Autonomní Mercedesy uchrání řidiče za každou cenu. I kdyby měly zranit chodce

Je důležitější život posádky automobilu nebo chodců? Takovou otázku si kladou vývojáři autonomního řízení. U Mercedesu v tom však nyní mají jasno. Důležitější je řidič a jeho posádka.

Představte si, že se v nepříliš vzdálené době autonomního řízení dostanete do situace, kdy před vůz vběhnou chodci. Brzdná dráha k zastavení nestačí a v protisměru je betonová zeď, případně se tam řítí několikatunový kamion. To je morální dilema vývojářů autonomních vozů. Každý si může položit stejnou otázku: Má auto raději přejet těhotnou ženu, nebo zabít svého řidiče? Existují i studie, které zkoumají názor lidí z celého světa. V některých zemích respondenti více upřednostňují chodce, jinde posádku.

Volvo: Autopilot Tesly je jenom hračka, žádný systém autonomní jízdy

Volvo: Autopilot Tesly je jenom hračka, žádný systém autonomní jízdy

Mercedes-Benz má však jasno. Chce díky svému systému samořízení uchránit svou posádku za každou cenu. „Když s jistotou víme, že můžeme zachránit alespoň jednoho člověka, zachráníte alespoň toho v autě, to je naše priorita,“ komentuje rozhodnutí Christopher Von Hugo, specialista automobilky na asistenční systémy. „Děláme na tom, aby se naše auta do těchto situací vůbec nedostávala. I dnes jsou situace, které řidič nezvládne, autonomní vozidlo však bude ve všech ohledech dokonalejší než člověk,“ dodává Hugo.

Mercedes představuje svou vizi autonomního vozu na konceptu F 015

Mercedes představuje svou vizi autonomního vozu na konceptu F 015

Problém je to však opravdu složitý. Zatímco zástupci chodců budou namítat, že jejich klienti byli zavražděni robotem, právníci řidičů na to mohou odpovědět, že jejich klienti byli zavražděni ve chvíli, kdy nedělali nic špatně. Celá situace připomíná psychologický test známý jako „Trolley problem“. Například tramvaj bez funkčních brzd se řítí na pět dělníků. Přepojili byste splašenou tramvaj na druhou kolej, kde stojí jen jeden dělník, nebo byste to nechali být?

Autonomní jízda není cizí ani nejnovějšímu Volkswagenu Passat

Autonomní jízda není cizí ani nejnovějšímu Volkswagenu Passat

Konkurent Mercedesu, Audi, chystá nést právní odpovědnost za jakoukoli nehodu způsobenou jejich první autonomním vozem „třetího stupně“, který dorazí příští rok v podobě nové A8. Volvo se chystá tuto odpovědnost nést od roku 2020.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků
Minitest VW T-Roc 1.5 TSI a 2.0 TSI: Dvakrát podstatně jinak

VW T-Roc 1.5 TSI vs 2.0 TSI (minitest)

Vyzkoušeli jsme dvě zážehové zážehové verze Volkswagenu T-Roc. Významně se liší i výbavou.

7.  6.  2018 | Milan Lažanský | 36 příspěvků