Automobilka Škoda chce být ještě zelenější

Škoda zvyšuje úsilí o dosažení trvale udržitelného rozvoje a za tímto účelem zastřešuje všechny opatření strategií GreenFuture. Cílem této strategie je zajištění trvale udržitelného rozvoje společnosti Škoda a šetrnější nakládání s přírodními zdroji.
Automobilka Škoda chce být ještě zelenější

GreenFuture stojí ve společnosti Škoda na třech pilířích: GreenProduct, GreenFactory a GreenRetail. Od roku 1991 vynaložila automobilka do šetrného nakládání se zdroji celkem více než 410 milionů eur. K tomu je nutno ještě přičíst investice společnosti Škoda do ekologičtějších výrobních postupů, do energeticky šetrnějších zařízení a do zvyšování efektivity svých vozů.

Škoda věnuje značné úsilí snižování spotřeby a emisí celé modelové palety. Všechna k tomu potřebná opatření zahrnuje pilíř GreenProduct. Ten představují zejména vozy ve verzích GreenLine a Green tec.

Nová generace modelu Škoda Octavia ve variantě Škoda GreenLine bude nejšetrnější Octavií všech dob – se spotřebou pouhých 3,3 litru nafty na 100 kilometrů, které odpovídají emise CO2 ve výši 87 gramů na kilometr.

Škoda chce průměrnou výši emisí CO2 všech svých modelů dále snižovat. Pro dosažení tohoto cíle automobilka spolupracuje s koncernem Volkswagen na vývoji moderních technologií, které přispívají k šetrnému provozu a ke snižování zátěže životního prostředí.

V současné době 48 modelů značky Škoda dosahuje emisí CO2 méně než 120 g/km, deset z nich se dokonce dostane pod 100 g CO2/km. Model Škoda Citigo CNG, který Škoda nabízí od října 2012, je prvním vozem značky poháněným zemním plynem. Citigo s pohonem na zemní plyn produkuje pouze 79 g CO2 na jeden kilometr. Ještě v tomto roce bude možno objednat i nový model Octavia s pohonem na zemní plyn.

Škoda se rovněž zabývá elektromobilitou. Po českých silnicích v současné době jezdí testovací flotila elektromobilů Octavia Green E Line a ve spolupráci s renomovanými partnery sbírá data pro výzkum bezemisní mobility. Všechny nové vozy značky Škoda jsou navíc z 85 procent recyklovatelné.

Výroba vozů je dalším těžištěm strategie GreenFuture. Do roku 2018 bude vlastní výroba společnosti Škoda o 25 procent ekologičtější. V rámci GreenFactory se jedná především o veličiny jako spotřeba vody nebo množství odpadu, vznikajícího při výrobě jednoho vozu. O jednu čtvrtinu mají klesnout také emise CO2 a takzvaných VOC (Volatile Organic Compounds, čili volatilní organické látky), které vznikají například při lakování karoserií.

Aktuálním příkladem výroby šetrné k přírodním zdrojům je nová lisovací linka v Mladé Boleslavi, která byla uvedena do provozu v polovině února. Nové zařízení pracuje efektivněji a je jedním z nejmodernějších svého druhu v Evropě. V porovnání se srovnatelnými staršími linkami spotřebuje o 15 procent méně energie a energii může akumulovat pro pozdější využití. Společně s koncernem VW investovala ŠKODA do této lisovací linky zhruba 66 milionů eur.

Důležitým faktorem ekologické výroby je také produkte tepla a energií. V současné době se ve výrobě tepla a energií pro závod Škoda v Mladé Boleslavi nahrazuje hnědé uhlí biomasou v podobě dřevěných pelet. Emise CO2 v procesu výroby tím klesnou o zhruba 45.000 tun CO2 ročně.

Třetím pilířem strategie trvale udržitelného rozvoje společnosti Škoda je GreenRetail. Zde se jedná o vztah k životnímu prostředí v prodejních organizacích a servisních dílnách. Za tímto účelem se například pravidelně provádí ekologické audity, při nichž se kontroluje dodržování ekologických standardů. Díky akcím, jako byl Jarní úklid 2012 v České republice, ze skladů servisních partnerů zmizelo zhruba 95 tun nepotřebného nebo vyřazeného materiálu, z čehož téměř 90 procent bylo dále zpracováno.

Automobilka současně sází na aktivní spolupráci zhruba 26 500 zaměstnanců. Příkladem vysoké angažovanosti personálu společnosti Škoda je akce „Jeden strom za každý prodaný vůz v ČR“. Od roku 2007 vysazuje Škoda za každý automobil prodaný v České republice jeden strom. Dosud bylo vysazeno zhruba 363 000 stromů, v letošním roce k nim přibude dalších téměř 60 000 sazenic.

Zdroj: Škoda Auto
 

bazar

VW Touareg 3
Rok výroby: 2010
Stav: 242 522 km
Cena: 300 000 Kč
VW Golf Plus 2
Rok výroby: 2011
Stav: 142 596 km
Cena: 236 000 Kč
VW Passat 2
Rok výroby: 2012
Stav: 161 359 km
Cena: 252 000 Kč
VW Golf 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 84 159 km
Cena: 300 000 Kč
VW Lupo 1,7
Rok výroby: 2000
Stav: 186 955 km
Cena: 36 000 Kč
VW CC 2
Rok výroby: 2012
Stav: 107 629 km
Cena: 430 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

dnes | Jiří Švamberk | 1 příspěvek
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků