Auto s lyžemi chystala Škoda ve 30. letech. Mělo bojovat s podloudníky

Četnictvo za první republiky potřebovalo dopravní prostředek, který by v boji s pašeráky posloužil lépe než koně a lyže.

Opravdu zajímavou verzi modelu Škoda Popular zkoušela značka s okřídleným šípem ve znaku v polovině třicátých let.

Na tajné zkoušky, které probíhaly v únoru 1935 v Krkonoších, upozornil po dlouhých desetiletích ŠkodaMobil, což je podnikový časopis automobilky.

"Abychom se vyhnuli divákům, vyjeli jsme v šest hodin ráno. V zásobě jsme měli dvoje saně s koňmi pro případ, že bychom někde zapadli," popisuje okolnosti testování nového zařízení ve zprávě jeden z testovacích jezdců.

Škoda Trekka bylo SUV, které uvezlo osm lidí. Vzniklo před 50 lety

Škoda Trekka bylo SUV, které uvezlo osm lidí. Vzniklo před 50 lety

Sněhu bylo tehdy snad až moc. "Den předtím i celou noc hustě padal sníh, který situaci zhoršil, neboť na cestách, které nebyly protaženy pluhem," bylo 75 centimetrů sněhu," píše se dále.

Testovací jízda probíhala na trase Špindlerův Mlýn - Medvědí bouda, která leží v nadmořské výšce 1059 metrů.

Na zadních kolech měl vůz nasazeny řetězy, přední byla upnuta do železných lyží.

Toto řešení ale mělo ještě řadu menších či větších "much". Aby bylo možné ho skutečně používat v praxi, musela by se udělat řada dalších úprav. "K docílení úspěchu bylo by nutno přizpůsobiti vůz důkladněji ke zkouškám, pokud se týká motoru, zadních kol a předních lyží," píše se v protokolu ze zkoušek, který je dodnes uložen v archivu automobilky Škoda. Lyže by se musely vzadu zúžit, skluznice opatřit jasanovým dřevem a navoskovat, místo nýtů na lyžích by bylo nutno použít sváry.

Ze zastaralého vozu legendou: Od premiéry Škody 120 uplynulo 40 let

Ze zastaralého vozu legendou: Od premiéry Škody 120 uplynulo 40 let

Jako zásadní problém se ukázala hlavně převodovka. "Při těchto jízdách se nedá použíti 2. ani 3. rychlosti, nýbrž pouze 1., která je ještě příliš vysoká," uzavřeli technici. Zřejmě proto nikdy tato verze vyráběna nebyla.

A proč vlastně Škoda celou anabázi podstoupila? I o tom se v tehdejším reportu dočteme: "Zjistili jsme, že četnictvo hledá podobný stroj, aby se v zimě co možno nejrychleji přiblížilo k vrcholkům hor a hraniční čáře při vykonávání své služby vzhledem ke stávajícímu podloudnictví (pašeráctví - pozn. aut.). Prozatím jsou odkázáni na koně a lyže, kteréžto prostředky jsou velmi pomalé."

O zakázku tehdy zřejmě usilovalo více značek, které se neštítily ani průmyslové špionáže. Svědčí o tom ještě jedna pasáž z dobové zprávy. "Při cestě do Krkonoš připojila se za nás Praha Piccola, která nás sledovala po celou cestu. A když jsme ji ztratili, v Pace stála, a za Pakou se za nás zase připojila. Bylo by dobře zaříditi oznámení patentu, aby tato myšlenka nebyla vykořistěna konkurencí," uvádí se v dokumentu.

Několik záběrů, které zachycují tehdejší testování, si můžete prohlédnout zde:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek

TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 8 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 85 příspěvků
Minitest BMW 630d xDrive Gran Turismo: Rudý samet

BMW 630d xDrive GT (minitest)

Třílitrový šestiválce s jedním turbodmychadlem byl ještě donedávna základním vznětovým agregátem BMW 6 GT. Výkon 195 kW není malý, dost možná ani více nepotřebujete.

8.  5.  2018 | Jan Mička | 12 příspěvků