Automobilky vyzrály na nejpodlejší trik zlodějů. Brzy neuspějí ani u Škody

O krádežích nejenom luxusních aut vybavených bezklíčovým odemykáním a startováním už toho bylo napsáno dost. Automobilky však postupně přicházejí s jednoduchým řešením, jak vozidla ochránit.

Zní to docela jednoduše: zloději si vytipují luxusní auto se systémem bezklíčového odemykání a startování, pomocí sofistikovaného zařízení se jim podaří navázat spojením mezi autem a klíčem, který má majitel uložený na zdánlivě bezpečném místě doma, a pak už stačí pouze nastartovat a zloději mohou odfrčet kradeným autem, aniž by došlo ke spuštění alarmu či rozbití okna. Případy takových krádeží jsou běžné a stávají se také u nás. Ostatně minulý rok v únoru jsme o jednom z nich psali.

Zloději těží z pochybení samotných majitelů ukradených vozidel. Nezřídka se stává, že po zaparkování vozu před domem pověsí klíček na háček hned u vstupních dveří, protože tam je mu přece dobře a nemá se kam ztratit. Jenže klíčky neustále vysílají signál, a pokud se zlodějům podaří navázat spojení s autem, to si pak myslí, že je klíč v blízkosti a „žije“ v domnění, že k němu právě přistoupil majitel s klíčkem v kapse.

K ukradení luxusního Mercedesu stačilo 23 sekund. Způsob je stále stejný

K ukradení luxusního Mercedesu stačilo 23 sekund. Způsob je stále stejný

Pachatelé musejí být sehraní a každý z nich u sebe musí mít zařízení, které umožní prodloužit signál mezi vozidlem a klíčkem. Celé to funguje následovně: jeden ze zlodějů zatáhne za kliku dveří vozu, čímž vyvolá vyhledávací signál potřebný pro nalezení klíčku. Zesilovačem pošle signál do zařízení, které má u sebe druhý zloděj, nacházející se v blízkosti klíčku (stačí, aby stál před dveřmi do domu a klíček byl pověšen na háčku za nimi), dojde k propojení a „zkrácení“ vzdálenosti mezi klíčkem a autem. Jakmile se dveře od vozu odemknou, první ze zlodějů zmáčkne startovací tlačítko, motor naskočí, druhý zloděj opouští svou pozici a je vystaráno.

Hlavní příčinou takových krádeží byly samotné klíčky, neustále vysílající signál potřebný pro spojení s automobilem. Výrobci ale začali problém řešit, a to poměrně jednoduchým zásahem. Začali klíčky nových aut vybavovat pohybovým senzorem, který po určité době vypne komunikaci klíčku do doby, než není znova uveden do pohybu. V praxi to znamená, že byste klidně mohli nechat klíček ležet vedle auta, tahat za kliku jako zběsilí, ale k odemknutí auta přesto nedojde. Do doby, než s klíčkem někdo nepohne.

Zloději ukradli kola z Mercedesu C63 AMG. Běžná praxe i v Česku

Zloději ukradli kola z Mercedesu C63 AMG. Běžná praxe i v Česku

Každá z automobilek samozřejmě používá vlastní naladění senzoru, výsledek je ale vždy stejný. Jak vyplynulo z testu, který publikovali naši kolegové v aktuálním vydání časopisu Auto Tip, nemusí to zůstat vždycky pouze u senzoru. Třeba u vozů Mercedes-Benz, Škoda či Subaru je možné systém bezklíčového odemykání deaktivovat. To sice může znít jako hloupost a asi vás napadne, že je pak zbytečné si za něj připlácet, jenže spousta vozidel už má tento systém ve standardní výbavě.

Klíče s pohybovým senzorem dodává celá řada automobilek. Třeba vozy BMW je mají od března loňského roku, má jej i Ford Fiesta a Focus jej dostane od května, nechybí ani u osobních Mercedesů, Seaty a Škodovky jej dostanou od července, a třeba nový Touareg je prvním vozem Volkswagen, který jej má od samotného začátku výroby.

Zloději ve Velké Británii: auto ukradnou v průměru za 10 sekund

Zloději ve Velké Británii: auto ukradnou v průměru za 10 sekund

Vedle toho existuje i možnost dodatečné montáže a nejuniverzálnějším řešením je umístění klíče do obalu vyloženého metalickou fólií. V domácích podmínkách si pomůžete třeba kovovou krabičkou, kuchyňským hrncem a jako „bezpečnostní klec“ může posloužit také obyčejná chladnička.

TEST Mitsubishi Space Star 1.2 MIVEC: Když vám auto vybírá peněženka

Mitsubishi Space Star 1.2 MIVEC

Kategorie aut, která se dají koupit do tří set tisíc korun, se pomalu ale jistě zužuje. Kvůli novým povinným bezpečnostním systémům navíc můžeme očekávat zdražení napříc celým segmentem. Mitsubishi Space Star se však ještě drží v přijatelných mezích.

včera | Vladimír Kadera | 4 příspěvky
TEST Audi Q3 35 TDI S tronic: Když nemůže, tak přidej!

Audi Q3 35 TDI S tronic

Příbuznost minulé a nové generace Audi Q3 byste možná na první pohled netipovali. Až tak se kompaktní SUV změnilo. Otázkou zůstává, o kolik výš dokáže novinka posunout standardy nastolené předchůdcem.

19.  4.  2019 | Jan Mička | 70 příspěvků
První jízda se Suzuki Swift Sport: Je to žlutý ďábel za super peníze!

Suzuki Swift Sport (první svezení)

„No konečně, ty malej rošťáku“, vypadlo ze mě ihned po nasednutí. Tohle auto je totiž naprosto skvělý způsob, jak utratit půl milionu.

14.  4.  2019 | Vladimír Kadera | 36 příspěvků