Auto s lyžemi chystala Škoda ve 30. letech. Mělo bojovat s podloudníky

Četnictvo za první republiky potřebovalo dopravní prostředek, který by v boji s pašeráky posloužil lépe než koně a lyže.
Auto s lyžemi chystala Škoda ve 30. letech. Mělo bojovat s podloudníky

Opravdu zajímavou verzi modelu Škoda Popular zkoušela značka s okřídleným šípem ve znaku v polovině třicátých let.

Na tajné zkoušky, které probíhaly v únoru 1935 v Krkonoších, upozornil po dlouhých desetiletích ŠkodaMobil, což je podnikový časopis automobilky.

"Abychom se vyhnuli divákům, vyjeli jsme v šest hodin ráno. V zásobě jsme měli dvoje saně s koňmi pro případ, že bychom někde zapadli," popisuje okolnosti testování nového zařízení ve zprávě jeden z testovacích jezdců.

SUV | Retro | Škoda

Škoda Trekka bylo SUV, které uvezlo osm lidí. Vzniklo před 50 lety

Sněhu bylo tehdy snad až moc. "Den předtím i celou noc hustě padal sníh, který situaci zhoršil, neboť na cestách, které nebyly protaženy pluhem," bylo 75 centimetrů sněhu," píše se dále.

Testovací jízda probíhala na trase Špindlerův Mlýn - Medvědí bouda, která leží v nadmořské výšce 1059 metrů.

Na zadních kolech měl vůz nasazeny řetězy, přední byla upnuta do železných lyží.

Toto řešení ale mělo ještě řadu menších či větších "much". Aby bylo možné ho skutečně používat v praxi, musela by se udělat řada dalších úprav. "K docílení úspěchu bylo by nutno přizpůsobiti vůz důkladněji ke zkouškám, pokud se týká motoru, zadních kol a předních lyží," píše se v protokolu ze zkoušek, který je dodnes uložen v archivu automobilky Škoda. Lyže by se musely vzadu zúžit, skluznice opatřit jasanovým dřevem a navoskovat, místo nýtů na lyžích by bylo nutno použít sváry.

Retro | Škoda | Zajímavosti

Ze zastaralého vozu legendou: Od premiéry Škody 120 uplynulo 40 let

Jako zásadní problém se ukázala hlavně převodovka. "Při těchto jízdách se nedá použíti 2. ani 3. rychlosti, nýbrž pouze 1., která je ještě příliš vysoká," uzavřeli technici. Zřejmě proto nikdy tato verze vyráběna nebyla.

A proč vlastně Škoda celou anabázi podstoupila? I o tom se v tehdejším reportu dočteme: "Zjistili jsme, že četnictvo hledá podobný stroj, aby se v zimě co možno nejrychleji přiblížilo k vrcholkům hor a hraniční čáře při vykonávání své služby vzhledem ke stávajícímu podloudnictví (pašeráctví - pozn. aut.). Prozatím jsou odkázáni na koně a lyže, kteréžto prostředky jsou velmi pomalé."

O zakázku tehdy zřejmě usilovalo více značek, které se neštítily ani průmyslové špionáže. Svědčí o tom ještě jedna pasáž z dobové zprávy. "Při cestě do Krkonoš připojila se za nás Praha Piccola, která nás sledovala po celou cestu. A když jsme ji ztratili, v Pace stála, a za Pakou se za nás zase připojila. Bylo by dobře zaříditi oznámení patentu, aby tato myšlenka nebyla vykořistěna konkurencí," uvádí se v dokumentu.

Několik záběrů, které zachycují tehdejší testování, si můžete prohlédnout zde:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

25.  6.  2017 | Michal Žďárský | 10 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků