Autonomní řízení prý může snížit spotřebu paliva až o 10 %

Širší zavedení samočinného řízení může nastartovat vidina provozu s nižšími emisemi a spotřebou.
Autonomní řízení prý může snížit spotřebu paliva až o 10 %

Americká vládní agentura EPA zabývající se ochranou životního prostředí se začíná zajímat o autonomní řízení. Podle výzkumu katedry inženýrství na Carnegie Mellon University totiž může dobře navržené a fungující autonomní řízení vylepšit reálnou spotřebu automobilu o zhruba 10 %.

Výzkumníci výše jmenované univerzity dospěli k závěru, že pokud automobilky vezmou v potaz vedle bezpečnosti a komfortu i samotnou spotřebu paliva a emise do výpočetních algoritmů systémů samočinného řízení, skutečně by se tím mohla významně snížit reálná spotřeba paliva až o desetinu.

Automobilky se dohodly, že od roku 2022 zavedou autonomní brzdění

Automobilky se dohodly, že od roku 2022 zavedou autonomní brzdění

Například v objemu provozu jen v USA by to dělalo obrovskou úsporu pohonných hmot. Ovšem za předpokladu, že budou motoristé jezdit stejně jako dříve. V roce 2015 spotřebovali jen Američané denně 1,46 miliardy litrů pohonných hmot. Při současné průměrné ceně benzínu 13 korun za litr by tak Američané mohli denně ušetřit 1,9 miliardy dolarů. Teoreticky, pokud by všichni přesedli do autonomních vozů.

Například automobilka Toyota se ale domnívá, že se zavedením autonomního řízení a jeho rozšířením mezi širokou veřejnost budou chtít lidé jezdit mnohem častěji a více, takže i přes snížení provozní spotřeby jednoho automobilu bude celkový objem spotřeby paliva mnohem vyšší.

Předjíždění, počasí a výmoly: Největší překážky autonomních vozů

Předjíždění, počasí a výmoly: Největší překážky autonomních vozů

Pokud jde o agenturu EPA, ta chce pro systémy autonomního řízení zavést vlastní metodiku testování spotřeby paliva, čímž chce motivovat automobilky, aby právě se spotřebou a emisemi při vývoji autonomního řízení počítali. Nižší tabulková spotřeba a emise totiž znamenají pro některé zákazníky i výhody daňové.

Dá se předpokládat, že autopilot bude jezdit plynuleji než průměrný řidič a právě plynulost je klíčem k nižší spotřebě paliva. To samozřejmě víme i bez EPA z prosté praxe. Dalším stupněm ale může být funkce vzájemné komunikace mezi auty, což vyvíjí například Volvo. Auta by se samočinně zařadila těsně za sebe do jakéhosi vláčku, čímž by zabrala na silnici méně místa a zároveň si navzájem poskytovala aerodynamickou výhodu.

TEST Audi Q8 50 TDI quattro: Mohlo být dokonalé, ale přišlo WLTP

Audi Q8 50 TDI quattro

Své velké SUV-kupé uvedlo Audi jako poslední z trojice luxusních německých značek. Dalo mu to, co konkurence nemá a vyladilo jej téměř k dokonalosti.

11.  10.  2018 | Jan Mička | 21 příspěvků
TEST Volvo V60 D4 Polestar: Zpomalí vám tep, vyžehlí děravé okresky!

Volvo V60 D4 Polestar

Nová generace Volva V60 těží z moderní platformy a bere si to podstatné z větších modelů. Možná je to také poslední dieselová generace. Což je škoda.

9.  10.  2018 | Milan Lažanský | 24 příspěvků
Minitest Ford Focus 1.5 EcoBlue: Jízdně extra třída. Ale co uvnitř?

Ford Focus 1.5 EcoBlue (minitest)

Focus s přibývajícími generacemi postupně ztratil své postavení řidičsky výjimečného vozu, ve svém nejnovějším provedení však opět dostal prvotřídní podvozek. Jak do toho zapadá diesel a automat?

7.  10.  2018 | Miro Mihálik | 32 příspěvků