Dokázali byste si ještě před pár lety představit, že BMW bude stavět MPV, že Jaguar bude kombika v naftě, že Renault postaví auto velikosti Octavie za poloviční cenu nebo Porsche bude mít SUV? Inu, časy se mění a o zákazníky je třeba bojovat.
Dříve bylo všechno až příliš jednoduché. Každá automobilka se profilovala určitým směrem, jedna stavěla jen sportovní vozy, jiná rodinná auta, další se zase specializovala na menší vozítka do města. S příchodem nového tisíciletí se vše začalo měnit, evropský i americký trh s auty se začal nasycovat. Aby automobilky udržely věrnost svých stávajících zákazníků, musely začat rozšiřovat portfolio svých vozů, aby jim zákazníci neutíkali ke konkurenci.
A tak jsme byli svědky toho, že Jaguar uvedl své první kombi (X-Type) a k tomu ještě přidal naftový motor; dříve to byla kombinace úplně nemyslitelná. Nyní už má nafťák i model S-Type, oproti čtyřválci v X-Typu ale daleko důstojnější: šestiválec o objemu 2.7 l. Porsche zase přidalo do nabídky ke klasickým modelům 911 a Boxster třetí řadu, velké SUV Cayenne. Aby ale automobilka ušetřila na vývoji, spolupracovala s Volkswagenem, takže Cayenne sdílí spoustu prvků s Touaregem. Po uvedení Cayenne na trh šly prodeje výrazně nahoru. V roce 2008 přijde také luxusní sedan s tváří kupé Panamera a uvažuje se i luxusním crossoveru.
Porsche Cayenne
Renault rozhodl oslovit zákazníky přesně opačného spektra. Původně nenápadný projekt s kódovým označením X90 pod jménem Dacia Logan doslova zaplavil méně náročné trhy střední a východní Evropy a díky tomuto úspěchu expanduje i do západní Evropy. Levné, ale velké auto se stalo hitem. Za nějakých 200 až 250 tisíc (dle výbavy a motoru) si pořídíte vůz o velikosti Škody Octavia či Renaultu Mégane sedan, který bez problému přepraví pět lidí i s množstvím bagáže.
Dacia Logan
Fiat se zase vrací k výrobě velkých rodinných vozů svým modelem Croma: crossover, který se nachází na pomezí kombi a MPV. Mercedes-Benz před několika měsíci uvedl na trh malé MPV třídy B a chystá další, třídu R, která se na trh dostane na podzim. MPV připravuje do výroby také BMW, a sice pod názvy V3 a V5; první bude konkurencí pro Mercedes-Benz B, V5 pak pro třídu R. Do nabídky se nedávno přidal malý hatchback nižší střední, čemuž bych ještě na začátku tisíciletí nevěřil.
Mercedes-Benz B
Nový model chystá také Škoda, a sice malé MPV postavené na bázi konceptu Roomster. Časem by se také mohl objevit model vycházející ze studie Yeti. Svou nabídku takřka od základu změnil Seat, místo klasického sedanu Toledo nabízí crossover, do nabídky přidal hatchback s vyšší stavbou karoserie Alteu, zrušil malou Arosu a neplánuje nástupce současného MPV Alhambra. Německý Opel se pochlubil kabrioletem s pevnou střechou Tigra a místo sedanu vyšší střední (Omega) přidal do nabídky velký hatchback Signum.
Studie Škoda Yeti
Populární se stávají zejména SUV, které plánují přívést do sériové výroby všechny francouzské automobilky, Renault ve spolupráci s Nissanem, Peugeot a Citroen pak ve spolupráci s Mitsubishi. Svoje první SUV má v plánu také Fiat, který přidá navíc i menšího kamaráda který bude vycházet ze studie Simba. Mercedes-Benz připravuje menší SUV než je současná třída ML, na SUV se chytá také Opel - nástupce již nevyráběného modelu Frontera. Také německý Volkswagen chystá SUV menší než Touareg (Beduin) a rovněž malé „offroad“ verze modelů Fox a Golf. Pozadu nezůstává ani Audi, která ještě letos představí velký model Q7 a v roce 2007 pak „zmenšeninu“ Q5.
Audi Q7
Zkrátka i když by se zdálo, že stagnující automobilový trh v Evropě a v USA bude spíše impulzem k omezování výroby a zmenšování nabídky, je to přesně naopak. Automobilky se snaží připravit pro své zákazníky co nejširší portfolio vozů, aby měly jistotu, že jim zákazník zůstane věrný a nebude muset utíkat jinam, když daný vůz v nabídce nenajde. A když už nezůstane věrný té které automobilce, ať alespoň zůstane u jednoho koncernu a penízky tak zůstanou „doma“.
Mercedes-Benz MLK
A aby to celé nebylo tak prosté, začínají na poměrně uzavřený evropský trh pronikat čínské automobilky se svými extrémně levnými vozy. Příkladem budiž Brilliance Zhonghua, limuzína velikosti Superbu, která bude s bohatou výbavou stát jen okolo půl milionu korun, nebo Happy Emisary, malý 3,3m „vozík“, který přepraví čtyři cestující a který by měl stát jen asi 120 tisíc korun. Není proto divu, že evropské automobily musí pořádně prásknout bičem do koní, aby dokázaly konkurovat nejen sobě navzájem, ale i levnému zboží z Asie.
Brilliance Zhonghua