Automobilky Lotus a Proton se asi budou prodávat

Automobilky Lotus a Proton se asi budou prodávat

Pokud můžeme věřit agenturním zprávám, výrobce sportovních aut Lotus nebyl v dosavadní historii ještě nikdy ziskový. A to je trošku problém. Ještě větší problém je to ale ve chvíli, kdy je vlastníkem jiná ztrátová automobilka, v tomto případě malajsijský Proton. Když od tamní vlády v roce 2012 koupila většinový balík akcií investiční firma DRB-Hicom, rozhodně netušila, že to nebudou dobře utracené peníze.

Plánem bylo udělat z Protonu i Lotusu ziskové automobilky, poslední „skóre“ je ale 198 milionů dolarů v minusu. Malajsijská vláda sice kvůli zachování důležitého průmyslového podniku přisypala 365 milionů dolarů, ale požaduje nalezení strategického partnera.

Klepněte pro větší obrázek

A DRB-Hicom opravdu začal hledat, nikoli ovšem partnera, ale nového majitele z oblasti automobilového průmyslu. Chce zkrátka od Protonu dát ruce pryč. Agentura Reuters informovala, že o koupi má předběžně zájem „více než deset firem“, přičemž mezi nimi jsou francouzské společnosti PSA a Renault, ale také japonské Suzuki.

Není známo, jestli jdou zájemci po celém nabízeném kompletu, ale je možné, že některý ze subjektů by mohl chtít odkoupit pouze Lotus, protože DRB-Hicom oznámilo, že je ochotné o jeho prodeji uvažovat. Ale přestože je Proton v obrovských problémech, mohl by pro některou z firem představovat atraktivní sousto. Proton má v Malajsii dvě továrny schopné roční produkce až 400 tisíc aut, které využívá pouze ze čtvrtiny. Třeba Suzuki je v regionu jihovýchodní Asie poměrně silné a začleněním Protonu do svého impéria by stav ještě zlepšilo.

Ostatně i pro zmíněné evropské značky by získání výraznějšího vlivu v této části světa také nebylo k zahození, PSA je částečně vlastněno Číňany a Renault-Nissan se o tuto část světa také zajímá. V tom případě by byl Lotus jen bonusem navíc, jenž by se vzhledem k Alpině přece jen malinko víc hodil do portfolia PSA.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

19.  6.  2018 | Jan Mička | 67 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků