Automobilový průmysl: konektivita a digitalizace jsou na prvním místě

Šéfové automobilek se shodují, že hlavním trendem, který bude ovlivňovat celé odvětví nejméně příštích deset let, je konektivita a digitalizace. Vyplývá to ze závěrů 17. ročníku mezinárodní studie KPMG Global Automotive Executive Survey. Průzkumu se účastnilo 800 manažerů automobilového průmyslu z 38 zemí a výsledky oponovalo přes 2 000 zákazníků z celého světa.
Automobilový průmysl: konektivita a digitalizace jsou na prvním místě

82 % manažerů automobilového průmyslu očekává zásadní změnu stávajícího obchodního modelu v následujících pěti letech, to je 10krát více než v loňském roce.

„Zdá se, že v automobilovém průmyslu nezůstane kámen na kameni. Do odvětví vstupuje řada nových technologií a ruku v ruce s tím také mnoho nových hráčů z řad dravých firem. Jejich nástup urychlilo oslabení důvěry v tradiční technologie vyvolané kauzou ‚Dieselgate‘,“ říká Jan Linhart, partner KPMG Česká republika odpovědný za služby pro automobilový sektor.  

„Neustále se měnící služby, připojená auta a množství dat, která dokáží získat o svém okolí a řidiči, zásadně změní zažitý obchodní model. Zákazník bude vyžadovat optimální kombinaci komfortu, nákladů a personalizovaných služeb. Vlastnictví dat a schopnost jejich držitele využít je k nabídce služeb pro zákazníky budou proto rozhodovat o vítězích a poražených,“ dodává Jan Linhart.

Lídři inovací 

Daleko vpředu v hodnocení inovací se před ostatními umístily automobilky Toyota a BMW. Přední místo si udržely i v hodnocení pokroku v oblasti elektromobility a autonomních vozů. Následují je Honda, Ford a Tesla.

„Umístění těchto dvou tradičních výrobců na špici, daleko před Teslou, může být pro někoho překvapením. V případě BMW ale musíme vzít v potaz technickou vyspělost a úspěšnost modelů i3 a i8. U Toyoty pak velmi inovativní a pozitivně hodnocený model Mirai s pohonem na palivové články. Přesto, že si Tesla svými elektromobily získala velikou pozornost, jsou její modely stále vzdálené masovému trhu a jeho potřebám,“ říká Jan Linhart.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Přes 35 % šéfů automobilek očekává, že lídry inovací v automobilovém průmyslu budou tradiční výrobci. Na druhém místě pak šéfové automobilek vidí velké IT společnosti (zejména Apple a Google). Pouze malý počet respondentů jmenuje mezi budoucími významnými inovátory provozovatele mobilních plateb a start-upy. Samy IT společnosti se pak vidí jako lídři inovací automobilové branže více než je v této pozici vnímají ostatní hráči na trhu. Podle 53 % představitelů IT firem, to budou právě oni, kdo zásadně inovuje toto odvětví.

Data vs. peníze   

Většina manažerů automobilek v průzkumu uvedla, že jejich společnosti teprve začínají využívat data generovaná automobily. 70 % z nich pak uvádí, že jsou s využitím dat v počáteční fázi nebo je nevyužívají vůbec.

32 % manažerů se domnívá, že zákazníci výrobcům důvěřují v nakládání se získanými daty. Oproti tomu 54 % z 2 100 zpovídaných zákazníků uvádí, že v ochraně a využití dat důvěřují pouze sami sobě.

Nicméně 82 % zákazníků je ochotno poskytnout k využití svá data, pokud z toho pro ně budou plynout dodatečné výhody, ať již finanční nebo v podobě dalších služeb. 75 % z nich pak souhlasí s využitím dat pro speciální nabídky a 71 % pak pro na míru šité služby a zlepšení zákaznického servisu. Manažeři automobilek naproti tomu vyzdvihují význam všech druhů benefitů. Na první místo řadí nabídku lepšího zákaznického servisu a speciálních nabídek (88 % dotázaných), na druhou příčku finanční benefity (82 % dotázaných).

Trhy a tržní podíly

Toyota si podle šéfů automobilek udrží největší tržní podíl v následujících letech. Shodlo se na tom 58 % respondentů. Toyota současně zaznamenala největší posun v hodnocení, ještě loni ji respondenti předpovídali 9. místo na trhu v následujících pěti letech. Na druhé, respektive třetí místo pak manažeři řadí BMW (57 %) a Volkswagen (56 %). Na čtvrté místo se z loňského prvního propadla automobilka Hyundai. Pouze 50 % respondentů předpovídá růst jejího podílu na trhu, těsně ji následuje Ford (49 %).

Jako nejvíce perspektivní trh, které v prodejích automobilů budou vykazovat silný růst, hodnotí manažeři automobilek na prvním místě Thajsko. Jihoafrickou republiku řadí na druhé a Indonésii pak na třetí místo.

„Celkově z výsledků průzkumu vyplývá, že manažeři automobilek jsou optimističtí ohledně růstu celého trhu. A pouze několik málo z nich předpovídá propad tržního podílu u některé z automobilek. Dokonce i u nových hráčů typu Tesla očekávají výrobci mírný růst nebo stabilitu jejího tržního podílu,“ komentuje Jan Linhart.

O průzkumu:

V 17. ročníku průzkumu odpovídal rekordní počet (800) respondentů z řad vysoko postavených manažerů a ředitelů firem z automobilového průmyslu. Třetina respondentů pochází z Evropy, 13 % z Číny a 13 % ze Severní a Jižní Ameriky. 16 % respondentů pochází z Indie a jihovýchodní Asie a 12 % z Japonska a Korey.

Mezi respondenty jsou zastoupeni manažeři ze všech odvětví automobilového sektoru, od samotných automobilek, přes jejich dodavatele, dealery, leasingové a finanční společnosti až po poskytovatele služeb v oblasti mobility a poprvé také ICT společnosti. Přes dvě třetiny respondentů uvedly, že jejich společnost má roční tržby vyšší než miliardu dolarů a z nich 40 % reprezentuje společnosti s obratem přes 10 miliard. Sběr dat probíhal od června do listopadu 2015.

Poprvé se do průzkumu zapojilo také 2 123 zákazníků z celého světa, kteří poskytli svůj pohled na odvětví a hlavně uvedli motivace, které je k nákupu vozu vedou. 

bazar

Hyundai ix20 1,4
Rok výroby: 2010
Stav: 84 523 km
Cena: 157 000 Kč
Hyundai ix20 1,4
Rok výroby: 2012
Stav: 28 994 km
Cena: 207 000 Kč
Hyundai Santa Fe 2,2
Rok výroby: 2006
Stav: 229 102 km
Cena: 122 000 Kč
Hyundai Santa Fe 2,2
Rok výroby: 2008
Stav: 150 622 km
Cena: 202 000 Kč
Hyundai i20 1,2
Rok výroby: 2011
Stav: 105 374 km
Cena: 114 000 Kč
Hyundai i20 1,2
Rok výroby: 2011
Stav: 76 513 km
Cena: 140 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků