Autonomní tahač Volvo v akci. Takto si Švédi představují budoucnost nákladní dopravy

22 komentářů

Lord Owl
19. června • 8:21

Tyhle systémy určitě budou dlouho chytat mouchy. Do reálného provozu se to jen tak nemůže dostat. Pokud někde bude infrastruktura "překladiště-dálnice-sklad" vybudována tak nějak masově plošně (např. okolí Hamburku), tak se to má šanci uchytit.
V podmínkách silničních džunglí (myšleno stavebně) jako je v ČR, naprosto nereálné.
Vemte si třeba situace, že takový malý křeček "taháček" potáhne návěs a bude muset prudčeji reagovat na náhlé překážky v provozu (které by samostatně reálně zvládl). Ta mnohatunová převaha návěsu s tím "taháčkem" pěkně zacvičí.

bzzz
19. června • 9:47

'Tyhle systemy' uz funguji a samozrejme nejsou v tuto chvili urceny pro silnicni dzungli.

Driver
19. června • 11:27

Ony dnešní nejvybavenější nejlepší tahače už umí jezdit autonomně stejně jako nejvybavenější osobní auta, čili tam je už základní úroveň obsluhy všeho vyřešena. Ale stačí aby chybělo svislé značení, nebo se vozidlo blížilo k obci kde je zpomalovací šikana s ostrůvkem, a tam má i řidič s 2mega km co dělat aby ten manévr provedl správně. Stačí chvilka nepozornosti a guma roztrhaná a disk rozseknutý, chcete vědět co dělá nejlepší asistent? Pustí výstrahu na všechny displaye obrazově i poplach zvukově a nejdřív kope do brzd a pak brzdí. Nedokáže tím projet. "NEBEZPEČÍ BRZDĚTE" :-D Tohle je výsledek asi 30ti let vývoje nejlepších systémů pro řízení. Holt pracují s tím, že minimální šířka pruhu je daná zákonem, a né, že starostu napadne, že tam udělá šikanu o metr užší, kde reálně v zimě neprojede ani sněhový pluh a musí se zvedat :-D:-D:-D

Driver
18. června • 9:13

Největší problém autonomního řízení je, že vyžaduje umělou inteligenci, neboť nebude nikdy existovat dokonalé prostředí, vždy budou nepředvídatelné jevy a situace které zvládá řešit jen člověk nebo umělá inteligence. Zatím je vše ve fázi robota a robot sice umí řešit situace rychleji než člověk, ve špičkovém provedení (brutálně drahá vojenská nebo kosmická technika) i přesněji než člověk, ale neumí řešit situace mimo naprogramované případy nebo mimo zaznamenatelné respektive proveditelné manévry. Kdysi se věřilo, že stačí naprogramovat miliardy a miliardy akcí a potom už bude robot umět vše. Zjistilo se, že to nikdy nebude stačit, protože to je tupý automatický výběr nejvhodnějšího chování z databáze na základě zaznamenané situace a tam je vždy prostor pro chybu. Jedině člověk nebo umělá inteligence bude umět VYTVOŘIT řešení a ještě při jeho provádění ho vyhodnocovat a vylepšovat. Kdo něco takového vyvíjí, tak ví, že dalších 30let si tohle v plném nasazení neškrtne a i pak to bude max na úrovni letadel nebo vlaků, né na úrovni inteligentního člověka. Jediná otázka je, zda máme inteligentní řidiče nebo hňupy. V druhém případě může mnohem dříve nastat situace, že bude i tupý robot bezpečnější ;-):-D

Michal
18. června • 6:58

Tohle musí mít skvělou aerodinamiku při 80-96(v GB).Autonomní vozy se řídí i podle čar na silnici a zúžení nedej bože sníh na vozovce nezvládnou.Autopilot bude muset mít umělou inteligenci a kamery po celý soupravě.Jízda po okresní silnici kde jsou i stromy a užší silnice s obousměrným provozem kde je potřeba i zastavit na to už musí být vyšší úroveň než na dálnici.

lukáš
17. června • 19:58

já bych to bral jedině v případě že tahle kravina za MĚ bude jezdit a JÁ za ni dostanu vejplatu jinak to postrádá smys to jako řidič pude k pásu nebo zametat???? sere mě že všude plkaj o samořiditelnejch vehiklech ale o samoživitelnejch lidech nic, měls práci robot ti ji veme

Martin
18. června • 23:06

Kricel jste takhle, kdyz se stavel Temelin a chudaci hornici museli k pasu nebo zametat?

E15
17. června • 22:17

tak práce u pásu nebo zametání je taky docela dobře robotizovatelné. Tam bych budoucí perspektivu nehledal. Ovšem takový tesař, zedník, instalatér, elektrikář a pod., tak ti mají budoucnost, těm roboti práci jen tak nevezmou. ,;-)

Tomas Fuk
17. června • 22:30

ale k těm se bývalí točvolanti zrovna nepohrnou

Karcher tool
17. června • 22:02

Člověk je mnohdy levnější než robot. Podívej se na Amazon nedejbože Hnujdaj Nošovice. V prvním chodíš s vozíkem jak cirkusová opice po dráze a házíš do něj krabičky. V druhém případě šup kolečko namontovat do kulaté dírky a čtvereček do hranaté, za pár vteřin a pořád dokola celý život. Chcípneš fajn, jak slepice z klece vyvléct za nohy a už se na dvé místo dere jinej se stejně bídnou perspektivou. Objem dopravy zase narostl, ve všech destinacích to taky jezdit nebude. Nějaká autonomní dráha kde náklad v Praze odepneš a on sám dojede do Brna kde si ho zas připneš na manuální řízení řidiče neohrozí. Dopravní letadlo taky letí 90% času jen na autopilota a živý pilot se drbe v nose nebo někdy i spí. Spíše na fotce chybí něco alespoň trochu aerodynamického před tím kontyšem.

Net
17. června • 22:20

S trochou nadsázky je pilot v letadle, aby byla na koho hodit vina, když se něco pokazí. Podle mě to samé bude u aut, kolejová doprava se dá celkem dobře automatizovat a pořád je tam nějaký dispečer , který má hlavu na špalku. Prostě auta budou mít autopilota na 99% jízd, ale na to 1% tam bude (tentokrát nevyježděný) řidič, který si bude muset poradit nebo si to odsedět.

E15
17. června • 22:45

to by ovšem vůbec nic neřešilo - dopravci potřebují, aby ten kamion jezdil 24/7 v kuse + aby ušetřili mzdové náklady. Kdo tohle vyřeší jako první, ten vyhrál.Když tam bude sedět řidič, který neřídí, tak jsou tam kde teď...

Milan
17. června • 17:25

Ja nevim, kabina by tam mohla byt alespon mala denni (nizka kratka) a bud do ni ridic pujde nebo to pojede na vybranych usecich samo, alespon by to bylo aerodynamictejsi.

E15
17. června • 18:15

pak by to ovšem nevypadalo tak hustě (a navíc ta kabina taky něco stojí)

legr
17. června • 19:07

Pokud tam nebude alespoň nějaký aerodynamický kryt, tak bude spotřeba při vyšší rychlosti tragická.

E15
17. června • 21:31

To je samozřejmě pravda, akorát je otázka, jestli bude ten kryt součástí tahače a nebo návěsu.
Jinak tohle docela předběhlo dobu: https://www.autozive.cz/steinwinter-2040/...

petr r. (petrumr)
17. června • 17:20

a kdo točí tou klikou,mnoho kamionáků si přivydělává, že najíždí s návěsama na lod, jestli tohle jim vezme práci, tak nevím. Představuji si to, že zaveze návěs na vagon, ale zase je tady ta klika.:-D

E15
17. června • 17:06

No, hustý. Tohle potkat na normální silnici s protisměrným provozem ideálně v zatáčce, tak se asi pos.ru :-D . Ale zvykejme si, za dvacet let by to mohla být realita.

Net
17. června • 22:16

Podle mě nadšení propagátoři autonomního řízení vůbec netuší, jak často běžní řidiči musí porušovat předpisy, aby dovezli zboží včas. Převoz po velkokapacitních komunikacích mezi velkým přístavem a distribučním centrem asi nebude problém. Projet klikatou horskou cestu a zavést zboží do krámů na odlehlých vesnicích ale často nejde tak jednoduše. Kdo odklidí spadlé větve přes cestu, když bude doprava automatizovaná? Pojede takové auto 20 km za cyklistou 10 km/h? Jak zareaguje,až na něj skočí migranti? Jak ochrání náklad, když sociální vyloučení jedinci před ním zastaví starým křápem a půjdou odemknout nákladový prostor kleštěmi?
Určitě jsou cesty, kde to své uplatnění může najít rychle, ale obávám se, že autonomní provoz bude v některých oblastech ještě dlouho příliš nákladný a nebezpečný.

bzzz
18. června • 9:25

Horni Dolni nebudou zavazet roboti nybrz jeste dlouho lide a pak droni. Predpisy se porusuji, protoze rada majitelu/dopravcu a ridicu jsou ######.Straseni migranty, paneboze. Naklad se uzavre, zapeceti a naruseni celistvosti bude hlidat elektronika (stejne tak varovat).Nejvetsim nebezpecim autonomniho provozu jsou (nepredvidatelni resp bezohledni) lide.

E15
17. června • 22:48

Je fakt, že prosté potkání se dvou robotických kamionů na úzkém silnici může skončit naprostým patem :-D

Tomas Fuk
17. června • 22:28

Nemusí a dokonce ani nesmí. Bohužel, váš názor vás pasuje do role stejně nebezpečného tvora, jako většina točvolantů a čím dřív přijdete o práci díky autonomním tahačům, tím pro všechny lépe.

Doporučujeme

Články odjinud