Automobilky Lotus a Proton se asi budou prodávat

Automobilky Lotus a Proton se asi budou prodávat

Pokud můžeme věřit agenturním zprávám, výrobce sportovních aut Lotus nebyl v dosavadní historii ještě nikdy ziskový. A to je trošku problém. Ještě větší problém je to ale ve chvíli, kdy je vlastníkem jiná ztrátová automobilka, v tomto případě malajsijský Proton. Když od tamní vlády v roce 2012 koupila většinový balík akcií investiční firma DRB-Hicom, rozhodně netušila, že to nebudou dobře utracené peníze.

Plánem bylo udělat z Protonu i Lotusu ziskové automobilky, poslední „skóre“ je ale 198 milionů dolarů v minusu. Malajsijská vláda sice kvůli zachování důležitého průmyslového podniku přisypala 365 milionů dolarů, ale požaduje nalezení strategického partnera.

Klepněte pro větší obrázek

A DRB-Hicom opravdu začal hledat, nikoli ovšem partnera, ale nového majitele z oblasti automobilového průmyslu. Chce zkrátka od Protonu dát ruce pryč. Agentura Reuters informovala, že o koupi má předběžně zájem „více než deset firem“, přičemž mezi nimi jsou francouzské společnosti PSA a Renault, ale také japonské Suzuki.

Není známo, jestli jdou zájemci po celém nabízeném kompletu, ale je možné, že některý ze subjektů by mohl chtít odkoupit pouze Lotus, protože DRB-Hicom oznámilo, že je ochotné o jeho prodeji uvažovat. Ale přestože je Proton v obrovských problémech, mohl by pro některou z firem představovat atraktivní sousto. Proton má v Malajsii dvě továrny schopné roční produkce až 400 tisíc aut, které využívá pouze ze čtvrtiny. Třeba Suzuki je v regionu jihovýchodní Asie poměrně silné a začleněním Protonu do svého impéria by stav ještě zlepšilo.

Ostatně i pro zmíněné evropské značky by získání výraznějšího vlivu v této části světa také nebylo k zahození, PSA je částečně vlastněno Číňany a Renault-Nissan se o tuto část světa také zajímá. V tom případě by byl Lotus jen bonusem navíc, jenž by se vzhledem k Alpině přece jen malinko víc hodil do portfolia PSA.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

dnes | David Rusol | 4 příspěvky
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky