Automobilka Proton zůstane v malajsijských rukou

O koupi národního výrobce se zajímal jak německý Volkswagen, tak francouzský PSA Peugeot Citroën.
Automobilka Proton zůstane v malajsijských rukou

Bývalý malajsijský premiér Mahathir Mohamed chtěl ze své země udělat vyspělou průmyslovou velmoc. V roce 1983 proto založil národní automobilku Perushan Otomobil Nasional Berhad, krátce Proton.

Skok do ledna 2012: malajsijská vláda prodává svůj zbývající podíl v Protonu firmě DRB-Hicom Berhad.

Privatizace přichází v době, kdy je podnik pět let ve ztrátě. Situace možná připomíná dobu, kdy se privatizovala česká Škodovka, ale Malajsijci se rozhodli jinak. Šeptá se totiž, že s novým majitelem chce navázat spolupráci Volkswagen. Němci se o Proton ucházeli, ještě než se DRB-Hicom objevil na scéně. Jednání ale vyšuměla do ztracena.

O Proton měla zájem také francouzská automobilka PSA Peugeot Citroën. Bývalý premiér Mahathir ale trval na tom, že Proton musí zůstat v domácích rukou.

Když v roce 1985 vyjel z výrobních linek první Proton, model Saga, přezdívali mu lidové auto. Byl levný a používal součástky japonského výrobce Mitsubishi, původně partnera Protonu. Bývalý poslanec Lim Kit Siang na svém blogu vzpomíná, že když auto viděl v showroomu, tak si na ně „sáhl, aby zjistil, zda je vyrobeno z plechovek od mléka“.

Saga je teď v Malajsii nejprodávanějším modelem Protonu, tvoří polovinu jeho tržeb. Jezdí v něm většina zdejších taxikářů. Jenže během let získal Proton reputaci nekvalitních, šedých aut. Přispěl k tomu i odchod Mitsubishiv roce 2004. Nadávat na levné materiály, špatné brzdy nebo na problémy se zámkem u Protonu se stalo součástí národního koloritu. Taxikáři při placení mýtného běžně otevírají dveře, abyse vyhnuli stahování okénka.

Nový majitel přináší víru v obrat

Auta Proton se prodávají v padesáti zemích včetně Velké Británie a Austrálie. Minulý týden Proton představil nový sedan Preve 1,6, se kterým chce uspět právě v zámoří. Preve je prvním modelem Protonu s přeplňovaným motorem, jehož výkon odpovídá výkonu auta s dvoulitrovým motorem. Jeho cena činí 19 600 až 23 830 dolarů (zhruba 380 až 455 tisíc korun).

Některým pozorovatelům vadilo, že Proton nakonec koupil DRB-Hicom, který za akcie zaplatil jen o něco více než polovinu tržní ceny. Údajně je za tím politika. Podnik totiž ovládá Sayed Mokhtar Al-Bukhary, malajsijský osmý nejbohatší muž s majetkem přes 2,5 miliardy dolarů. A právě on je významným přispěvatelem do stranické pokladny současného premiéra Najiba Rezaka. 

Neblahý současný stav 

Vláda chrání Proton a Peroduu – další velkou automobilku – daňovými úlevami,
dovozními tarify a licenčními překážkami pro země mimo ASEAN. Jako státní
vlajková loď Proton také dostává vládní dotace a granty na výzkum. Za jeho
špatnou kondici může kromě protekcionismu upřednostňování domácích
dodavatelů autodílů a také dosazování místních do řídicích pozic, soudí Vikram
Nehru, člen asijské pobočky amerického thinktanku Carnegie Endowment.

 


Zdroj: E15.cz
 

TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 29 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků