Automobilky v EU si za problémy mohou samy, pomoc nebude

Automobilky v EU si za problémy mohou samy, pomoc nebude

Automobilky si za svoji tíživou ekonomickou situaci mohou samy a v Evropě s finančními intervencemi z vládních fondů počítat nemohou. Tak by se dal shrnout výsledek sobotního jednání zástupců koncernu General Motors s ministry zemí EU na půdě bruselského sídla Evropské komise. GM zde zkoušel orodovat za svoji největší evropskou divizi Opel, jíž táhnou ke dnu i potíže mateřského koncernu, který pro ni žádá finanční pomoc ve výši 3,3 miliardy eur. General Motors se zde pokoušel osvětlit své záměry s případnou pomocí pro Opel a zřejmě se pokoušel vyvrátit domněnku, že by část peněz byla ihned přesunuta za Atlantik. Schůzky se účastnilo dvanáct ministrů zemí eurozóny a probíhala pod taktovkou českého ministra průmyslu a obchodu Martina Římana. Ten k požadavkům GM na finanční injekci pro Opel ještě před zahájením jednání novinářům sdělil: „Můj názor je, že s vysokou pravděpodobností hraničící s jistotou by to v souladu s pravidly pro státní pomoc nebylo.”

Německá kancléřka připustila, že stát má k Opelu jistou politickou odpovědnost, ale o finanční podpoře nemluvila. Zopakovala jen, že její vláda bude zvažovat svoji pomoc jen těm firmám, které v budoucnu čeká prosperita. Opel přitom údajně nepředstavil adekvátní koncepci své další existence, o níž vesměs panují pochyby a nespasí ji zřejmě ani zatím úspěšná Insignia. Vyjádření Angely Merkelové lze navíc chápat i jako jistou narážku na dosavadní fungování Opelu, který takřka stále trpěl syndromem přespolní akvizice a každý problém za Oceánem na něj tvrdě doléhal. Také díky tomu se Opel v poslední třetině dvacátého století takřka kontinuálně potýkal s různými krizemi, za nimiž stály především tlaky na drastické snižování výrobních nákladů. Ve třicátých letech se přitom výroba Opelů takřka zhroutila.

Evropské automobilky tak mají zřejmě na rozdíl od těch amerických smůlu. Zástupci EU se zatím ohánějí především přísnými unijními pravidly, případná pomoc Opelu by navíc mohla zapůsobit jako precedens a uvolnit lavinu nastavených rukou…

bazar

Opel Zafira Tourer 2
Rok výroby: 2012
Stav: 142 961 km
Cena: 260 000 Kč
Opel Zafira 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 141 760 km
Cena: 80 000 Kč
Opel Corsa 1,2
Rok výroby: 2011
Stav: 63 580 km
Cena: 150 000 Kč
Opel Astra 1,9
Rok výroby: 2007
Stav: 195 855 km
Cena: 98 000 Kč
Opel Astra 1,7
Rok výroby: 2009
Stav: 204 428 km
Cena: 94 000 Kč
Opel Astra 1,4
Rok výroby: 2003
Stav: 129 003 km
Cena: 36 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků