Autonomní auta budou bourat 7x méně, předpovídají pojišťovny

Česká asociace pojišťoven má k dispozici studii, která předpovídá, jak rychle se ve prospěch autonomních aut bude měnit vozový park v České republice.
Autonomní auta budou bourat 7x méně, předpovídají pojišťovny

Zatímco v současnosti připadají přesně 3,5 dopravní nehody v České republice na 100 registrovaných osobních aut, v budoucnosti to bude pouze 0,5 nehody na 100 vozů. Tedy sedmkrát méně. Tvrdí to Petr Jedlička a Lukáš Houska - autoři publikace Analýza autonomních vozidel, kterou představila Česká asociace pojišťoven. Jak rychle tato změna nastane, však záleží na tempu přibývání autonomních aut v silničním provozu.

Šílená nehoda Koenigseggu CCX: Pozor na obrubníky!

Šílená nehoda Koenigseggu CCX: Pozor na obrubníky!

"První, nejpomalejší scénář vývoje předpokládá, že technologicky vyspělá vozidla s asistenčními systémy mají ve stávajícím portfoliu vozidel zastoupení do 10 procent. V roce 2022 jejich zastoupení vzroste na dvojnásobek a dále do roku 2027 se navýší na 50 procent," uvádí Petr Jedlička, hlavní analytik České asociace pojišťoven.

Nutno podotknout, že se v této souvislosti ještě nehovoří o plně autonomních vozidlech, ale o těch, která mají ve výbavě pokročilé bezpečnostní asistenty, například autonomní brzdění.

Nejoptimističtější scénář naopak hovoří o tom, že poloautonomní auta (jedou sama, ale vyžadují čas od času zásah řidiče) se začnou dostávat na silnice ještě před rokem 2020 v intenzitě jednotek procent z celkového portfolia, a již v roce 2026 by měla mít zhruba čtvrtinový podíl. Plně autonomní a poloautonomní auta by pak ve vozovém parku měla mít převahu již kolem roku 2027.

Pojišťovny jsou si ale vědomy, že autonomní auta přinesou i nová rizika. Například bude nutné také sledovat jejich odolnost vůči kybernetickým rizikům, tedy třeba útokům hackerů.

Škodu Rapid provrtaly bambusové tyče. Nehoda ale skončila šťastně

Škodu Rapid provrtaly bambusové tyče. Nehoda ale skončila šťastně

Proto si také nyní netroufají odhadnout, zda se výše pojistného za méně bourající autonomní auta v budoucnosti sníží. "Vliv na to bude určitě mít i jejich cena. Pokud totiž budou dražší než současné vozy, bude logicky dražší i jejich oprava." uvedl ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.

V příštích letech by ale majitelé aut s autonomními prvky řízení mohli nějakou slevu na pojistném požadovat. Pojišťovny totiž připravují speciální dotazník pro majitele aut sjednávajících pojistné. V něm by se například vyplňovalo, kolik je v autě airbagů (včetně těch na ochranu chodců), zda mají elektronickou stabilizaci, multikolizní brzdu, systém pro udržování v jízdním pruhu, a třeba i parkovací asistent a asistent rozpoznávání únavy. Čím více těchto prvků by ve voze bylo namontováno, tím větší slevu by majitel mohl získat.

TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 8 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 86 příspěvků
Minitest BMW 630d xDrive Gran Turismo: Rudý samet

BMW 630d xDrive GT (minitest)

Třílitrový šestiválce s jedním turbodmychadlem byl ještě donedávna základním vznětovým agregátem BMW 6 GT. Výkon 195 kW není malý, dost možná ani více nepotřebujete.

8.  5.  2018 | Jan Mička | 12 příspěvků