Autobusové dispečery děsí opravy D1. V čem spočívá jejich práce?

Práce dispečera rozhodně není jednoduchá. Zvlášť když každý den přináší problémy dálnice D1. Podívejte se s námi, jak to vypadá v dispečinku autobusové dopravy dopravce RegioJet.

Všude samé monitory. Na nich různé mapy a dopravní informace. A neustálé telefonáty s informacemi co se děje na cestách, a jak se tomu vyhnout. Tak to vypadá v dispečinku dopravce RegioJet ze skupiny Student Agency.

Objet nebo neobjet? To je oč tu běží

V místnosti pražského dispečinku sedí dva dispečeři pro mezinárodní linky a zájezdy. Další dva mají na starost vnitrostátní linky, o které se děli se dvěma dispečery v Brně. V případě potřeby vypomáhá i vedoucí dispečinku Ladislav Zach. "Při vysoké škole jsem jezdil mezinárodní nepravidelné autobusové linky. Takže velice dobře vím, co to obnáší," říká Zach, který nastoupil na pozici dispečera mezinárodní dopravy v roce 2009. 

Společnost momentálně disponuje počtem necelých 200 autobusů. Při krizových situacích je tedy v dispečinku skutečně veselo. Někdy se dokonce stane, že je nutné použít objízdnou trasu z objízdné trasy. "Objízdné trasy jsou většinou silnice 1. třídy, někdy i nižší. Kolikrát to pro ten velký 15 metrový autobus není úplně vhodné. Takže ten člověk musí tu trasu znát, a vědět, že tam řidič s opatrností projede," objasňuje Ladislav Zach. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Stůl dispečera. Nechybí obrazovky, zápisník a samozřejmě telefony

Dispečerovi rozhodně není co závidět. Kromě řešení aktuálních situacích na cestách musí myslet i na následnou návaznost spojů. "Musíme řešit výkony řidičů, následné točení spojů. Vůz přijede, musí se uklidit a připravit na další cestu a zase odjet. Tím, že se nám to někde zasekne, tak se ta návaznost musí řešit jinými autobusy. A ještě k tomu, aby řidiči dodržovali bezpečnostní přestávky, a aby to sedělo všechno i s následnými dny," říká o nelehkých úkolech dispečera Ladislav Zach. 

Neustále na telefonu 

Po odchodu z dispečinku častokrát služba nekončí. Vedoucí dispečinku musí mít telefon zapnutý non-stop. Když je práce hodně, jsou na něj přesměrovaní i dispečeři. "Někdy je to náročné. Přijdete domů a neustále telefonujete, i přes noc. A ráno zase s úsměvem na telefonu," usmívá se Ladislav Zach a zároveň popisuje jak to ovlivňuje jeho rodinný život. "Můžu říct, že manželka už na to nějak rezignovala. Zvyknout si na to asi nezvykne nikdy. Snažím se jí to kompenzovat jinak," dodává.

Legenda zvaná D1

Rozhodně nejžhavějším tématem v dispečinku je neslavně známá dálnice D1. Nestává se často, že by se na tomto úseku nic nestalo. "Takových dnů je opravdu málo. Stáří D1 a její nové opravy se starají o to, že se tam pořád něco děje. Operativa D1 je náš denní chleba. Je to také naše páteřní linka spojující dvě důležitá města - Prahu s Brnem," popisuje vedoucí dispečinku. 

V jeden okamžik se na D1 může nacházet až 25 autobusů. Naštěstí se dispečerům daří krizové situace zvládat a zpoždění ve většině případů nejsou velká. "Záleží, v jakém úseku se to stane. Pokus se to stane těsně před tím autobusem, už nejsme schopni zareagovat a musí se čekat až skončí uzávěrka. Většinou to je kolem 3-4 hodin. Obvykle ale stíháme zareagovat, nepamatuji si, že by nám tam v poslední době stál autobus nějak dlouho."

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Takto vidí dispečer dálnici D1 s aktuální polohou autobusů 

Nedávné informace o ještě větších opravách dálnice D1 od příštího roku rozhodně dispečerům na náladě nepřidávají. Ladislav Zach si dobře uvědomuje, že to může být kritické. "Co se může stát? No, může se zablokovat doprava. Můžou se zablokovat objízdné trasy. S tím už nedokážeme moc udělat. Opravit se to musí. Jaký to ale bude mít reálný dopad, to ukáže až ta konkrétní situace. Ale z pohledu dispečera nic dobrého ta D1 nepřináší. Je to spíše naopak. Je to čím dál horší. Pořád častější uzavírky, s tím spojené nehody a následná zpomalení."

Uprchlická krize? Problémy dělají kontroly, ne běženci 

V médiích se v posledních měsících neustále probírá uprchlická krize. Ta se nevyhnula ani řidičům společnosti, zvláště na cestách do Anglie. Poblíž francouzského města Calais si běženci udělali svůj tábor a snažili se zastavit vozy směrující do Británie. "Kvůli té situaci v Calais docházelo k zpožděním. Ti lidé se tam snažili naskákat na náklaďáky. Ale že by nás někdo blokoval nebo nám nedovolil jet, to se nestalo."

Běženci tak nakonec pro autobusy nepředstavovali takové potíže. Horší byly policejní kontroly, kvůli kterým se tvořily několikahodinové zácpy. Aktuální situace už podle vedoucího dispečinku není tak zlá, i když v některých zemích kontroly neustále probíhají. "Například v Německu nebo ve Francii. Tomu se v podstatě nevyhneme. Už je to ale lepší," uzavírá vedoucí dispečinku Ladislav Zach. 

Test: Nissan Micra zpět na vrcholu své třídy! Má ale jednu zásadní vadu

Nissan Micra

Po předchozí nevýrazné generaci je Nissan Micra zpátky v plné síle. Vyzkoušeli jsme jej s motorem 0,9 I-GT.

13.  7.  2017 | Milan Lažanský | 15 příspěvků
Test Alfy Romeo 4C Spider: Osudová přitažlivost

Alfa Romeo 4C Spider

Alfa Romeo 4C je autem, do kterého se na první pohled zamilujete. Ale víte, jak to se vzletnými láskami bývá. Dost často z nich bývá slušná kocovina…

8.  7.  2017 | Jiří Švamberk | 9 příspěvků
Pick-up jako auto na každý den? Ford Ranger nám připomněl klady a zápory

Ford Ranger

Před tím, než si pick-up koupíte na každý den, musíte počítat s následujícím.

6.  7.  2017 | Milan Lažanský | 5 příspěvků