Automobilový průmysl v ČR: odrazil se ode dna

Automobilový průmysl v ČR: odrazil se ode dna

Hospodářská krize, která dva roky srážela výsledky českého automobilového průmyslu, je alespoň v tomto odvětví překonána. Vyplývá to z informací, které o loňském roku na Autosalonu Brno prezentovalo Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP).

„Po dvou letech ekonomické recese představují výsledky českého automobilového příznivé zprávy,“ řekl prezident AutoSAP Martin Jahn. „Téměř všechny výrobní segmenty se znovu rozběhly a hlásí oživení produkce a obchodu. Za připomenutí stojí rekordní produkce osobních automobilů, kterých se v roce 2010 v České republice vyrobilo poprvé v historii přes milion kusů.“

Pozitivně se podle AutoSAP vyvíjel i export. Vývoz je pro tento obor klíčový, protože se vyvezlo přes 78 procent produkce, z toho více než 85 procent do zemí Evropské unie. Zatímco v roce 2009 činil vývoz firem Sdružení automobilového průmyslu 407,7 miliard korun, v roce 2010 to bylo již 477,3 mld.

Zahraničně obchodní bilanci ČR pak automobilový průmysl ovlivňuje zcela zásadně. Již šestý rok by se bez něj pohybovala v záporných hodnotách. „Automobilový průmysl přispěl významnou měrou k překonání recese a potvrdil, že je jedním z nejvýznamnějších průmyslových oborů,“ sdělil Jahn.

Z rekordního množství vyrobených silničních vozidel se dostala produkce osobních volů poprvé přes jeden milion kusů, přesně 1 069 518. Na dalším historickém maximu osobních aut a z nich přímo odvozených lehkých užitkových vozů se Škoda Auto podílela 576 362 vozy, TPCA Czech vyrobilo 295 712 kusů a nošovický Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) 200 135. Velké producenty doplňuje malý výrobce sportovních automobilů Kaipan se 54 vozy.

Výroba silničních vozidel v České republice (kusů /rok)

Kategorie vozidel
   2006
    2007
    2008
   2009
     2010
Osobní automobily
848 799
925 060
934 046
976 435
1 069 518
Lehké užitkové vozy
1077
6238
6288
2650
2745
Nákladní vozy
1993
3168
2737
1091
1410
Autobusy
2948
   3182
3496
   3067
2711
Motocykly a mopedy
1015
   2140
1561
749
782
Přípojná vozidla
1993
   2330
2424
761
 772


Česká republika tak v roce 2010 zůstala (po Německu, Francii, Španělsku a Británii) pátým největším evropským výrobcem i druhým největším výrobcem osobních aut na světě v přepočtu na počet obyvatel (101,8 kusů / 1000 obyvatel). O pouhou desetinu procenta je na tom lépe Slovensko s počtem 101,9 vyrobených osobních automobilů.

Z tabulky vyplývá, že růst produkce v ČR v roce 2010 zaznamenaly všechny kategorie silničních vozidel s výjimkou autobusů. Těch se v roce 2010 vyrobilo 2711. O rok dříve to bylo 3067. Relativně vysoký nárůst zaznamenaly nákladní automobily. Jejich výroba se zvýšila o 12 procent. Stále však produkce těchto vozů ani zdaleka nedosahuje předkrizové úrovně. Totéž se týká i výroby velkých přípojných vozidel kategorií, která se meziročně zvýšila o 1,5 procenta, ale v předchozích letech se u nás vyrábělo kolem 2000 přívěsů a návěsů ročně. Podobná je situace v produkci motocyklů.

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 32 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků
Test: Kiu Rio jsme vyzkoušeli v základní výbavě. Je to dobrá koupě?

Kia Rio 1,25 CVVT

Nová Kia Rio si chce v segmentu B ukousnout větší kus koláče, než kdy předtím. Po týdenním soužití už víme, že na to předpoklady rozhodně má.

11.  6.  2017 | Milan Lažanský | 9 příspěvků