Autonomní KrAZ Spartan projede snad vším. Ukrývá techniku Fordu

Jak snížit ztráty na životech během válečných konfliktů? Posílat do bojů autonomní obrněná vozidla. Jedno takové se nedávno představilo v Kyjevě.

Na letošní přehlídce vojenské a bezpečností techniky v Kyjevě překvapil obrněný vůz, který zvládne řízení zcela bez řidiče. KrAZ Spartan je na trhu s vojenskými vozidly již od roku 2014, nyní však přichází s touto významnou novinkou. Vždyť pro vojenské použití může znamenat autonomní řízení důležitou výhodu. Auto může vjet do válečné vřavy a risknout své plechy namísto života řidiče a nějaké životy naopak zachránit.

Autonomní systém v tomto voze pracuje s termálními kamerami, různými radary a senzory. Dokáže rozpoznat člověka. Dá se ovládat i na dálku pomocí pokynů dálkového ovladače. Obrněné „autíčko“ na ovládání je dostupné až do vzdálenosti padesáti kilometrů. K dispozici jsou samozřejmě i volant a pedály, autonomní řízení je tedy pouze alternativou. S podobnou technologií experimentují i jiné armády a jejich dodavatelé, ovšem zapojení se do tohoto procesu i od tak malého výrobce značí, že se autonomní řízení pro armádní účely brzy stane normou.

Spartan se účastní bojů například v Iráku či na Ukrajině. Používá jej policie v Tunisu, Nigérii či Ománu. Nejedná se však o čistě ukrajinský vůz. Technický základ sdílí společně s Fordem F-550 a proces výroby se dělí mezi ukrajinským KrAZem a kanadským výrobcem Streit Group. O pohon se stará motor turbodieselový motor 6,7 V8 řady Scorpion od Fordu, výkon dosahuje 400 koní v 2800 otáčkách za minutu.

Spartan váží necelých 8 tun, dokáže se rozjet až na 110 km/h a na jedno natankování ujede až 800 kilometrů. Zvládá také boční náklon 35 stupňů, dokáže přejíždět i půl metru vysoké překážky, a nezastaví jej ani brody do hloubky 1,2 metru. Tohle snad nezastaví ani betonová zeď!

KrAZ, neboli „Kremenchutskyi Avtomobilnyi Zavod“ je automobilka založena roku 1946. Ve své továrně v ukrajinském Kremenkuchu se specializuje především na terénní nákladní automobily a různé odvozeniny, jako například armádní speciály. Zatímco velká hospodářská krize výrobce zatlačila do ústraní, během ruské invaze na Ukrajinu se díky vysokým poptávkám ukrajinské vlády výrobci začalo znovu dařit.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Foto: KrAZ, military-today.com

bazar

Ford Focus C-Max 1,8
Rok výroby: 2008
Stav: 151 537 km
Cena: 100 000 Kč
Ford Transit 2,2
Rok výroby: 2011
Stav: 46 069 km
Cena: 270 000 Kč
Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 114 106 km
Cena: 170 000 Kč
Ford Kuga 2
Rok výroby: 2009
Stav: 163 746 km
Cena: 250 000 Kč
Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2008
Stav: 148 685 km
Cena: 116 000 Kč
Ford Transit 2,4
Rok výroby: 2008
Stav: 206 384 km
Cena: 129 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

včera | Milan Lažanský | 17 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků