Automobilky chtějí po Evropské komisi odložení limitů emisí CO2

25 komentářů

kolemjdoucí
28. června • 21:36

Ignorantští evropští superúředníci znepříjemňují obyvatelům EU život tím, že jim bezmyšlenkovitě zvyšují náklady zatímco světová konkurence nás nutí pracovat a vyrábět stále levněji. To je na přesdrž .. ku.
Přičemž požadovaný efekt se nedostavuje, protože 500 milionová EU horko těžko svými o 10% nižšími emisemi vyrovná zbytek světa který na to kálí.

Fantomas
29. června • 12:26

No a co tedy navrhuješ? Kálet na to taky?

jirka
28. června • 13:26

dyť koncern čili vw má ty nejskvělejší motory a techniku tak proč se šprajcujou. Když jejich úžasné motory jezdí za mín jak 3 litry nafty a za mín jak 4 litry benzínu papírově nebo to není pravda?

Azoq
26. června • 13:36

Omezování automobilů podle CO2 mi přijde vcelku nesmyslné, nebo spíš řečeno ne ten hlavní důvod, proč by nás to mělo zajímat. NOx, SOx, HC a prachové částice jsou větším problémem, zvlášť proto, že k jejich emisi dochází právě tam, kde žije nejvíce lidí, tedy ve městech. A tomu by se, podle mne, automobilky i místní samosprávy měly věnovat: jak je zde snížit / jak je dostat odsud pryč.Když se podíváme po světě, tak například Čína má aktuálně přísnější limity než my a poměrně zajímavým způsobem dotuje městskou elektromobilitu. V Japonsku je to sice dost dáno kulturou a místem, ale elektrifikace jejich dopravy a hlavně používání hromadné dopravy je tam fakt zajímavé.Podle mne dojde postupně k diverzifikaci vozového parku podle jeho užití (když se podíváme do přírody, tak vše je "optimalizované" na svůj účel díky evoluci) a postupné likvidaci individuální automobilové dopravy ve městech ve prospěch MHD, a to hlavně z důvodu přepravní kapacity.Mechanická charakteristika elektromotorů (asynchronního, který používají skoro všichni, nebo synchronního s permanentními magnety, který má například Nissan LEAF) je pro náš běžný provoz výhodnější ve smyslu dosažitelných a využitelných otáček a točivého momentu, takže se lze zbavit spojky, převodovky + má vyšší účinnost. Doporučuji si zkusit se projet i s "blbým" LEAFem a člověk je celkem překvapen jeho zátahem, plynulostí, ale hlavně tichem (maximální rychlost 145 km/h není až tak omezující, si myslím) - ať už mohu porovnávat jeho, nebo i8, tak tento způsob pohonu je daleko příjemnější a doslova návykový :)Problémem je akumulace elektrické energie: baterky nebo palivové články ve smyslu jejich měrné hustoty energie a hlavně ceny - lze vyrobit dobré články, ale podle toho vypadá také jejich cena...Možná řešení, podle mne:- Městská doprava: elektrifikace + baterky, superkapacitory (viz například TriHyBus), hlavně kvůli možnosti rekuperace energie, kterou bych jinak spálil na brzdách - například zásobování (TNT v Praze s Citroeny Berlingo electric, LEAFy pro převoz krve), obslužná vozidla (LEAFy radnic), hromadná doprava. Pokud člověk stačí dojezd, pak se právě například LEAF (715 tKč) oproti obdobnému vozidlu se spalovací motorem dokáže zaplatit (Astra, Focus, Golf, která ve shodné výbavě vyjdou na 400+) hlavně díky nízkým servisním nákladům a nákladům na palivo: D27d tarif nabízí nabíjení v noci pod 2 Kč za kWh, což při jeho spotřebě 17 kWh/100 km dle spritmonitor.de (nikoliv NEDC, ten udává 12,7) dává poměrně zajímavé kilometrové náklady. Hlavně by to ale chtělo konečně jednoduché auto - na tento způsob provozu mi není navigace, vyhřívaný volant a sedačky příliš k něčemu...- Mimoměstská doprava: v blízké budoucnosti zemní plyn, ať už jako LNG či CNG, který má výhodnější emise díky dokonalejšímu spalování plynu. Dále se mi zdá smysluplné pohon elektromotorem s baterií na cca 150 km (průměrný denní nájezd evropana je pod 100 km), což by znamenalo nižší cenu a váhu, než mají současné. K doplnění energie do baterie range-extender (i3, A1 e-tron například), tedy malý spalovací motor vyladěný na stabilní otáčky, nebo stirlingův motor, nebo palivový článek. Tedy přesně opačně, než většinu současných (nesmyslných) hybridů, které kombinují spíše nevýhody obou pohonů. Další důležitou věcí je (aktivní) aerodynamika, ale když lidé chtějí "drsně a sportovně" vypadající vozidla, tak to moc nejde...

