Automobilky Lotus a Proton se asi budou prodávat

Automobilky Lotus a Proton se asi budou prodávat

Pokud můžeme věřit agenturním zprávám, výrobce sportovních aut Lotus nebyl v dosavadní historii ještě nikdy ziskový. A to je trošku problém. Ještě větší problém je to ale ve chvíli, kdy je vlastníkem jiná ztrátová automobilka, v tomto případě malajsijský Proton. Když od tamní vlády v roce 2012 koupila většinový balík akcií investiční firma DRB-Hicom, rozhodně netušila, že to nebudou dobře utracené peníze.

Plánem bylo udělat z Protonu i Lotusu ziskové automobilky, poslední „skóre“ je ale 198 milionů dolarů v minusu. Malajsijská vláda sice kvůli zachování důležitého průmyslového podniku přisypala 365 milionů dolarů, ale požaduje nalezení strategického partnera.

Klepněte pro větší obrázek

A DRB-Hicom opravdu začal hledat, nikoli ovšem partnera, ale nového majitele z oblasti automobilového průmyslu. Chce zkrátka od Protonu dát ruce pryč. Agentura Reuters informovala, že o koupi má předběžně zájem „více než deset firem“, přičemž mezi nimi jsou francouzské společnosti PSA a Renault, ale také japonské Suzuki.

Není známo, jestli jdou zájemci po celém nabízeném kompletu, ale je možné, že některý ze subjektů by mohl chtít odkoupit pouze Lotus, protože DRB-Hicom oznámilo, že je ochotné o jeho prodeji uvažovat. Ale přestože je Proton v obrovských problémech, mohl by pro některou z firem představovat atraktivní sousto. Proton má v Malajsii dvě továrny schopné roční produkce až 400 tisíc aut, které využívá pouze ze čtvrtiny. Třeba Suzuki je v regionu jihovýchodní Asie poměrně silné a začleněním Protonu do svého impéria by stav ještě zlepšilo.

Ostatně i pro zmíněné evropské značky by získání výraznějšího vlivu v této části světa také nebylo k zahození, PSA je částečně vlastněno Číňany a Renault-Nissan se o tuto část světa také zajímá. V tom případě by byl Lotus jen bonusem navíc, jenž by se vzhledem k Alpině přece jen malinko víc hodil do portfolia PSA.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Cupra Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive: To nejlepší z Česka?

Cupra Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive

Sportovní Seaty mají nesmírně dlouhou tradici. Teprve loni se je ale Španělé rozhodli seskupit je pod jednu značku a dát jim novou identitu. A protože SUV v dnešní době táhnou, stal se průkopníkem model Ateca.

15.  1.  2019 | Jan Mička | 28 příspěvků
Minitest Mazda 6 2.5 Skyactiv-G A/T: Mimo čas a obvyklé mantinely

Mazda 6 2.5 Skyaktiv-G A/T (minitest)

Vzepřít se jednou provždy kalendáři, jen mládí, nikdy stáří, zpívá v jednom ze svých šlágrů božský Kája. Máme ale tak trochu dojem, že si něco podobného může pobrukovat i Mazda se svou šestkou.

10.  1.  2019 | Miro Mihálik | 88 příspěvků
S VW Touareg napříč Marokem: Existuje vůbec něco, co nezvládne?

S VW Touareg napříč Marokem

Čtyři dny v autě, skoro 1300 ujetých kilometrů a mraky různorodých zážitků, které bych jinak nepochytil za celý rok. Nějak takto by se dalo ve zkratce shrnout putování Marokem za volantem jednoho z nejlepších SUV dnešní doby.

6.  1.  2019 | Jan Mička | 43 příspěvků