Autonomní KrAZ Spartan projede snad vším. Ukrývá techniku Fordu

Jak snížit ztráty na životech během válečných konfliktů? Posílat do bojů autonomní obrněná vozidla. Jedno takové se nedávno představilo v Kyjevě.

Na letošní přehlídce vojenské a bezpečností techniky v Kyjevě překvapil obrněný vůz, který zvládne řízení zcela bez řidiče. KrAZ Spartan je na trhu s vojenskými vozidly již od roku 2014, nyní však přichází s touto významnou novinkou. Vždyť pro vojenské použití může znamenat autonomní řízení důležitou výhodu. Auto může vjet do válečné vřavy a risknout své plechy namísto života řidiče a nějaké životy naopak zachránit.

Autonomní systém v tomto voze pracuje s termálními kamerami, různými radary a senzory. Dokáže rozpoznat člověka. Dá se ovládat i na dálku pomocí pokynů dálkového ovladače. Obrněné „autíčko“ na ovládání je dostupné až do vzdálenosti padesáti kilometrů. K dispozici jsou samozřejmě i volant a pedály, autonomní řízení je tedy pouze alternativou. S podobnou technologií experimentují i jiné armády a jejich dodavatelé, ovšem zapojení se do tohoto procesu i od tak malého výrobce značí, že se autonomní řízení pro armádní účely brzy stane normou.

Spartan se účastní bojů například v Iráku či na Ukrajině. Používá jej policie v Tunisu, Nigérii či Ománu. Nejedná se však o čistě ukrajinský vůz. Technický základ sdílí společně s Fordem F-550 a proces výroby se dělí mezi ukrajinským KrAZem a kanadským výrobcem Streit Group. O pohon se stará motor turbodieselový motor 6,7 V8 řady Scorpion od Fordu, výkon dosahuje 400 koní v 2800 otáčkách za minutu.

Spartan váží necelých 8 tun, dokáže se rozjet až na 110 km/h a na jedno natankování ujede až 800 kilometrů. Zvládá také boční náklon 35 stupňů, dokáže přejíždět i půl metru vysoké překážky, a nezastaví jej ani brody do hloubky 1,2 metru. Tohle snad nezastaví ani betonová zeď!

KrAZ, neboli „Kremenchutskyi Avtomobilnyi Zavod“ je automobilka založena roku 1946. Ve své továrně v ukrajinském Kremenkuchu se specializuje především na terénní nákladní automobily a různé odvozeniny, jako například armádní speciály. Zatímco velká hospodářská krize výrobce zatlačila do ústraní, během ruské invaze na Ukrajinu se díky vysokým poptávkám ukrajinské vlády výrobci začalo znovu dařit.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Foto: KrAZ, military-today.com
Minitest Lexus LS 500 AWD: Pro ty, kteří vědí, co chtějí

Lexus LS 500 AWD (minitest)

Vrchol motorové nabídky vlajkové lodi Lexusu se musí spokojit s šesti válci. Bude mu to stačit?

včera | Vladimír Kadera | 20 příspěvků
Řídili jsme nový Ford Ranger Raptor: Je perfektní! To nejdůležitější však schází

Ford Ranger Raptor (první svezení)

Ford Ranger Raptor dokazuje, že práce může být i zábava. Umí dřít, vypadá u toho skvěle a těžkým terénem jezdí jako pánbůh.

17.  5.  2019 | Jiří Baborský | 21 příspěvků
TEST Hyundai i30 N Fastback: Obří stádo koní v těsném výběhu

Hyundai i30 N Fastback

Vstup do světa ostrých aut se značce Hyundai povedl na výbornou již před dvěma lety. Nyní se modelová řada rozšiřuje. Bolístky zůstávají, jedna přibyla.

15.  5.  2019 | Vladimír Kadera | 151 příspěvků