Autonomní auta to tu nebudou mít lehké. Češi jim věří méně než jinde

36 komentářů

qwdik^&21397
28. prosince • 0:39

Tezko si predstavit autonomni vozidla na ceskych ... silnicich? A pokud ano, tak by vedle AI musely byt vybaveny jeste notnou davkou prirozene inteligence a skutecne fantazie.Napriklad na ceskych dalnicich velmi casty jev omezeni rychlosti bez radneho ukonceni, je pro AI neresitelny problem. Autonomni auta by pak po zbytku dalnice jela 60 nebo 80 km/h. Dale, asfaltovou diru v poli, bez car, znacek a patniku tezko AI identifikuje jako silnici. B-]

mpolan
28. prosince • 7:47

Když vidím podobné příspěvky, jsem si jistý, že autonomní auta už dnes jsou chytřejší než tihle pisatelé...

wclouw987234
28. prosince • 12:24

A co na to lide, kteri takovy prispevek umeji pripadne i precist?

yoggi
28. prosince • 0:15

Autonomne auto nechcem, ale som kludny z dovodu: 1.) automobilovy priemysel sa bude este min. raz zmietat v ekonomickom krci
2.) na Slovensku nevieme urobit normalnejsie cesty 1 triedy a o cestach ako 2 a 3 treidy ani nehovorim.
3.) kupischopnost u nas pre autonomne auto.
4.) vybudovanie infrastruktur pre tieto auta.
5.) uz mala byt hotova dialnica zo zapadu na vychod Slovenska a slubuje sa to 20 rokov a za dalsich 10 rokov to neurobia...........
6.) v Trencine sa modernizuje zeleznica v useku 13km uz 5 rokov a stale nie je je hotovo a iba hromada problemov s tym. Takze som kludny a viem ze do dochodku nebudu autonomne auta a to mam povedzme urcite 35 rokov k nemu. Mozno niekte v Nemecku to moze byt, ale u nas nie.

Dan
26. prosince • 13:05

Myslím že bez změn v infrastruktuře se to neobejde. aby autonomní řízení fungovalo opravdu spolehlivě, myslím že budou potřeba jisté změny jako vyhrazené pruhy pro autonomní vozidla, čáry na silnici doplněné třeba o magnety aby je bylo možné detekovat i když na čáře leží spadané listí/bláto nebo patníky u cesty dobře detekovatelné radarem aby se autonomní auto neztratilo na zasněžené horské cestě.
A dřív než by došlo k takovým změnám u nás tak z Bratislavy do Vídně bude na pravidelné lince jezdit hyperloop a Musk bude kolonizovat mars

Paulie
26. prosince • 15:00

Máš to stejně jedno. Zasviní se kdejaký senzor a pak přístroj selže. Vždyť i dnešní automobily jsou schopné při závadě na nějakém čidlu vypnout motor a je naprosto jedno, jestli předjíždíš, nebo ne! Je to předraženej kšunt s krátkou životností. Z moderní éry motorismu rozhodně nevznikne velké množství legend, jestli vůbec nějaké ...

Antiautomat
26. prosince • 18:26

...preto musi byt primarnym systemom ten, ktory komunikuje s centralnym riadenim premavky. Sekundarnym ten, ktory komunikuje s ostatnymi. A to, co sa dnes lzivym marketingom vydava ako *autonomne*, rozumej spoliehajuce sa len na vlastne senzory, ma byt posleny nudzovy rezim. Skratka ide sa na to opacne. Preco, je snad jasne.

Neurotic
26. prosince • 13:20

Vlastní pruhy? A kde jako chceš narvat kromě toho, že by jsi vyřešil tu nejjednodušší část jízdy rovně, ale v křižovatce by byl ještě větší problém než ted. Všude nemůže být mimoúrovňové křížení ani semafory, protože když to s množstvím semaforů přeženeš tak je bude každý ignorovat...

555.555.555.5
26. prosince • 18:08

Že by někdo ignoroval semofory, protože jich je hodně, to snad ne! To už je přehnané.

JirkaX
26. prosince • 12:13

Až mi jednou seberou řidičák z důvodu stáří, tak bych to bral všema deseti.

Pantani
26. prosince • 11:48

A vy se divíte? Dyť je to celý k ničemu! Nikdy nikde žádnej programátor nebude schopnej bezchybně naprogramovat všechno, zachytit všechny situace a všechny nenadálý problémy, který můžou na silnicích vzniknout. A my, chytří Češi, to jako jedni z mála v Evropě víme. Bohužel jen jedni z mála, ti zbylí jsou idioti. A kdo pak ponese zodpovědnost za škody? Ten programátor? - jistě že ne, firma? - ta taky ne, řidič? - no jistě! Proč bych si pak takovou kravinu měl kupovat do auta, spoléhat se na ni a né na sebe, když jsem za to zodpovědnej stejně já?

912Ugh82
28. prosince • 0:29

Takze programator bude programovat vsechny situace a nenadale problemy? WOW!
Vy zrejme jezdite Skodou 1000 a programujete dernymi stitky, coz? :-P

kolemjdoucí 2
28. prosince • 18:53

Takový je ale stav současné techniky - ať se vám to líbí nebo ne, počítače pořád neumí provádět zpětné analýzy a samy z nich vyvozovat opravné algoritmy, musejí to za ně dělat lidé.

we*&312hd
30. prosince • 2:59

Zcela pomijite oblast IT, ktera je jiz nejaky ten patek stredem zajmu, ktera se intenizvne rozviji a ve ktere jiz bylo dosazeno znacnych pokroku: Umelou inteligenci. To je system, ktery se dokaze ucit z danych vstupu a rovnez poucit z vlastnich chyb. Motivaci pro takovy system je prave neschopnost napsat SW, ktery by byl pripraven na vsechny mozne, ale i nemozne eventuality.Uz par let se nejedna jen o filmove sci-fi nebo hracky z vedeckych laboratori. Umele inteligence se jiz dnes bezne pouzivaji ve financnictvi, IT a komunikacich, nebo prave v autonomnich vozidlech. IBM s jejich Watsonem dost uspesne testuje nasazeni umele inteligence nejen v medicine. Ve velke mire vyuzivaji umelou inteligenci Google a i dalsi podobne spolecnosti.Takove nastroje dnes klidne muzete provozovat doma na vasem PC. Existuje jich cela rada a i presto, ze je drtiva vetsina lidi neumi pouzivat, jsou zde a funguji.

kolemjdoucí 2
31. prosince • 10:50

Žádnou oblast nepomíjím, je to můj obor, vím jak ty věci fungují a na co mají a nemají, proto píšu to co píšu.Watson už se tu probíral v jiné diskusi, nemá cenu se opakovat. Navíc je to srovnání značně mimo, Watson je specializovaný a optimalizovaný na úplně jinou úlohu , a i tak na to, v čem jsou počítače skutečně lepší než lidi (rychlé vyhledávání v paměti a databázích) potřebuje 720 procesorů Power7 v devadesáti serverech, a to se žádnými vizuálními informacemi (které jsou na zpracování, co se týče výkonu, nejnáročnější) nezabývá. To co se dnes vozí v jakémkoliv autě je nejen dnes, ale bude ještě hodně dlouho jen tupý asistent, kterému přísluší stále jen a pouze pomáhat řidiči, a ne mu svěřovat odpovědnost za životy. Tvrzení čehokoliv jiného je hazardování se životy.

mpolan
27. prosince • 8:23

Jenže pořád tahle auta budou lepší, než polovina řidičů na cestách, kteří si nedovedou poradit ani se standardním provozem, natož s čímkoli mimořádným.

kolemjdoucí 2
28. prosince • 18:46

No to právěže nikdy nebudou, v obecné rovině i mozek debila je výkonnější ve zpracovávání vizuálních informací, než nějakej počítač. Možná kdyby byl opravdovej kvantovej tak by se pomaličku začal přibližovat, ale na tomhle poli jsme zatím jen u "pseudokvantových" počítačů se 128 qubity, takže to je (a ještě dlouho bude) zase jen k smíchu.

mpolan
29. prosince • 7:38

Proto ty počítače taky nejsou jen vizuální a mají i spoustu dalších prvků. A hlavně se vždy stoprocentně soustředí na řízení vozu, na rozdíl od většiny lidí. Nemluvě už o tom, že mnohým stačí i jen samotný stres z toho, že jsou na silnici, aby byli nebezpeční.

kolemjdoucí 2
29. prosince • 9:49

Plácáš blbosti o oborech, kterým ani za mák nerozumíš. Vizuální informace jsou 80 % všech informací, to zaprvé, a zadruhé žádné čidlo nepořeší nedostatek výkonu a neschopnost počítače zpětně analyzovat a generovat opravné algoritmy.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
mpolan
29. prosince • 10:44

Achjo... Asi radši pokračuj v té chůzi, když jsi jen kolemjdoucí...

kolemjdoucí 2
29. prosince • 12:45

To zrovna, proč bych měl? Je to snad tvůj server, že mě odsud vyhazuješ?

Marex
26. prosince • 11:48

"Češi jsou druzí nejvstřícnější v hledisku ohledů na ostatní řidiče." Tohle vážně pobavilo :-D Asi netuší, že Češi rádi něco mluví a něco jiného pak dělají. Doporučuji si zajet třeba do Rakouska pro srovnání, jak se mají řidiči vstřícně k sobě chovat.

Kott02
26. prosince • 18:53

V nemecku jsou nevstricnejsi, jezdím tady skoro rok a stale ziram co u nas neprojde ale v de ano

mpolan
27. prosince • 8:22

Němci neumí řídit.

Kyle
28. prosince • 11:01

Němci že neumí řídit ? Jel jste alespoň jednou v životě po německé dálnici a jednou po české ?
Kdyby byli Němci takoví zoufalci v řízení jako Češi, neměli by prakticky nejmenší nehodovost v Evropě. Ano, Němci mají nejlepší dálnice, nejlepší auta, ale taky pěkně hustý a rychlý provoz - a jsou vesměs velmi dobře vytrénovaní v jízdě na dálnici a také zatraceně ohleduplní. I ta poslední dvacítka s Renaultem Clio je tam na tom z hlediska řidičského umění na lepší úrovni, než řada českých profesionálních řidičů. Dost možná právě proto, že si Němci uvědomují rizika vysokých rychlostí a umí se ve vysokých rychlostech na dálnici chovat.
V Německu najezdím tisíce km ročně, po delší době jsem jel nedávno po české dálnici ( D5 ) a nestačil jsem se divit. Jsme skutečně periferií civilizovaného světa jak ohledně infrastruktury, tak co se chování na silnicích týče.

mpolan
28. prosince • 13:49

Najezdil jsem toho v Německu docela dost, abych tam už znovu nechtěl. A za tím, že Němci neumí řídit, si stojím. Jejich nehodové statistiky jen hezky vypadají, protože k nehodám takřka vůbec nevolají policii (s jejich dojezdovými časy a ochotou to taky jinak ani nejde). Ale něco jako jízda v pruzích, ohleduplnost, přednosti... to jim nic neříká.
Možná ještě na dálnici vypadají, že to dovedou, ale jak sjedou mimo, je zle.

tom
26. prosince • 13:31

Tak zrovna v Rakousku moc ohleduplni nejsou, blinkry jen nahodne, nejake dodrzovano vzdalenosti obcas, ano dodrzuji rychlost o ktere ale Cesi rikaji, ze je to jen buzerace, a kdyz Rakusak prejede hranice, je z neho jedno z nejvetsich prasat na silnici a je jedno jestli v kamionu nebo v osobaku.
Ale je pravda, ze rakousti policiste casto domacim odpusti to, co daji cizinci sezrat. U nas je to presne naopak. A pro rejpaly, k policii jsem chtel jit, s cizinci se domluvim v pohode, protoze dnes pracuji v cizi spolecnosti, ale neprosel jsem psychotesty:-)

Kyle
28. prosince • 10:51

To se ani nedivím, že jste neprošel psychotesty. Pokud považujete řidiče v Rakousku za neohleduplné, máte evidentně pokřivené vnímání reality.

Dan
26. prosince • 12:57

Vzhledem k tomu co dnes a denně vidím na silnicích tak mi příjde že česko je národ druhých největších ignorantů předpisů hned po italech.
K tomu zipování zmíněném v článku, kdyby se v česku nevyskytovali individua kteří pouští víc než jedno auto nebo naopak nepouští vubec, tak by nemusela být před každým zipem kolona jak prase, kdyby byl na ostatní řidiče spoleh tak věřím že tak v 30km/h by se dokázal zipnout každej, ale u nas je potřeba zastavit protože polovina lidí pravidlo zipu nedodržuje.
Další nešvar, typický především na vesnických křižovatkách bez upravené přednosti v jízdě, namísto přednosti z prava se buď aplikuje pravidlo "širší cesta je považována za hlavní" nebo "silnější či drzejší má přednost"

kolemjdoucí 2
26. prosince • 23:14

To jste nepochopili, to byl pokus jak vám tu ohleduplnost zatlouct do hlav... Stejnej princip jako s "volebními průzkumy". Zas to nevyšlo :-D

Neurotic
26. prosince • 11:30

V Kalifornii jim věří tak moc, že je raději stáhli:-D

Jak
26. prosince • 11:04

by se asi takové řízení vypořádalo s tímto problémem?
Loßburg - dospělý černoch z Maroka ve čtvrtek kolem 13.hodiny držel policii a ostatní účastníky silničního provozu v pasti . Oblečen pouze do šortek bránil v projíždění aut na hlavní silnici a kopal do nich. Nakonec si lehl na cestu. Policie měla starost aby se nenachladil a proto ho odvezla do nemocnice. Kde se zjistilo, že agresivní migrant už zničil dveře na ubytovně. http://www.presseportal.de/blaulicht/pm/110978/3519376...

Antiautomat
26. prosince • 18:23

...skodaze do auta nekopol nejakemu gewichtheberovi...Pripadne ak kopne do auta mne, spravim si z jeho hlavy hrusku na direkt, demokraticky a bez rozdielu.

sokar
26. prosince • 10:49

Český řidič je nevyzpytatelný a naprogramovat auto na jízdu po D1 - good luck !

Josef
27. prosince • 14:59

Pokud se na to půjde z "druhé" strany a "naprogramuje" se D1 - na celém úseku nepřetržité snímání kamerami včetně měření rychlosti a následné "působení" "výchovou" pokutama a sbíráním řidičáků "nepoučitelným" řidičům (jízda v levém pruhu blokující ostatní, kamionové "soutěžení" při nekonečně trvajícím předjíždění,...), tak těch pár stovek km D1 by se mohlo stát "poklidným" místem, na kterém by se v podstatě jezdilo v pravém pruhu 90 km/hod a v levém 110-130km/hod. Potom by nic nebránilo, aby řidiči přepnuli (možná dokonce i ráci) auto na autonomní režim. Navíc by řada lidí přešla na Pendolina, které by je do cíle dovezly rychleji a pohodlněji a tím by se následně trošku uvolnil přecpaný provoz na D1...
Počkáme a uvidíme, vývoj techniky je nezastavitelný, je úsměvné, pokud někdo vysloví názor, že něco nejde, nepůjde, nebo že něco nebude nikdy fungovat. Vše je otázka jen času. Mám ale bohužel pocit, že se na D1 nějakých významných (nebo dokonce "revolučních") změn v mém zbývajícím životě nedočkám (příštích 20-30 let...).

Kott02
26. prosince • 18:54

Jediná zeme, kde nelze udělat autonomní vozy. Specialne smer Brno->Pha

Doporučujeme

Články odjinud