Automobilky vyzrály na nejpodlejší trik zlodějů. Brzy neuspějí ani u Škody

O krádežích nejenom luxusních aut vybavených bezklíčovým odemykáním a startováním už toho bylo napsáno dost. Automobilky však postupně přicházejí s jednoduchým řešením, jak vozidla ochránit.

Zní to docela jednoduše: zloději si vytipují luxusní auto se systémem bezklíčového odemykání a startování, pomocí sofistikovaného zařízení se jim podaří navázat spojením mezi autem a klíčem, který má majitel uložený na zdánlivě bezpečném místě doma, a pak už stačí pouze nastartovat a zloději mohou odfrčet kradeným autem, aniž by došlo ke spuštění alarmu či rozbití okna. Případy takových krádeží jsou běžné a stávají se také u nás. Ostatně minulý rok v únoru jsme o jednom z nich psali.

Zloději těží z pochybení samotných majitelů ukradených vozidel. Nezřídka se stává, že po zaparkování vozu před domem pověsí klíček na háček hned u vstupních dveří, protože tam je mu přece dobře a nemá se kam ztratit. Jenže klíčky neustále vysílají signál, a pokud se zlodějům podaří navázat spojení s autem, to si pak myslí, že je klíč v blízkosti a „žije“ v domnění, že k němu právě přistoupil majitel s klíčkem v kapse.

K ukradení luxusního Mercedesu stačilo 23 sekund. Způsob je stále stejný

K ukradení luxusního Mercedesu stačilo 23 sekund. Způsob je stále stejný

Pachatelé musejí být sehraní a každý z nich u sebe musí mít zařízení, které umožní prodloužit signál mezi vozidlem a klíčkem. Celé to funguje následovně: jeden ze zlodějů zatáhne za kliku dveří vozu, čímž vyvolá vyhledávací signál potřebný pro nalezení klíčku. Zesilovačem pošle signál do zařízení, které má u sebe druhý zloděj, nacházející se v blízkosti klíčku (stačí, aby stál před dveřmi do domu a klíček byl pověšen na háčku za nimi), dojde k propojení a „zkrácení“ vzdálenosti mezi klíčkem a autem. Jakmile se dveře od vozu odemknou, první ze zlodějů zmáčkne startovací tlačítko, motor naskočí, druhý zloděj opouští svou pozici a je vystaráno.

Hlavní příčinou takových krádeží byly samotné klíčky, neustále vysílající signál potřebný pro spojení s automobilem. Výrobci ale začali problém řešit, a to poměrně jednoduchým zásahem. Začali klíčky nových aut vybavovat pohybovým senzorem, který po určité době vypne komunikaci klíčku do doby, než není znova uveden do pohybu. V praxi to znamená, že byste klidně mohli nechat klíček ležet vedle auta, tahat za kliku jako zběsilí, ale k odemknutí auta přesto nedojde. Do doby, než s klíčkem někdo nepohne.

Zloději ukradli kola z Mercedesu C63 AMG. Běžná praxe i v Česku

Zloději ukradli kola z Mercedesu C63 AMG. Běžná praxe i v Česku

Každá z automobilek samozřejmě používá vlastní naladění senzoru, výsledek je ale vždy stejný. Jak vyplynulo z testu, který publikovali naši kolegové v aktuálním vydání časopisu Auto Tip, nemusí to zůstat vždycky pouze u senzoru. Třeba u vozů Mercedes-Benz, Škoda či Subaru je možné systém bezklíčového odemykání deaktivovat. To sice může znít jako hloupost a asi vás napadne, že je pak zbytečné si za něj připlácet, jenže spousta vozidel už má tento systém ve standardní výbavě.

Klíče s pohybovým senzorem dodává celá řada automobilek. Třeba vozy BMW je mají od března loňského roku, má jej i Ford Fiesta a Focus jej dostane od května, nechybí ani u osobních Mercedesů, Seaty a Škodovky jej dostanou od července, a třeba nový Touareg je prvním vozem Volkswagen, který jej má od samotného začátku výroby.

Zloději ve Velké Británii: auto ukradnou v průměru za 10 sekund

Zloději ve Velké Británii: auto ukradnou v průměru za 10 sekund

Vedle toho existuje i možnost dodatečné montáže a nejuniverzálnějším řešením je umístění klíče do obalu vyloženého metalickou fólií. V domácích podmínkách si pomůžete třeba kovovou krabičkou, kuchyňským hrncem a jako „bezpečnostní klec“ může posloužit také obyčejná chladnička.

TEST SsangYong Korando 1.5 T-GDI 4x4: Vše, co potřebujete. Za míň, než čekáte

SsangYong Korando 1.5 TGDI

SsangYong Korando se hlásí v redakční garáží počtvrté. Tentokrát v plné náloži jako borec se čtyřkolkou a automatem.

včera | Vladimír Kadera | 1 příspěvek
TEST Volkswagen Golf 1.5 eTSI DSG R-Line Variant: Nejlepší jízda na trhu?

VW Golf 1.5 eTSI DSG R-Line Variant

Volkswagen Golf Variant prodělal mezigeneračně více změn, než se může na první pohled zdát. Vyzkoušeli jsme sportovněji střiženou verzi R-Line se 150koňovým turbobenzinem a popravdě toho není moc ke kritizování.

14.  4.  2021 | Jan Mička
TEST Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8: Originál, kapitola druhá

Citroën C4 1.5 BlueHDi EAT8

Nová generace C4 zcela odhodila zátěž minulosti a přichází s vlastním odlišným pojetím kompaktního hatchbacku. Novoty jsou v tomto případě vítané.

11.  4.  2021 | Richard Herbich | 13 příspěvků