Autonomní KrAZ Spartan projede snad vším. Ukrývá techniku Fordu

Jak snížit ztráty na životech během válečných konfliktů? Posílat do bojů autonomní obrněná vozidla. Jedno takové se nedávno představilo v Kyjevě.

Na letošní přehlídce vojenské a bezpečností techniky v Kyjevě překvapil obrněný vůz, který zvládne řízení zcela bez řidiče. KrAZ Spartan je na trhu s vojenskými vozidly již od roku 2014, nyní však přichází s touto významnou novinkou. Vždyť pro vojenské použití může znamenat autonomní řízení důležitou výhodu. Auto může vjet do válečné vřavy a risknout své plechy namísto života řidiče a nějaké životy naopak zachránit.

Autonomní systém v tomto voze pracuje s termálními kamerami, různými radary a senzory. Dokáže rozpoznat člověka. Dá se ovládat i na dálku pomocí pokynů dálkového ovladače. Obrněné „autíčko“ na ovládání je dostupné až do vzdálenosti padesáti kilometrů. K dispozici jsou samozřejmě i volant a pedály, autonomní řízení je tedy pouze alternativou. S podobnou technologií experimentují i jiné armády a jejich dodavatelé, ovšem zapojení se do tohoto procesu i od tak malého výrobce značí, že se autonomní řízení pro armádní účely brzy stane normou.

Spartan se účastní bojů například v Iráku či na Ukrajině. Používá jej policie v Tunisu, Nigérii či Ománu. Nejedná se však o čistě ukrajinský vůz. Technický základ sdílí společně s Fordem F-550 a proces výroby se dělí mezi ukrajinským KrAZem a kanadským výrobcem Streit Group. O pohon se stará motor turbodieselový motor 6,7 V8 řady Scorpion od Fordu, výkon dosahuje 400 koní v 2800 otáčkách za minutu.

Spartan váží necelých 8 tun, dokáže se rozjet až na 110 km/h a na jedno natankování ujede až 800 kilometrů. Zvládá také boční náklon 35 stupňů, dokáže přejíždět i půl metru vysoké překážky, a nezastaví jej ani brody do hloubky 1,2 metru. Tohle snad nezastaví ani betonová zeď!

KrAZ, neboli „Kremenchutskyi Avtomobilnyi Zavod“ je automobilka založena roku 1946. Ve své továrně v ukrajinském Kremenkuchu se specializuje především na terénní nákladní automobily a různé odvozeniny, jako například armádní speciály. Zatímco velká hospodářská krize výrobce zatlačila do ústraní, během ruské invaze na Ukrajinu se díky vysokým poptávkám ukrajinské vlády výrobci začalo znovu dařit.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Foto: KrAZ, military-today.com
TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

včera | Jan Mička | 43 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků