Automobily Volvo zcela bez nehod?

Konstruktéři ve společnosti Volvo Cars, která je všeobecně považována za jedničku v oblasti automobilové bezpečnosti, si před sebe postavili zatím nejobtížnější úkol – vytvořit technologii, která by do roku 2020 učinila automobilové nehody minulostí.

V jejich vizích se pohybují vozidla, která navzájem komunikují. Jsou vybavena inteligentním systémem, jež může v případě hrozící nehody převzít řízení vozidla za řidiče.

Zvolený přístup, který je v automobilovém průmyslu novinkou, byl převzat z letectví. Znamenal zapomenout na všechny znalosti o tom, jak vyrábět stále bezpečnější automobily, a stanovit zcela nový kurs.

„Někteří z nás jen posedávali, hovořili o moderním designu a náhle nás napadla myšlenka, že by bylo skutečně senzační, pokud bychom dokázali naše myšlení změnit a vytvořit automobil znovu, zcela od počátku,” uvedl Anders Gunnarson, vrchní konstruktér v oddělení pro strategický design společnosti Volvo Cars.

„Abychom byli dostatečně vizionářští, musí být naše Volvo zkonstruováno tak, aby ho jednoduše nikdy nemohla potkat nehoda,“ dodal.

Kombinace několika současných technologií a prvků, které budou brzy představeny, přiblížily koncept „automobilu bez nehod“ realitě blíže, než by se kdo mohl domnívat.

Systém Driver Alert od společnosti Volvo Cars, který je nyní v konečné fázi vývoje, monitoruje pohyb vozidla v jízdních pruzích na vozovce. Pokud automobil zaznamená výraznou odchylku ve směru jízdy, vyšle řidiči varování pro případ, že by u něj došlo k mikrospánku. Na rozdíl od stávajících technologií, které pro určení spánku řidiče sledují pohyb očního víčka, je systém od společnosti Volvo navržen tak, aby vydal varování dříve, než k tomuto jevu dojde.

Vozy Volvo modelového roku 2006, jako jsou nástupci modelů S80 a V70, již budou vybaveny první generací technologie pro podporu řidiče. Vozidla budou vybavena kamerami a radarem s „inteligentním“ software, který bude schopen určit pohybující se nebo stacionární objekty, které by mohly představovat potenciální nebezpečí. Řidič bude upozorněn na hrozící kolizi výstražnými světly a zvuky. Pokud bude hrozba trvat, bude systém schopen automaticky aktivovat brzdy vozidla a snížit tak závažnost nárazu.

„Řidiči dnes musí věnovat pozornost stále vyššímu množství podnětů uvnitř i vně vozidla,“ vysvětlil Jan Ivarsson, manažer pro bezpečnostní strategii ve společnosti Volvo. „To vytváří velký tlak na jejich schopnost vypořádat se s tím, co se děje kolem nich,“ dodal.

Ivarsson doplnil, že nové bezpečnostní technologie nepředstavují začátek dohledu „Velkého bratra“ nad řízením.
„V mnoha oborech jsou využívány inteligentní počítačové systémy, které snižují možnost lidské chyby, jež by mohla vést ke katastrofě. Jako příklady těchto oborů lze uvést jadernou energetiku nebo letectví,“ řekl.

„Chceme postupně přinášet nové technologie pro podporu řidiče tak, jak budou dostupné. Uděláme vše pro to, abychom dosáhli naší konečné vize řidiče roku 2020, který má k dispozici stejnou asistenci, jakou mohou dnes využívat piloti letadel,“ řekl Ivarsson.

Společnost Volvo Cars chápe, že vozy bez nehod je možné vytvořit pouze ve spolupráci s vládami a s dalšími významnými výrobci automobilů.

„Víme, že nemůžeme vše zvládnout sami, a proto jsme připraveni podílet se na realizaci tohoto cíle s našimi partnery v automobilovém průmyslu a s příslušnými úřady,“ řekl Lex Kerssemakers, vrchní viceprezident pro rozvoj značky a produktovou strategii.
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků