Automobilka Proton zůstane v malajsijských rukou

O koupi národního výrobce se zajímal jak německý Volkswagen, tak francouzský PSA Peugeot Citroën.
Automobilka Proton zůstane v malajsijských rukou

Bývalý malajsijský premiér Mahathir Mohamed chtěl ze své země udělat vyspělou průmyslovou velmoc. V roce 1983 proto založil národní automobilku Perushan Otomobil Nasional Berhad, krátce Proton.

Skok do ledna 2012: malajsijská vláda prodává svůj zbývající podíl v Protonu firmě DRB-Hicom Berhad.

Privatizace přichází v době, kdy je podnik pět let ve ztrátě. Situace možná připomíná dobu, kdy se privatizovala česká Škodovka, ale Malajsijci se rozhodli jinak. Šeptá se totiž, že s novým majitelem chce navázat spolupráci Volkswagen. Němci se o Proton ucházeli, ještě než se DRB-Hicom objevil na scéně. Jednání ale vyšuměla do ztracena.

O Proton měla zájem také francouzská automobilka PSA Peugeot Citroën. Bývalý premiér Mahathir ale trval na tom, že Proton musí zůstat v domácích rukou.

Když v roce 1985 vyjel z výrobních linek první Proton, model Saga, přezdívali mu lidové auto. Byl levný a používal součástky japonského výrobce Mitsubishi, původně partnera Protonu. Bývalý poslanec Lim Kit Siang na svém blogu vzpomíná, že když auto viděl v showroomu, tak si na ně „sáhl, aby zjistil, zda je vyrobeno z plechovek od mléka“.

Saga je teď v Malajsii nejprodávanějším modelem Protonu, tvoří polovinu jeho tržeb. Jezdí v něm většina zdejších taxikářů. Jenže během let získal Proton reputaci nekvalitních, šedých aut. Přispěl k tomu i odchod Mitsubishiv roce 2004. Nadávat na levné materiály, špatné brzdy nebo na problémy se zámkem u Protonu se stalo součástí národního koloritu. Taxikáři při placení mýtného běžně otevírají dveře, abyse vyhnuli stahování okénka.

Nový majitel přináší víru v obrat

Auta Proton se prodávají v padesáti zemích včetně Velké Británie a Austrálie. Minulý týden Proton představil nový sedan Preve 1,6, se kterým chce uspět právě v zámoří. Preve je prvním modelem Protonu s přeplňovaným motorem, jehož výkon odpovídá výkonu auta s dvoulitrovým motorem. Jeho cena činí 19 600 až 23 830 dolarů (zhruba 380 až 455 tisíc korun).

Některým pozorovatelům vadilo, že Proton nakonec koupil DRB-Hicom, který za akcie zaplatil jen o něco více než polovinu tržní ceny. Údajně je za tím politika. Podnik totiž ovládá Sayed Mokhtar Al-Bukhary, malajsijský osmý nejbohatší muž s majetkem přes 2,5 miliardy dolarů. A právě on je významným přispěvatelem do stranické pokladny současného premiéra Najiba Rezaka. 

Neblahý současný stav 

Vláda chrání Proton a Peroduu – další velkou automobilku – daňovými úlevami,
dovozními tarify a licenčními překážkami pro země mimo ASEAN. Jako státní
vlajková loď Proton také dostává vládní dotace a granty na výzkum. Za jeho
špatnou kondici může kromě protekcionismu upřednostňování domácích
dodavatelů autodílů a také dosazování místních do řídicích pozic, soudí Vikram
Nehru, člen asijské pobočky amerického thinktanku Carnegie Endowment.

 


Zdroj: E15.cz
 

Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků