Autonomní tahač Volvo v akci. Takto si Švédi představují budoucnost nákladní dopravy

E15  |  17. 06. 2019 17:06

No, hustý. Tohle potkat na normální silnici s protisměrným provozem ideálně v zatáčce, tak se asi pos.ru . Ale zvykejme si, za dvacet let by to mohla být realita.

Odpovědět  |   | 
Net  |  17. 06. 2019 22:16

Podle mě nadšení propagátoři autonomního řízení vůbec netuší, jak často běžní řidiči musí porušovat předpisy, aby dovezli zboží včas. Převoz po velkokapacitních komunikacích mezi velkým přístavem a distribučním centrem asi nebude problém. Projet klikatou horskou cestu a zavést zboží do krámů na odlehlých vesnicích ale často nejde tak jednoduše. Kdo odklidí spadlé větve přes cestu, když bude doprava automatizovaná? Pojede takové auto 20 km za cyklistou 10 km/h? Jak zareaguje,až na něj skočí migranti? Jak ochrání náklad, když sociální vyloučení jedinci před ním zastaví starým křápem a půjdou odemknout nákladový prostor kleštěmi?
Určitě jsou cesty, kde to své uplatnění může najít rychle, ale obávám se, že autonomní provoz bude v některých oblastech ještě dlouho příliš nákladný a nebezpečný.

Odpovědět  |   | 
Tomas Fuk  |  17. 06. 2019 22:28

Nemusí a dokonce ani nesmí. Bohužel, váš názor vás pasuje do role stejně nebezpečného tvora, jako většina točvolantů a čím dřív přijdete o práci díky autonomním tahačům, tím pro všechny lépe.

Odpovědět  |   | 
E15  |  17. 06. 2019 22:48

Je fakt, že prosté potkání se dvou robotických kamionů na úzkém silnici může skončit naprostým patem

Odpovědět  |   | 
bzzz  |  18. 06. 2019 09:25

Horni Dolni nebudou zavazet roboti nybrz jeste dlouho lide a pak droni. Predpisy se porusuji, protoze rada majitelu/dopravcu a ridicu jsou ######.

Straseni migranty, paneboze. Naklad se uzavre, zapeceti a naruseni celistvosti bude hlidat elektronika (stejne tak varovat).

Nejvetsim nebezpecim autonomniho provozu jsou (nepredvidatelni resp bezohledni) lide.

Odpovědět  |   | 
petrumr  |  17. 06. 2019 17:20

a kdo točí tou klikou,mnoho kamionáků si přivydělává, že najíždí s návěsama na lod, jestli tohle jim vezme práci, tak nevím. Představuji si to, že zaveze návěs na vagon, ale zase je tady ta klika.

Odpovědět  |   | 
Milan  |  17. 06. 2019 17:25

Ja nevim, kabina by tam mohla byt alespon mala denni (nizka kratka) a bud do ni ridic pujde nebo to pojede na vybranych usecich samo, alespon by to bylo aerodynamictejsi.

Odpovědět  |   | 
E15  |  17. 06. 2019 18:15

pak by to ovšem nevypadalo tak hustě (a navíc ta kabina taky něco stojí)

Odpovědět  |   | 
legr  |  17. 06. 2019 19:07

Pokud tam nebude alespoň nějaký aerodynamický kryt, tak bude spotřeba při vyšší rychlosti tragická.

Odpovědět  |   | 
E15  |  17. 06. 2019 21:31

To je samozřejmě pravda, akorát je otázka, jestli bude ten kryt součástí tahače a nebo návěsu.
Jinak tohle docela předběhlo dobu: https://www.autozive.cz/steinwinter-2040/...

Odpovědět  |   | 
lukáš  |  17. 06. 2019 19:58

já bych to bral jedině v případě že tahle kravina za MĚ bude jezdit a JÁ za ni dostanu vejplatu jinak to postrádá smys to jako řidič pude k pásu nebo zametat???? sere mě že všude plkaj o samořiditelnejch vehiklech ale o samoživitelnejch lidech nic, měls práci robot ti ji veme

Odpovědět  |   | 
Karcher tool  |  17. 06. 2019 22:02

Člověk je mnohdy levnější než robot. Podívej se na Amazon nedejbože Hnujdaj Nošovice. V prvním chodíš s vozíkem jak cirkusová opice po dráze a házíš do něj krabičky. V druhém případě šup kolečko namontovat do kulaté dírky a čtvereček do hranaté, za pár vteřin a pořád dokola celý život. Chcípneš fajn, jak slepice z klece vyvléct za nohy a už se na dvé místo dere jinej se stejně bídnou perspektivou. Objem dopravy zase narostl, ve všech destinacích to taky jezdit nebude. Nějaká autonomní dráha kde náklad v Praze odepneš a on sám dojede do Brna kde si ho zas připneš na manuální řízení řidiče neohrozí. Dopravní letadlo taky letí 90% času jen na autopilota a živý pilot se drbe v nose nebo někdy i spí. Spíše na fotce chybí něco alespoň trochu aerodynamického před tím kontyšem.

Odpovědět  |   | 
Net  |  17. 06. 2019 22:20

S trochou nadsázky je pilot v letadle, aby byla na koho hodit vina, když se něco pokazí. Podle mě to samé bude u aut, kolejová doprava se dá celkem dobře automatizovat a pořád je tam nějaký dispečer , který má hlavu na špalku. Prostě auta budou mít autopilota na 99% jízd, ale na to 1% tam bude (tentokrát nevyježděný) řidič, který si bude muset poradit nebo si to odsedět.

Odpovědět  |   | 
E15  |  17. 06. 2019 22:45

to by ovšem vůbec nic neřešilo - dopravci potřebují, aby ten kamion jezdil 24/7 v kuse + aby ušetřili mzdové náklady. Kdo tohle vyřeší jako první, ten vyhrál.

Když tam bude sedět řidič, který neřídí, tak jsou tam kde teď...

Odpovědět  |   | 
E15  |  17. 06. 2019 22:17

tak práce u pásu nebo zametání je taky docela dobře robotizovatelné. Tam bych budoucí perspektivu nehledal. Ovšem takový tesař, zedník, instalatér, elektrikář a pod., tak ti mají budoucnost, těm roboti práci jen tak nevezmou. ,

Odpovědět  |   | 
Tomas Fuk  |  17. 06. 2019 22:30

ale k těm se bývalí točvolanti zrovna nepohrnou

Odpovědět  |   | 
Martin  |  18. 06. 2019 23:06

Kricel jste takhle, kdyz se stavel Temelin a chudaci hornici museli k pasu nebo zametat?

Odpovědět  |   | 
Michal  |  18. 06. 2019 06:58

Tohle musí mít skvělou aerodinamiku při 80-96(v GB).Autonomní vozy se řídí i podle čar na silnici a zúžení nedej bože sníh na vozovce nezvládnou.Autopilot bude muset mít umělou inteligenci a kamery po celý soupravě.Jízda po okresní silnici kde jsou i stromy a užší silnice s obousměrným provozem kde je potřeba i zastavit na to už musí být vyšší úroveň než na dálnici.

Odpovědět  |   | 
Driver  |  18. 06. 2019 09:13

Největší problém autonomního řízení je, že vyžaduje umělou inteligenci, neboť nebude nikdy existovat dokonalé prostředí, vždy budou nepředvídatelné jevy a situace které zvládá řešit jen člověk nebo umělá inteligence. Zatím je vše ve fázi robota a robot sice umí řešit situace rychleji než člověk, ve špičkovém provedení (brutálně drahá vojenská nebo kosmická technika) i přesněji než člověk, ale neumí řešit situace mimo naprogramované případy nebo mimo zaznamenatelné respektive proveditelné manévry. Kdysi se věřilo, že stačí naprogramovat miliardy a miliardy akcí a potom už bude robot umět vše. Zjistilo se, že to nikdy nebude stačit, protože to je tupý automatický výběr nejvhodnějšího chování z databáze na základě zaznamenané situace a tam je vždy prostor pro chybu. Jedině člověk nebo umělá inteligence bude umět VYTVOŘIT řešení a ještě při jeho provádění ho vyhodnocovat a vylepšovat. Kdo něco takového vyvíjí, tak ví, že dalších 30let si tohle v plném nasazení neškrtne a i pak to bude max na úrovni letadel nebo vlaků, né na úrovni inteligentního člověka. Jediná otázka je, zda máme inteligentní řidiče nebo hňupy. V druhém případě může mnohem dříve nastat situace, že bude i tupý robot bezpečnější

Odpovědět  |   | 
Lord Owl  |  19. 06. 2019 08:21

Tyhle systémy určitě budou dlouho chytat mouchy. Do reálného provozu se to jen tak nemůže dostat. Pokud někde bude infrastruktura "překladiště-dálnice-sklad" vybudována tak nějak masově plošně (např. okolí Hamburku), tak se to má šanci uchytit.
V podmínkách silničních džunglí (myšleno stavebně) jako je v ČR, naprosto nereálné.
Vemte si třeba situace, že takový malý křeček "taháček" potáhne návěs a bude muset prudčeji reagovat na náhlé překážky v provozu (které by samostatně reálně zvládl). Ta mnohatunová převaha návěsu s tím "taháčkem" pěkně zacvičí.

Odpovědět  |   | 
bzzz  |  19. 06. 2019 09:47

'Tyhle systemy' uz funguji a samozrejme nejsou v tuto chvili urceny pro silnicni dzungli.

Odpovědět  |   | 
Driver  |  19. 06. 2019 11:27

Ony dnešní nejvybavenější nejlepší tahače už umí jezdit autonomně stejně jako nejvybavenější osobní auta, čili tam je už základní úroveň obsluhy všeho vyřešena. Ale stačí aby chybělo svislé značení, nebo se vozidlo blížilo k obci kde je zpomalovací šikana s ostrůvkem, a tam má i řidič s 2mega km co dělat aby ten manévr provedl správně. Stačí chvilka nepozornosti a guma roztrhaná a disk rozseknutý, chcete vědět co dělá nejlepší asistent? Pustí výstrahu na všechny displaye obrazově i poplach zvukově a nejdřív kope do brzd a pak brzdí. Nedokáže tím projet. "NEBEZPEČÍ BRZDĚTE" Tohle je výsledek asi 30ti let vývoje nejlepších systémů pro řízení. Holt pracují s tím, že minimální šířka pruhu je daná zákonem, a né, že starostu napadne, že tam udělá šikanu o metr užší, kde reálně v zimě neprojede ani sněhový pluh a musí se zvedat

Odpovědět  |   | 


Přihlásit k odběru
Posílat příspěvky na adresu:

První jízda se Škodou Kamiq 1.0 TSI: Revoluci nečekejte, poctivý kus auta ano

Škoda Kamiq 1.0 TSI DSG (první svezení)

Už se těším, až si dnes večer sednu s šálkem horké kávy k počítači a zabořím se do diskuze pod tímto článkem. Na první dojem je totiž Škoda Kamiq opravdu dobrá.

dnes | Vladimír Kadera | 86 příspěvků
TEST Subaru BRZ Spec. S: BRZy, jazyk, nazývat… věci pravými jmény

Subaru BRZ Spec. S

Pokud máme věci nazývat pravými jmény, je nutno poznamenat, že zlí jazykové tvrdí, že BRZ „nejede“. A je fér přiznat, že jakkoli pro modelový rok 2019 a speciálně v limitované edici Spec. S prodělalo řadu změn, včetně například jiného naladění řídící jednotky, je na tomto tvrzení kus pravdy. To však ani náhodou neznamená, že by BRZ nebylo skvělé auto.

19.  8.  2019 | Petr Schnagl | 12 příspěvků
Minitest Toyota RAV4 2.5 Hybrid: Konečně něco, co si stojí za svým

Toyota RAV4 2.5 Hybrid (minitest)

Nová Toyota RAV4 nás už dříve překvapila extravagantním vzhledem, ale měli jsme k ní pár výhrad, které se pokusí smazat hybridní verze. Podaří se jí to?

16.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 77 příspěvků

Nejčtenější články

V Česku byla spatřena téměř neznámá Škoda Scala. Může jezdit skoro zadarmo

V Česku byla spatřena téměř neznámá Škoda S…

Se Scalou na zemní plyn se počítalo již od samotného počátku uvedení nové škodovky. Jeden kousek byl nyní spatřen v provozu.

13.  8.  2019 | | 31 N/A
Levná Škoda Octavia Tour už tak levná není. Zato ale dostala o dost více výkonu

Levná Škoda Octavia Tour už tak levná není.…

Škoda upravuje ceník výhodné Octavie Tour. Akční výbava sice zdražuje, nyní už je ale dostupná rovněž jako liftback a dostává pod kapotu výkonnější základní motor.

3.  8.  2019 | | 39 N/A
Češi se zbláznili do pistáciové Fabie. Existuje ale něco mnohem raritnějšího

Češi se zbláznili do pistáciové Fabie. Exis…

Zatímco tisíce lidí v Česku šílí z pistáciových fábií, americký dealer BMW z Manhattanu se vytahuje něčím mnohem exkluzivnějším.

26.  7.  2019 | | 28 N/A
Nadšenec si nechal postavit speciální kempingový Ford Transit. Na cenu nehleděl

Nadšenec si nechal postavit speciální kempi…

Někdo se rozhodne přestavět svou dodávku na obytný vůz svépomocí a někdo zase nechá práci na profesionálech bez starosti o výslednou cenu.

24.  7.  2019 | | 4 N/A
T-Kat je jediné české auto, kterým můžete bez obav na D1. A také do války

T-Kat je jediné české auto, kterým můžete b…

Útvar rychlého nasazení, konkrétně protiteroristické oddělení, si převzala vozidlo T-Kat. Je tak skvělé, že se jí musíme chvilku věnovat.

8.  8.  2019 | | 29 N/A