Automobilka Audi vyrobila už čtvrt milionu vozů s hliníkovými karoseriemi

Ze závodu automobilky Audi v Neckarsulmu nedávno vyjel už čtvrtmiliontý vůz s hliníkovou karoserií - jubilantem se stalo luxusní Audi A8 4.0 TDI. Automobilka Audi začala s výrazným využíváním hliníku ve velkosériové produkci už před přibližně deseti lety.

Obrovský zájem odborníků i nejširší veřejnosti vzbudil svého času koncept vozu s prostorovým hliníkovým rámem ASF (Audi Space Frame), který byl předobrazem luxusní limuzíny Audi A8, představené na ženevském autosalonu v roce 1994. Později dostalo hliníkovou karosérii i kompaktní Audi A2 a samozřejmě i poměrně nedávno představené Audi A8 nové generace. Dosud bylo vyrobeno více než 117 000 vozů Audi A8 a 133 000 vozů Audi A2.

Svými inovativními koncepcemi a intenzivním využíváním hliníku v konstrukci nových modelů je Audi skutečným lídrem ve vývoji moderních automobilů. Modely Audi A2 a Audi A8 získaly na čtyři desítky nejrůznějších cen a vyznamenání od renomovaných institucí i médií. „Lehké automobily využívající hliník a stavěné podle nejmodernějších konstrukčních metod jsou budoucností automobilového průmyslu,“ tvrdí Otto Lindner, ředitel závodu Audi v Neckarsulmu.

Snaha o neustálé snižování hmotnosti automobilů je pro Audi dlouholetou výzvou. Už více než dvacet let se Audi věnuje intenzivnímu výzkumu chování hliníku v nejrůznějších zátěžových stavech. Dnes je Audi ve znalostech chování hliníku celosvětově uznávaným expertem. „Máme asi pětiletý náskok před konkurencí,“ tvrdí Heinrich Timm, šéf centra vývoje lehkých konstrukcí závodu v Neckarsulmu. „Systematické využívání lehkých materiálů v konstrukci automobilů vede ke zřetelnému snížení spotřeby a zvýšení cestovního komfortu, dynamiky i bezpečnosti. Pro hliník hovoří jeho snadná recyklace.“

Automobilka Audi představila studii s hliníkovou karosérií postavenou na základě modelu Audi 100 už na autosalonu v Hannoveru v roce 1985. Audi však nejde pouze cestou prosté záměny těžší oceli lehčím hliníkem. Převratným krokem bylo představení prototypu s prostorovým hliníkovým rámem ASF a integrovanými velkoplošnými hliníkovými panely, které přebírají nosnou funkci. Jednotlivé segmenty rámu ASF, vyrobené metodou protlačování, jsou pospojovány odlévanými komponenty. Pro výrobu svých hliníkových modelů zavedla automobilka Audi postupně celou řadu unikátních technologií a začala využívat do té doby neobvyklé materiály.

Milníky ve výrobě hliníkových automobilů

1983
Zahájení projektu „Aluminium Intensive Car“, který představoval intenzivní vývoj lehkých hliníkových karoserií

1985
Představení prototypu Audi 100 se samonosnou hliníkovou karoserií na autosalonu v Hannoveru

1993
Představení studie ASF na mezinárodním autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem

1994
Světová premiéra modelu Audi A8 s hliníkovou karoserií na autosalonu v Ženevě

1997
Představení studie Al2 na mezinárodním autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem

1999
Světová premiéra modelu Audi A2, prvního velkosériově vyráběného vozu s hliníkovou karoserií, na mezinárodním autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem

2002
Produkce modelů Audi A8 překračuje hranici 100 000 vozů

2002
Světová premiéra nového Audi A8 s vylepšeným prostorovým rámem ASF na mezinárodním autosalonu v Paříži

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků