Autolékárnička obsahuje prvek, který může způsobit smrt zraněného!

Zkušený záchranář upozorňuje také na to, že například použití umělohmotné roušky pro ošetření otevřeného poranění hrudníku může být pro pacienta nebezpečné.
Autolékárnička obsahuje prvek, který může způsobit smrt zraněného!

To, že policie uděluje pokuty za prošlou dobu použitelnosti lékárniček, je podle lékaře pražské záchranné služby Roberta Pleskota, naprosto neopodstatněné. Uvedl to v rozhovoru pro Český rozhlas.

„Nemá to žádný smysl, ten obvaz je použitelný roky potom, co jeho doba použitelnosti minula," říká, ale zároveň varuje, že pokud se do lékárny dostala nějaká tekutina, je na čase ji hned vyměnit bez ohledu na trvanlivost.

Autolékárnička 2016: Všechno, co potřebujete vědět

Autolékárnička 2016: Všechno, co potřebujete vědět

„Lhůty jsou stanovené na základě zdravotnických požadavků a obecně platí, že po uplynutí této doby ztrácejí své vlastnosti," říká v reakci na to obecně mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar, nicméně obsah lékárniček jeho resort zaštiťuje jen formálně. „Co se týká obsahu lékárničky, tam jsme plně akceptovali podklad od ministerstva zdravotnictví," vysvětluje a dodává, že aktuálně se žádná změna v obsahu lékáren nechystá.

Lékář-záchranář je současně přesvědčen o tom, že řada věcí by v lékárničce vůbec být nemusela. „Myslím si, že náplast, trojcípý šátek a igelitová rouška jsou v autolékárně zbytečné," říká lékař. Poslední uvedená věc, chlopeň k ošetření proraženého hrudníku, je podle něj dokonce nebezpečná.

Jak se zjistilo, přilepování těchto igelitových roušek je rizikové, což uvádí i varování Evropské resuscitační rady. Podle ní se zjistilo, že laická první pomoc může u těch, kteří mají otevřené hrudníku může způsobit smrtelně nebezpečný přetlakový pneumotorax. Ten může nastat jednak po neúmyslném utěsnění rány po přiložení obvazového materiálu, který nasákne krví, nebo po překrytí poranění PVC rouškou z autolékárničky. To i v případě, že přilepena jen ze tří stran.

Škoda představila zcela novou verzi Kodiaqu. Sloužit bude záchranářům

Škoda představila zcela novou verzi Kodiaqu. Sloužit bude záchranářům

„Do příjezdu záchranné služby je tedy nyní doporučeno ponechat poranění zcela bez zakrytí," uvádí se ve stanovisku zveřejněném například na facebooku České resuscitační rady. Toto doporučení samozřejmě neplatí pro profesionální záchranáře.

Dodejme ještě nejnutnější zásady, kterými je třeba se řídit po příjezdu k místě dopravní nehody se zraněními:

  • zastavit bezpečně, ideálně až za místem nehody
  • obléci si reflexní vestu a vzít si z auta trojúhelník, telefon a lékárničku
  • umístit trojúhelník mimo obec minimálně 50 a na dálnici 100 metrů za nehodu
  • obhlédnout situaci a informovat záchranáře o místě nehody a počtu zraněných osob
  • nasadit si chirurgické rukavice (je vhodné mít v lékárničce v autě více párů)
  • uvolnit dýchací cesty těm, kteří nedýchají a zastavit krvácení ideálně stlačením rány
Minitest Volvo S90 T8: Je vrcholná motorizace skutečně nejlepší?

Volvo S90 T8 AWD Polestar (minitest)

Tentokrát jsme vyzkoušeli Volvo S90 se vším, co mu je možné nadělit. Jak funguje hybridní provedení?

18.  9.  2018 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Minitest Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC: Hravý asketa

Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC (minitest)

Dieselové motory jsou v kurzu především díky své efektivitě, co když chce ale auto s nízkou spotřebou třeba nadšený řidič a netouží zrovna po starší mnichovské ojetině v naftě?

16.  9.  2018 | Miro Mihálik | 44 příspěvků
TEST Nissan Leaf: Začneme už elektromobily brát vážně?

Nissan Leaf

Nissan je prvním mainstreamovým výrobcem, který nabízí svůj relativně dostupný elektromobil ve druhé generaci. Jedná se o konkurenční výhodu?

11.  9.  2018 | Milan Lažanský | 145 příspěvků