Automobilový průmysl v ČR: odrazil se ode dna

Hospodářská krize, která dva roky srážela výsledky českého automobilového průmyslu, je alespoň v tomto odvětví překonána. Vyplývá to z informací, které o loňském roku na Autosalonu Brno prezentovalo Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP).

„Po dvou letech ekonomické recese představují výsledky českého automobilového příznivé zprávy,“ řekl prezident AutoSAP Martin Jahn. „Téměř všechny výrobní segmenty se znovu rozběhly a hlásí oživení produkce a obchodu. Za připomenutí stojí rekordní produkce osobních automobilů, kterých se v roce 2010 v České republice vyrobilo poprvé v historii přes milion kusů.“

Pozitivně se podle AutoSAP vyvíjel i export. Vývoz je pro tento obor klíčový, protože se vyvezlo přes 78 procent produkce, z toho více než 85 procent do zemí Evropské unie. Zatímco v roce 2009 činil vývoz firem Sdružení automobilového průmyslu 407,7 miliard korun, v roce 2010 to bylo již 477,3 mld.

Zahraničně obchodní bilanci ČR pak automobilový průmysl ovlivňuje zcela zásadně. Již šestý rok by se bez něj pohybovala v záporných hodnotách. „Automobilový průmysl přispěl významnou měrou k překonání recese a potvrdil, že je jedním z nejvýznamnějších průmyslových oborů,“ sdělil Jahn.

Z rekordního množství vyrobených silničních vozidel se dostala produkce osobních volů poprvé přes jeden milion kusů, přesně 1 069 518. Na dalším historickém maximu osobních aut a z nich přímo odvozených lehkých užitkových vozů se Škoda Auto podílela 576 362 vozy, TPCA Czech vyrobilo 295 712 kusů a nošovický Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) 200 135. Velké producenty doplňuje malý výrobce sportovních automobilů Kaipan se 54 vozy.

Výroba silničních vozidel v České republice (kusů /rok)

Kategorie vozidel
   2006
    2007
    2008
   2009
     2010
Osobní automobily
848 799
925 060
934 046
976 435
1 069 518
Lehké užitkové vozy
1077
6238
6288
2650
2745
Nákladní vozy
1993
3168
2737
1091
1410
Autobusy
2948
   3182
3496
   3067
2711
Motocykly a mopedy
1015
   2140
1561
749
782
Přípojná vozidla
1993
   2330
2424
761
 772


Česká republika tak v roce 2010 zůstala (po Německu, Francii, Španělsku a Británii) pátým největším evropským výrobcem i druhým největším výrobcem osobních aut na světě v přepočtu na počet obyvatel (101,8 kusů / 1000 obyvatel). O pouhou desetinu procenta je na tom lépe Slovensko s počtem 101,9 vyrobených osobních automobilů.

Z tabulky vyplývá, že růst produkce v ČR v roce 2010 zaznamenaly všechny kategorie silničních vozidel s výjimkou autobusů. Těch se v roce 2010 vyrobilo 2711. O rok dříve to bylo 3067. Relativně vysoký nárůst zaznamenaly nákladní automobily. Jejich výroba se zvýšila o 12 procent. Stále však produkce těchto vozů ani zdaleka nedosahuje předkrizové úrovně. Totéž se týká i výroby velkých přípojných vozidel kategorií, která se meziročně zvýšila o 1,5 procenta, ale v předchozích letech se u nás vyrábělo kolem 2000 přívěsů a návěsů ročně. Podobná je situace v produkci motocyklů.

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

včera | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků