Pneumatikářská společnost Goodyear a londýnská Škola ekonomie a politických věd vypracovaly studii o názorech současných evropských řidičů na autonomní auta. V průzkumu se ukázalo také to, že Češi jsou druzí nejvstřícnější v hledisku ohledů na ostatní řidiče.
Zatímco více než čtvrtině (přesně 26 procentům) Evropanů by již nyní vyhovovalo využívání vozů, které jezdí samy, v České republice je tento podíl nižší. Konkrétně o čtyři procenta. Vyplynulo to z výsledků studie, která zahrnovala odpovědi 12 000 řidičů z 11 evropských zemí. Autoři se kromě Česka ptali také v Itálii, Polsku, Srbsku, Španělsku, Velké Británii, Švédsku, Nizozemsku, Francii, Belgii a Německu.
Češi jsou tedy podle studie třetí nejméně přístupný národ k nasazení autonomních vozidel. 68 procentům by nevyhovovalo, kdyby nemohli vůz řídit sami.
Skepse obyvatel České republiky se projevila i v odpovědích na další otázky. Například 71 jich je přesvědčeno, že stroje nemají zdravý rozum a nemohou tedy v provozu vycházet s lidskými řidiči.
Novým technologiím se u nás moc nevěří, dokonce nejméně ze všech zbývajících oslovených národností řidičů. Více než tři čtvrtiny českých respondentů vyslovily souhlas s tvrzením, že "věda a technika nás nutí měnit způsob života příliš rychle" a nejméně ze všech oslovených národností souhlasí s myšlenkou, že "díky vědě a technice žijeme zdravěji, snadněji a pohodlněji".
Navíc nejvíce ze všech Evropanů chceme, aby byla auta chráněna proti hackerským útokům, a aby autonomní vůz byl schopen komunikovat s ostatními automobily. Také nejdůrazněji požadujeme, abychom v případě potřeby mohli kdykoli převzít řízení autonomního vozu. Nejvíce ze všech Evropanů se obáváme ztráty radosti z řízení.
Co ještě ukázal průzkum
Poláci a Francouzi jsou nejvíce přesvědčeni o bezpečnosti autonomních aut
Britové nejvíce věří tomu, že autonomní vozy budou řídit bezpečněji než lidé, Belgičané naopak nejméně
Dánové se nejméně obávají nedostatku lidské kontroly v těchto vozech
Druzí v žebříčku byli Češi v četnosti pozitivních odpovědí na otázku, zda je nutné, aby autonomní auta měla volant a aby byla schopna ochránit jejich soukromí. Na druhou stranu, je obtížné říci, nakolik jsou tato zjištění závazná. Celkem 60 procent účastníků průzkumu z České republiky totiž připustilo, že neví, jak vlastně tato autonomní vozidla fungují. Pro některé, kteří znají situaci na tuzemských silnicích, budou asi překvapivá další zjištění z průzkumu. Například to, že Češi se z hlediska ohledů na ostatní řidiče ukázali jako druzí nejlepší v Evropě. Jsou prý vůbec nejvíce ze všech ochotni pustit při zipování před sebe další vůz.
Více než tři čtvrtiny našich spoluobčanů je přesvědčeno o nutnosti komunikace s dalšími řidiči. Celých 94 procent pak dokonce považuje za svůj úkol přispívat k plynulosti silničního provozu.