkovém provedení (brutálně drahá vojenská nebo kosmická technika) i přesněji než člověk, ale neumí řešit situace mimo naprogramované případy nebo mimo zaznamenatelné respektive proveditelné manévry. Kdysi se věřilo, že stačí naprogramovat miliardy a miliardy akcí a potom už bude robot umět vše. Zjistilo se, že to nikdy nebude stačit, protože to je tupý automatický výběr nejvhodnějšího chování z databáze na základě zaznamenané situace a tam je vždy prostor pro chybu. Jedině člověk nebo umělá inteligence bude umět VYTVOŘIT řešení a ještě při jeho provádění ho vyhodnocovat a vylepšovat. Kdo něco takového vyvíjí, tak ví, že dalších 30let si tohle v plném nasazení neškrtne a i pak to bude max na úrovni letadel nebo vlaků, né na úrovni inteligentního člověka. Jediná otázka je, zda máme inteligentní řidiče nebo hňupy. V druhém případě může mnohem dříve nastat situace, že bude i tupý robot bezpečnější

Odpovědět  |   | 
Lord Owl  |  19. 06. 2019 08:21

Tyhle systémy určitě budou dlouho chytat mouchy. Do reálného provozu se to jen tak nemůže dostat. Pokud někde bude infrastruktura "překladiště-dálnice-sklad" vybudována tak nějak masově plošně (např. okolí Hamburku), tak se to má šanci uchytit.
V podmínkách silničních džunglí (myšleno stavebně) jako je v ČR, naprosto nereálné.
Vemte si třeba situace, že takový malý křeček "taháček" potáhne návěs a bude muset prudčeji reagovat na náhlé překážky v provozu (které by samostatně reálně zvládl). Ta mnohatunová převaha návěsu s tím "taháčkem" pěkně zacvičí.

Odpovědět  |   | 
bzzz  |  19. 06. 2019 09:47

'Tyhle systemy' uz funguji a samozrejme nejsou v tuto chvili urceny pro silnicni dzungli.

Odpovědět  |   | 
Driver  |  19. 06. 2019 11:27

Ony dnešní nejvybavenější nejlepší tahače už umí jezdit autonomně stejně jako nejvybavenější osobní auta, čili tam je už základní úroveň obsluhy všeho vyřešena. Ale stačí aby chybělo svislé značení, nebo se vozidlo blížilo k obci kde je zpomalovací šikana s ostrůvkem, a tam má i řidič s 2mega km co dělat aby ten manévr provedl správně. Stačí chvilka nepozornosti a guma roztrhaná a disk rozseknutý, chcete vědět co dělá nejlepší asistent? Pustí výstrahu na všechny displaye obrazově i poplach zvukově a nejdřív kope do brzd a pak brzdí. Nedokáže tím projet. "NEBEZPEČÍ BRZDĚTE" Tohle je výsledek asi 30ti let vývoje nejlepších systémů pro řízení. Holt pracují s tím, že minimální šířka pruhu je daná zákonem, a né, že starostu napadne, že tam udělá šikanu o metr užší, kde reálně v zimě neprojede ani sněhový pluh a musí se zvedat

Odpovědět  |   | 


Přihlásit k odběru
Posílat příspěvky na adresu:

Vylepšené Mini SE Countryman nás fakt bavilo! Tříválec do zásuvky má síly až až

Mini Cooper SE Countryman All4

Jen pár desítek hodin před tím, než Česká republika na vládním semaforu zčervenala, jsme si stihli odskočit do Německa na projížďku s vylepšeným plug-in hybridním Mini Countryman. A ta jízda fakt stála za to!

26.  9.  2020 | Jan Mička | 15 příspěvků
TEST Peugeot e-208 GT 100 kW: Cizelace městského auta pro nadšence

Peugeot e-208 GT

Peugeot 208 se prodává i v elektrické variantě. Zkusili jsme si kousek v nejvyšší výbavě GT.

24.  9.  2020 | Vladimír Kadera | 13 příspěvků
Nový Hyundai i20 může vzbudit poprask! Řídili jsme prototyp s litrovým motorem

Hyundai i20 1.0 T-GDI

Nový Hyundai i20 je očekávaným soupeřem fabie a spol. Přijede až v říjnu, my už jsme jej ale exkluzivně vyzkoušeli.

20.  9.  2020 | Jiří BaborskýOndřej Mára | 47 příspěvků

Nejčtenější články

Tatra dělá geniální podvozky. Důkazem je nové video z uzounkých ulic Štramberka

Tatra dělá geniální podvozky. Důkazem je no…

Tatra Force může sloužit u armády i hasičům. Kopřivničtí nyní ubezpečují, že se dostane opravdu všude.

29.  8.  2020 | | 19 N/A
Kadera Vladimír
TatraVideo
Takto mohla vypadat modernizace Tatry 603. Projekt ale nakonec zatrhlo vedení

Takto mohla vypadat modernizace Tatry 603. …

Čtyřkolový symbol luxusního života v Československu se měl původně dočkat zásadní modernizace. Zdárný konec však nepřišel.

12.  9.  2020 | | 28 N/A
Fuglevič Daniel
LimuzínaVývojTatra
Nová Škoda Enyaq iV poprvé naživo: Už jsme v ní seděli! Levná není, stojí za to?

Nová Škoda Enyaq iV poprvé naživo: Už jsme …

Dost možná jde o nejdůležitější model v celé historii automobilky Škoda. Enyaq iV je první vůz Škoda od základu navržený jako elektromobil a dnes si v Praze odbyl světovou premiéru, my však měli možnost si jej do detailu prohlédnout už s předstihem.

1.  9.  2020 | | 174 N/A
Mička Jan
Škoda Enyaq iVCrossoverPremiéry
Škoda Octavia RS si v Německu sáhla až na dno. Místy to vypadalo, že vyletí z trati

Škoda Octavia RS si v Německu sáhla až na d…

Ostrá novinka naší domácí značky se podívala na slavný německý okruh. Pneumatiky vřískaly v podstatě neustále.

21.  9.  2020 | | 202 N/A
Kadera Vladimír
Octavia RSNürburgring
BAZ Furgonet byl marný pokus Slováků o praktickou Škodu. Neměl šanci uspět

BAZ Furgonet byl marný pokus Slováků o prak…

Dodávka s motorem uloženým vzadu pod nákladovým prostorem může na první pohled vypadat jako naprostý nesmysl. Když vám ale zoufale chybí prostředky na vývoj nového automobilu s vhodnější koncepcí, můžete si buď založit ruce za hlavu nebo to zkusit. V Bratislavských automobilových závodech si vybrali tu druhou možnost, proti státnímu plánování komunistického molocha však neměli šanci.

19.  9.  2020 | | 41 N/A
Mihálik Miro
DodávkyŠkodaUžitková autaRetro