kolemjdoucí
28. června • 21:49

K těm elektromobilům mám výhradu.
Jezdí jich momentálně 10 000 x méně než aut na jiná paliva a každý elektromobil s dojezdem alespoň 150km má několik set kilogramů baterií se vzácnými, ale i jedovatými prvky.
Moje otázka zní, zabýval jste se vůbec myšlenkou, kde vzít takové množství vzácných prvků na výrobu takového množství baterií ?
A druhá otázka zní, co budete dělat s odpadem ?
Ale druhou otázkou se vlastně nemusíte ani zabývat, protože na první neexistuje odpověď.

Čendoslav
29. června • 0:05

Jedovaté olovo a kadmium se již nepoužívají...a toho lithia v bateriích moc není (jednotky až nižší desítky kg) a je ho dost pro výrobu mnoha a mnoha milionů elektromobilů. V budoucnu až budou lehce těžitelné zásoby pryč, začnou se vyplácet i hůře dostupné zdroje a začne se vyplácet recyklace, což odpovídá na otázku číslo 2. To je obrovská ekologická výhoda elektromobilu, neboť spálenou ropu lze recyklovat jen velmi těžko......a mimochodem...bude moc fajn, že nebude potřeba řešit obrovské množství odpadu v podobě vyjetého motorového oleje a mnoha dalších součástí fosilních vozidel...

Fantomas
29. června • 12:22

Co způsobí, že se začne vyplácet těžba v hůř dostupných místech a recyklace?

Čendoslav
29. června • 15:02

Nárůst ceny po vytěžení lehce dostupných zdrojů...následné zvýšení nabídky zase stlačí cenu na novou rovnovážnou úroveň...díky možnosti recyklace baterií bych se nebál, že by cena lithia v budoucnu dosahovala nějakých přemrštěných hodnot...

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Fantomas
29. června • 16:27

Nedostatek surovin donutí těžit dráž a vytěžená surovina pak bude levnější? :-)
Víš, přesně na tohle jsem mířil a byl jsem zvědavý jak se s tím popereš. Moc se ti to ale nepovedlo.

Čendoslav
1. července • 13:07

Ano, vím na co jsi mířil :-) A přesně takhle to funguje. Nabízí se zde například analogie s nedávnou historií těžby ropy.

Fantomas
6. července • 14:16

Nedávný pokles cen ropy má politickomocenský důvod (oslabit Rusko). Rozhodně to není tím, že by se ropa začala těžit nákladněji na nových hůř dostupných nalezištích. Těží se na stále stejných místech. Až se ropa začne těžit dráž na horších naležištích, tak cena vyletí nahoru.

mpolan
26. června • 16:14

Hezká myšlenka, ale ty daně, ty daně... A tím je řečeno zcela vše.

Vana666
26. června • 9:52

Možná by chtělo ten poslední odstavec poslat do Bruselu :-(

Ef
26. června • 11:08

Ale oni to moc dobre vedí, oni nejsou hloupí. Je to jen vydírání výrobcu pod ušlechtilou rouškou ochrany planety. jako vždy jde jen o prachy...obchody s povolenkama a výjimkama..ty svine v bruselo by chtelo defenestrovat..ale je otázka, jestli by místo bruselských sviní nenastoupily ty vnitrostátní..ti maji taky rádi prachy:-(

sokar
26. června • 11:30

Hlavně že v číně a indii a podobných dírách kde je součtem násobek lidí se emise snižují. To jenom blbouni z evropy myslí ekologicky a ve výsledku o to, co my snížíme , tyhle díry navýší . Takže buď globálně všude nebo nikde.

Fantomas
26. června • 11:42

Máš zvláštní logiku typu když oni ne, tak my taky ne. Když si to oni zdevastujou, tak my taky. A když oni pracujou za misku rýže, tak co my, taky? Hlavně nebýt v ničem lepší :-)

sokar
26. června • 13:48

Asi jo. Evropa si bude drtit limity a zbytek světa nic. Ty si myslíš, že u nás když budou nízký limity tak bude čistější vzduch ? Jistě země se neotáčí a oni žijou na jiný planetě.

ryccardo
26. června • 13:15

Hele máš pravdu v tom, že když na to v Asii kašlou tak mi nemůžeme kopírovat jejich chování. Tahle hra na ekologii co předvádí EU je ale přehnaná. Podívej se co vzniká za auta, ale co auta, generelně se podívej co vzniká za výrobky. Všechno je to koncipovaný koupit a hlavně co nejrychleji zahodit, aby sis mohl koupit nový. Návrh automobilek přibrzdit s tím usilovným snižováním CO2 naprosto chápu a souhlasím s ním. On vývoj za těch 5 let na poli technologií třeba popojde natolik, že pak bude mnohem méně problematické a nákladné takových emisí dosahovat.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Fantomas
26. června • 13:27

Nebo jinak - jestli si někdo myslí, že stagnací emisních norem začnou výrobci jako zázrakem vyrábět auta s dvojnásobným objemem a životností, tak je naivka.

Fantomas
26. června • 13:25

Ten systém "nakupuj, zahoď a hned utíkej nakupovat znovu" za to nemůže EU, to je obyčejná lidská chamtivost a kapitalismus. A děláme si to sami.
No a vývoj v automobilovém průmyslu je částečně tlačený právě těmi emisními limity. Bez tohoto tlaku vývoj v téhle oblasti okamžitě ustrne a přesune se na blbosti jen za účelem zvýšení prodejů a tržeb - tedy opět jen ta kapitalistická honba za ziskem, která se ti tak nelíbí. Tak co vlastně chceš?

Olda
26. června • 11:53

Ty nic nechápeš,v Asii určitě taky chtějí příjemné životní prostředí,ale to co předvádí bruselští ekoteroristé je pouze likvidace evropského průmyslu.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Fantomas
26. června • 12:10

Takhle to chápou prostí lidé? Likvidace automobilového průmyslu? :-)

Fantomas
26. června • 12:11

Je hezky vidět, že pomocí médií je možné dosáhnout jakéhokoliv názoru lidí.

Brouk
26. června • 10:55

Možná..a možná by to vůbec bruselskou sebranku chtělo rozpustit. Mě ty jejich rozhodnutí přijdou jako od lidí kteří jsou dost mimo realitu a to se nevyjadřuju jen o tomto problému. Ale je pravda že by mě zajímala jejich reakce na argumenty v tomto článku a jak by svoje eko-šikanování obhajovali.

Antiautomat
26. června • 11:07

Dovod je skor ten, ze maju toho tolko na lagri ze to musia stihnut vyhadzat do produkcie, zrejme ekobrusel uz svojou chamtivostou prekonava aj vyrobcov. Tento teater uz pozname. Mali by si vymysliet uz nieco nove.

Doporučujeme

Články odjinud