Automobilové simulace aneb Řádění bez rizika

Skvělou jízdu si nemusíte užít jen na silnici, ale i u počítače či herní konzole. Pojďte se s námi podívat na nejlepší autosimulátory.
Seznam kapitol
  1. F1 Racing, Gran Turismo 5, GTR 2, GT Legends, 18 Wheels of Steel
  2. Live for Speed, Race WTCC, rFACTOR, Richard Burns Rally, Rally Trophy, TOCA Race Driver,

Někteří řidiči si pletou veřejné komunikace se závodním okruhem a ne vždy to dopadá zrovna šťastně. Těm, kteří svou touhu po ostrém ježdění nedokáží spolehlivě ovládat, se obvykle dostane rady, aby se šli vyřádit na uzavřený okruh. Bez omezení, bez velkého rizika. Jenže s počtem okruhů na českém uzemí a času, po který jsou otevřeny veřejnosti, je to rada trochu knížecí. Navíc ne každý má k dispozici to správné náčiní a prostředky, aby se své zálibě mohl tímto způsobem věnovat. Jak z toho ven? Jisté alternativní řešení tu je. Automobilové simulátory. Některé jsou tak dobré, že vytváří dojem reality a ačkoli i zde platí platí, že jakákoliv chyba bude potrestána, nebude vás to stát ani zdraví, ani moc peněz.

Podívejte se s námi na ty, které považujeme za nejlepší.

F1 Racing Simulation 3

Je tomu už téměř pět let, co UbiSoft vypustil do herního světa tento titul. Tehdy zajásali především příznivci formulových simulací, mnou nevyjímaje. Co budete muset překousnout je dnes už zastaralé grafické zpracování a oželet také oficiální licence, což znamená, že ve hře nenajdete oficiální jména tratí, jezdců a vozů. Ale neplačte, tratě jsou věrně zpracovány dle originálu, akorát je najdete pod jiným názvem než ve skutečnosti. Na druhou stranu potěší promyšlená fyzika ovládání a tedy i poměrně vysoké nároky kladené na hráče. Auto nesedí na silnici jako přibité (viz. Gran Prix), ale je celkem uměním se naučit ho dokonale ovládat. S tím jde ruku v ruce i absolutní nadšení, když ve Velké ceně USA zajedete rekord trati s vypnutými všemi pomocníky. A o to v simulacích přesně jde. Prosedíte nad nimi hodiny, budete rudnout vzteky, ale jednou to dotáhnete k dokonalosti a budete se snažit být pořad lepší a lepší.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Tip: Recenzi této hry naleznete zde

Gran Turismo 5 (PS3)

Je možná předčasné zmiňovat tento titul z hlediska jeho vydání (vyšel až v průběhu tohoto měsíce), ale nikdy bych si neodpustil, kdybych mu nevěnoval těch několik řádků. Začnu netradičně, záporným hodnocením, protože to chci mít za sebou. Sečteno a podtrženo, tato hra má jednu obrovskou nevýhodu v tom, že ji bude možno hrát pouze na herních konzolích Playstation 3. Chápu, že kdyby nebylo Sony a jeho Playstationu, nikdy by tato hra nevznikla, tudíž buďme rádi alespoň za něco. Pravdou však je, že tábor PC hráčů se už několik let hlasitě ozývá za konverzi této hry do formátu pro počítače. Ale zpátky k samotné hře. První, co vás absolutně dostane, je grafika. V současnosti snad neexistuje automobilová hra, jež by mohla konkurovat GT, co se grafického zpracování týče. Další věc, kterou zaznamenáte, je velmi ale vskutku velmi obsáhlý vozový park, který čítá snad všechny světové značky. A pozor, oproti starším dílům zde naleznete i vozy italských výrobců, Ferrari nevyjímaje. Poslední a zároveň dle nadpisu nejdůležitější vlastnost je chování vozu na okruhu a nově i na silnicích. Yamauchi chce mít zkrátka vše dokonalé, a proto se na „pětku“ čeká tak dlouho. A stejně, i kdyby bylo GT 5 nepovedeným počinem (jakože to snad ani v nejhorším nehrozí), lidé jej budou kupovat už jen pro jeho úchvatnou fotorealistickou grafiku.
 
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek


Tip: Článek o této hře naleznete zde

GTR 2

Pokračování původního GTR. Ve hře jakožto celku nenajdete moc změn oproti předchozí „generaci“, některé detaily však stojí za zmínku. Kupředu se posunula grafická stránka hry, která sice stále není dokonalá, ale až na pár drobných výhrad jí nemohu nic vytknout. Co vás ale dostane, je zvuk motorů a celková atmosféra hry. S autem si můžete v depu hrát až do odpadnutí, nastavovat se dá snad úplně vše na celém voze. Potom to pojedete vyzkoušet, perfektně projedete první dvě zatáčky a další proletíte jako by tam nebyla. A můžete začít nastavovat znovu, a tak pořád dokola, dokud vůz není ovladatelný dle vašich představ. Normálního hráče toto přestane po půl hodině bavit a na hru zanevře, ten kdo to však s hraním myslí opravdu vážně bude v sedmém nebi. Ano, přesně toto je virtuální realita a věřte, že pokud jste ještě nikdy neřídili závodní speciál, GTR vám to přiblíží na 99%.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Tip: Recenzi této hry naleznete zde

GT Legends

To co jsem napsal výše, bych mohl zkopírovat a měl bych popis téhle hry za sebou. Ale to by nebylo správné, protože tenhle titul, mimojiné také od studia SimBin (záruka kvality), si zalouží svůj vlastní popis, protože je v něčem výjimečný. V čem? V tom, že nabízí úplně stejnou fyziku, chování auta a celkově vlastně vše co nabízí GTR, ale s lepším grafickým zpracováním a hlavně ten vozový park. Tak třeba takové libovky jako Ferrari 275 GTB, Ford GT40, BMW CSL, Shelby GT350, Ford Mustang, Porsche 911 a další. Berme v potaz, že hra směřuje do období, kdy lidstvo ještě neznalo pojmy jako ABS, ESP, ASR, PSM a další podobné zkratky. Takže až vylítnete z první zatáčky, vzpomeňte si, že jste o půl století zpátky a čeká vás opravdová řidičská nirvána. Nastavovat lze vůz úplně stejně jako v případě GTR, takže mnohahodinových hrátek v depu nebudete ani zde ušetřeni. A na závěr, miluji ten pocit, kdy se před zatáčkou zavěsíte za E-type před vámi, a na výjezdu ho vezmete venkovní stranou. Věřím, že si to zamilujete.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Tip: Další informace o této hře najdete zde

Hard Truck: 18 Wheels of Steel (Pedal to the Metal)

Teď se určitě vaše oči zastavili na předchozím řádku, hledíte a nechápete. Co dělá tahle potrhlost mezi všemi těmi ultra-realistickými hrami? Mám pro to své opodstatnění. Žádná jiná hra vám neumožní vcítit se do kůže opravdového truckera, jedná se tedy o simulaci života, ne samotného řízení. Začínáte jako zaměstnanec, který dostane starý, slabý truck. Jezdíte pro náklady tam, kam vám řeknou a postupně dostáváte lepší a lepší tahače. Jakmile vyděláte 100 000 USD, máte možnost se osamostatnit a založit vlastní přepravní firmu. Kliknete na tlačítko „vytvořit vlastní firmu“ a najednou je vše zpět. Ten samý starý, pomalý truck, žádné peníze a začínáte odznova jen s tím rozdílem, že nyní si vybíráte sami kam, kdy, jak a za kolik co povezete. Otevřeli se pro vás obchody s kamiony, můžete zaměstnávat lidi a určovat jim kam pojedou, prostě šéf jakékoli běžné firmy. A tak pokračujete až vás hra přestane bavit. Není tady žádný konec, nic. A to, že grafika je mizerná a o fyzikálním modelu celého 24 metrového kolosu se radši ani zmiňovat nebudu, je jenom důkazem, že nikdo zatím nepřišel s ničím podobným, abych tyto řádky zaplnil popisem jiné hry. Doufám, že King of the Road nepovažujete za konkurenci, nebo snad ano?

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Tip: Recenzi této hry naleznete zde

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. F1 Racing, Gran Turismo 5, GTR 2, GT Legends, 18 Wheels of Steel
  2. Live for Speed, Race WTCC, rFACTOR, Richard Burns Rally, Rally Trophy, TOCA Race Driver,
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 1 příspěvek
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků