Nejde pouze o odborníky vývojového oddělení Škody v Mladé Boleslavi, kteří se snaží posunout asistenční systémy nových modelů značky na další úroveň, přesněji zase o něco blíže k budoucnosti plně autonomních vozů. Zdroj: Škoda

Nejde pouze o odborníky vývojového oddělení Škody v Mladé Boleslavi, kteří se snaží posunout asistenční systémy nových modelů značky na další úroveň, přesněji zase o něco blíže k budoucnosti plně autonomních vozů. | Zdroj: Škoda

Na jedné novince tak Škoda spolupracuje rovněž se studenty a výzkumníky Technické univerzity Vysoké školy báňské v Ostravě. Zdroj: Škoda

Na jedné novince tak Škoda spolupracuje rovněž se studenty a výzkumníky Technické univerzity Vysoké školy báňské v Ostravě. | Zdroj: Škoda

Přesněji jde o koncepci nových asistenčních systémů v rámci společného projektu Follow the Vehicle, tedy automatické jízdy v konvoji. Princip této technologie spočívá v tom, že vůz jedoucí samostatně bez řidiče je ovládán řidičem ve voze před ním. Zdroj: Škoda

Přesněji jde o koncepci nových asistenčních systémů v rámci společného projektu Follow the Vehicle, tedy automatické jízdy v konvoji. Princip této technologie spočívá v tom, že vůz jedoucí samostatně bez řidiče je ovládán řidičem ve voze před ním. | Zdroj: Škoda

Pro vývoj a testování používají odborníci dvojici  plug-in hybridních Superbů iV , která v současnosti podstupuje jízdní zkoušky v uzavřeném areálu univerzitního kampusu. Zdroj: Škoda

Pro vývoj a testování používají odborníci dvojici plug-in hybridních Superbů iV, která v současnosti podstupuje jízdní zkoušky v uzavřeném areálu univerzitního kampusu. | Zdroj: Škoda

Myšlenka Follow the Vehicle se řídí jednoduchým principem: dvě auta, jeden řidič. Nadřízený vůz řízený člověkem určuje všechny relevantní parametry, jako rychlost, směr, trasu, jízdní dráhu či cílovou destinaci. Více v článku... Zdroj: Škoda

Myšlenka Follow the Vehicle se řídí jednoduchým principem: dvě auta, jeden řidič. Nadřízený vůz řízený člověkem určuje všechny relevantní parametry, jako rychlost, směr, trasu, jízdní dráhu či cílovou destinaci. Více v článku... | Zdroj: Škoda

Na jedné novince tak Škoda spolupracuje rovněž se studenty a výzkumníky Technické univerzity Vysoké školy báňské v Ostravě. Zdroj: Škoda
Přesněji jde o koncepci nových asistenčních systémů v rámci společného projektu Follow the Vehicle, tedy automatické jízdy v konvoji. Princip této technologie spočívá v tom, že vůz jedoucí samostatně bez řidiče je ovládán řidičem ve voze před ním. Zdroj: Škoda
Pro vývoj a testování používají odborníci dvojici  plug-in hybridních Superbů iV , která v současnosti podstupuje jízdní zkoušky v uzavřeném areálu univerzitního kampusu. Zdroj: Škoda
Myšlenka Follow the Vehicle se řídí jednoduchým principem: dvě auta, jeden řidič. Nadřízený vůz řízený člověkem určuje všechny relevantní parametry, jako rychlost, směr, trasu, jízdní dráhu či cílovou destinaci. Více v článku... Zdroj: Škoda
5
Fotogalerie

Automatická jízda v konvoji? Škodě pomáhají s vývojem i studenti ostravské VŠB

Do vývoje funkcí autonomního řízení budoucích škodovek se zapojují i studenti a výzkumníci mimo samotnou automobilku.

Nejde pouze o odborníky vývojového oddělení Škody v Mladé Boleslavi, kteří se snaží posunout asistenční systémy nových modelů značky na další úroveň, přesněji zase o něco blíže k budoucnosti plně autonomních vozů. Na jedné novince tak Škoda spolupracuje rovněž se studenty a výzkumníky Technické univerzity Vysoké školy báňské v Ostravě.

Přesněji jde o koncepci nových asistenčních systémů v rámci společného projektu Follow the Vehicle, tedy automatické jízdy v konvoji. Princip této technologie spočívá v tom, že vůz jedoucí samostatně bez řidiče je ovládán řidičem ve voze před ním. Pro vývoj a testování používají odborníci dvojici plug-in hybridních Superbů iV, která v současnosti podstupuje jízdní zkoušky v uzavřeném areálu univerzitního kampusu.

Myšlenka Follow the Vehicle se řídí jednoduchým principem: dvě auta, jeden řidič. Nadřízený vůz řízený člověkem určuje všechny relevantní parametry, jako rychlost, směr, trasu, jízdní dráhu či cílovou destinaci. Mnohá data týkající se pohybů volantu, akcelerace a brzdění získává podřízený vůz bezdrátovým přenosem z vozu vpředu. Druhý vůz jede za prvním vozem ve vzdálenosti až deseti metrů.

Před zahájením jízdy se oba vozy identifikují prostřednictvím digitálního kódu. Testovací vozy jsou vybaveny hardwarovým a softwarovým rozhraním i vysoce moderními technologiemi založenými na technologii smart cities a inteligentních dopravních systémech. Auta tedy sledují dopravní infrastrukturu a komunikují přes systém Car-to-X. Výměna dat probíhá prostřednictvím standardu pro automobilovou komunikaci ETSI ITS-G5 a také mobilních sítí 4G/LTE a 5G.

K rozeznávání obrazu a identifikaci trojrozměrných objektů v okolí využívají vozy senzory, které jsou dodatečně vybaveny kamerovým systémem, speciálními senzory, radarovými systémy a komunikační jednotkou. Vozy tak čtou celou řadu různých údajů, například svou aktuální polohu, parametry související s řízením, ale rovněž okolí včetně aktuálního provozu v reálném čase.

„Follow the Vehicle ilustruje vysoké technické standardy našich současných asistenčních systémů a demonstruje, co všechno nám tyto systémy v kombinaci s dalšími technologiemi umožní v oblasti autonomního řízení,“ uvedl k vývoji Christian Strube, šéf oddělení technického vývoje Škody, který zanedlouho svou pozici v automobilce opustí.

Funkci systému a jeho přednosti skvěle zobrazuje video níže.

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud