Autonomní auta to tu nebudou mít lehké. Češi jim věří méně než jinde

Pneumatikářská společnost Goodyear a londýnská Škola ekonomie a politických věd vypracovaly studii o názorech současných evropských řidičů na autonomní auta. V průzkumu se ukázalo také to, že Češi jsou druzí nejvstřícnější v hledisku ohledů na ostatní řidiče.
Autonomní auta to tu nebudou mít lehké. Češi jim věří méně než jinde

Zatímco více než čtvrtině (přesně 26 procentům) Evropanů by již nyní vyhovovalo využívání vozů, které jezdí samy, v České republice je tento podíl nižší. Konkrétně o čtyři procenta. Vyplynulo to z výsledků studie, která zahrnovala odpovědi 12 000 řidičů z 11 evropských zemí. Autoři se kromě Česka ptali také v Itálii, Polsku, Srbsku, Španělsku, Velké Británii, Švédsku, Nizozemsku, Francii, Belgii a Německu.

Češi jsou tedy podle studie třetí nejméně přístupný národ k nasazení autonomních vozidel. 68 procentům by nevyhovovalo, kdyby nemohli vůz řídit sami.

Skepse obyvatel České republiky se projevila i v odpovědích na další otázky. Například 71 jich je přesvědčeno, že stroje nemají zdravý rozum a nemohou tedy v provozu vycházet s lidskými řidiči.

Autonomní vůz Google způsobil nehodu s autobusem. Už se ví, proč

Autonomní vůz Google způsobil nehodu s autobusem. Už se ví, proč

Novým technologiím se u nás moc nevěří, dokonce nejméně ze všech zbývajících oslovených národností řidičů. Více než tři čtvrtiny českých respondentů vyslovily souhlas s tvrzením, že "věda a technika nás nutí měnit způsob života příliš rychle" a nejméně ze všech oslovených národností souhlasí s myšlenkou, že "díky vědě a technice žijeme zdravěji, snadněji a pohodlněji".

Navíc nejvíce ze všech Evropanů chceme, aby byla auta chráněna proti hackerským útokům, a aby autonomní vůz byl schopen komunikovat s ostatními automobily. Také nejdůrazněji požadujeme, abychom v případě potřeby mohli kdykoli převzít řízení autonomního vozu. Nejvíce ze všech Evropanů se obáváme ztráty radosti z řízení.

Předjíždění, počasí a výmoly: Největší překážky autonomních vozů

Předjíždění, počasí a výmoly: Největší překážky autonomních vozů

Co ještě ukázal průzkum

Poláci a Francouzi jsou nejvíce přesvědčeni o bezpečnosti autonomních aut

Britové nejvíce věří tomu, že autonomní vozy budou řídit bezpečněji než lidé, Belgičané naopak nejméně

Dánové se nejméně obávají nedostatku lidské kontroly v těchto vozech

Druzí v žebříčku byli Češi v četnosti pozitivních odpovědí na otázku, zda je nutné, aby autonomní auta měla volant a aby byla schopna ochránit jejich soukromí. Na druhou stranu, je obtížné říci, nakolik jsou tato zjištění závazná. Celkem 60 procent účastníků průzkumu z České republiky totiž připustilo, že neví, jak vlastně tato autonomní vozidla fungují. Pro některé, kteří znají situaci na tuzemských silnicích, budou asi překvapivá další zjištění z průzkumu. Například to, že Češi se z hlediska ohledů na ostatní řidiče ukázali jako druzí nejlepší v Evropě. Jsou prý vůbec nejvíce ze všech ochotni pustit při zipování před sebe další vůz.

Více než tři čtvrtiny našich spoluobčanů je přesvědčeno o nutnosti komunikace s dalšími řidiči. Celých 94 procent pak dokonce považuje za svůj úkol přispívat k plynulosti silničního provozu.

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

19.  6.  2018 | Jan Mička | 65 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků