Automobilky v EU si za problémy mohou samy, pomoc nebude

Automobilky v EU si za problémy mohou samy, pomoc nebude

Automobilky si za svoji tíživou ekonomickou situaci mohou samy a v Evropě s finančními intervencemi z vládních fondů počítat nemohou. Tak by se dal shrnout výsledek sobotního jednání zástupců koncernu General Motors s ministry zemí EU na půdě bruselského sídla Evropské komise. GM zde zkoušel orodovat za svoji největší evropskou divizi Opel, jíž táhnou ke dnu i potíže mateřského koncernu, který pro ni žádá finanční pomoc ve výši 3,3 miliardy eur. General Motors se zde pokoušel osvětlit své záměry s případnou pomocí pro Opel a zřejmě se pokoušel vyvrátit domněnku, že by část peněz byla ihned přesunuta za Atlantik. Schůzky se účastnilo dvanáct ministrů zemí eurozóny a probíhala pod taktovkou českého ministra průmyslu a obchodu Martina Římana. Ten k požadavkům GM na finanční injekci pro Opel ještě před zahájením jednání novinářům sdělil: „Můj názor je, že s vysokou pravděpodobností hraničící s jistotou by to v souladu s pravidly pro státní pomoc nebylo.”

Německá kancléřka připustila, že stát má k Opelu jistou politickou odpovědnost, ale o finanční podpoře nemluvila. Zopakovala jen, že její vláda bude zvažovat svoji pomoc jen těm firmám, které v budoucnu čeká prosperita. Opel přitom údajně nepředstavil adekvátní koncepci své další existence, o níž vesměs panují pochyby a nespasí ji zřejmě ani zatím úspěšná Insignia. Vyjádření Angely Merkelové lze navíc chápat i jako jistou narážku na dosavadní fungování Opelu, který takřka stále trpěl syndromem přespolní akvizice a každý problém za Oceánem na něj tvrdě doléhal. Také díky tomu se Opel v poslední třetině dvacátého století takřka kontinuálně potýkal s různými krizemi, za nimiž stály především tlaky na drastické snižování výrobních nákladů. Ve třicátých letech se přitom výroba Opelů takřka zhroutila.

Evropské automobilky tak mají zřejmě na rozdíl od těch amerických smůlu. Zástupci EU se zatím ohánějí především přísnými unijními pravidly, případná pomoc Opelu by navíc mohla zapůsobit jako precedens a uvolnit lavinu nastavených rukou…

Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků