Audi e-tron foto: Vladimír Kadera

Audi e-tron | foto: Vladimír Kadera

BMW řady 3 (G20) Foto: Ondřej Kroutil

BMW řady 3 (G20) | Foto: Ondřej Kroutil

Minitest Citroën C5 Aircross 2.0 BlueHDi EAT8 Foto: Ondřej Lilling

Minitest Citroën C5 Aircross 2.0 BlueHDi EAT8 | Foto: Ondřej Lilling

DS3 Crossback 1.2 PureTech Foto: Ondřej Lilling

DS3 Crossback 1.2 PureTech | Foto: Ondřej Lilling

TEST Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid 4WD foto: Petr Homolka

TEST Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid 4WD | foto: Petr Homolka

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai i30 N Fastback

Kia XCeed Zdroj: Kia

Kia XCeed | Zdroj: Kia

Lexus ES 300h Foto: Ondřej Lilling

Lexus ES 300h | Foto: Ondřej Lilling

Lexus UX 250h F Sport Top Foto: Ondřej Kroutil

Lexus UX 250h F Sport Top | Foto: Ondřej Kroutil

Mazda CX 30 Foto: Mazda

Mazda CX 30 | Foto: Mazda

Mitsubishi Outlander PHEV Zdroj: Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV | Zdroj: Mitsubishi

Mitsubishi ASX Zdroj: Mitsubishi

Mitsubishi ASX | Zdroj: Mitsubishi

Mitsubishi L200 Zdroj: Mitsubishi

Mitsubishi L200 | Zdroj: Mitsubishi

Opel Corsa Foto: Opel

Opel Corsa | Foto: Opel

Opel Zafira Life Foto: Opel

Opel Zafira Life | Foto: Opel

Peugeot 208 Foto: Peugeot

Peugeot 208 | Foto: Peugeot

Peugeot 508 Foto: Peugeot

Peugeot 508 | Foto: Peugeot

Renault Clio Foto: Renault

Renault Clio | Foto: Renault

Renault Captur Foto: Renault

Renault Captur | Foto: Renault

Seat Tarraco Foto: Seat

Seat Tarraco | Foto: Seat

Subaru Forester e-Boxer Foto: Subaru

Subaru Forester e-Boxer | Foto: Subaru

Suzuki Jimny Foto: Ondřej Kroutil pro Suzuki ČR

Suzuki Jimny | Foto: Ondřej Kroutil pro Suzuki ČR

Škoda Kamiq Foto: David Rajdl

Škoda Kamiq | Foto: David Rajdl

Toyota Corolla TS Foto: Ondřej Lilling

Toyota Corolla TS | Foto: Ondřej Lilling

Toyota RAV4 Foto: Ondřej Lilling

Toyota RAV4 | Foto: Ondřej Lilling

Volkswagen T-Cross Foto: Ondřej Lilling

Volkswagen T-Cross | Foto: Ondřej Lilling

BMW řady 3 (G20) Foto: Ondřej Kroutil
Minitest Citroën C5 Aircross 2.0 BlueHDi EAT8 Foto: Ondřej Lilling
DS3 Crossback 1.2 PureTech Foto: Ondřej Lilling
TEST Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid 4WD foto: Petr Homolka
26
Fotogalerie

Auto roku 2020 v ČR znova budí rozpaky. Některé vozy nemají v anketě co dělat

Soudě podle četných komentářů pod články s tématikou Auta roku v České republice lze usuzovat, že anketa v očích veřejnosti ztrácí na popularitě. Jak to zatím vypadá, ani letos k výraznějšímu posunu k lepšímu nedojde.

Podzim je tady a s ním se každoročně rozbíhá i anketa Auto roku v České republice. Svaz dovozců automobilů (SDA), který anketu vyhlašuje, vyzval stávající porotce z řad motoristických novinářů ke spolupráci i v letošním roce, přiložil finální koncept ankety se všemi pravidly, právy a povinnostmi porotců i automobilek, a také „pracovní seznam pro nominaci vozů“. Ten se ale v oficiální tiskové zprávě, kterou SDA rozesílalo včera, změnil v klasický přehled nominovaných vozů s tím, že ještě může dojít ke změnám.

Vezmu-li v potaz, že je říjen a musejí proběhnout dvě kola volby (ke každému z nich se vážou jízdy porotců s nominovanými vozy, první testování bude nově rozděleno do dvou dnů), času není nazbyt. K vyhlášení vítěze totiž dojde už začátkem ledna příštího roku. Koncept se od loňského roku nezměnil. To znamená, že i letos je nominace vozů a účast v anketě bezplatná a ani letos nebudou muset porotci zdůvodňovat své hlasování, jak tomu v předchozích ročnících bývalo zvykem. Hodnocení porotců se zveřejňovalo.

Už v loňském roce řada porotců nesouhlasila se složením nominovaných vozů, protože v pravidlech jasně stojí, že nominovaný automobil musí mít zcela nebo výrazně novou strukturu karoserie a zcela nebo výrazně nové mechanické ústrojí (tj. ústrojí pohonu a podvozek) či strukturu karoserie nebo mechanické ústrojí natolik změněné, že se výrazně změnil charakter vozu, jeho poslání a pozice na trhu. Vozy musely splnit aspoň jednu z uvedených podmínek, ne ve všech případech se ale dalo zcela souhlasit.

SDA rovněž uvádí, že se vždy volí typ, popřípadě typová řada, nikoli jeden vybraný model. Podmínkou účasti je fakt, že se nejedná o pouhou verzi existující modelové řady (např. kabriolet), která nemění pozici na trhu, ale pouze rozšiřuje stávající nabídku. Tím se dostávám k letošnímu ročníku ankety, respektive zmíněnému „pracovnímu seznam pro nominaci vozů“.

Má-li se volit celá typová řada a nikoliv jeden vybraný model, neměla by v konečném seznamu nominovaných vozů figurovat například SUV Honda CR-V Hybrid. Nová generace stěžejního modelu od Hondy totiž byla v sestavě nominovaných vozů už loni (tehdy měla v nabídce jen zážehové jedna-pětky) a letos dostala pouze nový hybridní pohon, který je dokonce v rámci ceníku zařazen mezi běžné verze.

Podle stejné logiky by bylo možné přistupovat i k Mitsubishi Outlander PHEV, protože kořeny současné generace sahají až do roku 2012. Tady se ale hodí zdůraznit, že v době, kdy automobily během svého života procházejí několika evolucemi (a Mitsubishi je toho příkladem), se nelze při určení toho, zda jde či nejde o nový vůz, omezovat třeba jen na přítomnost nové platformy. Neříkám, že Outlander PHEV do letošního ročníku ankety Auto roku přímo patří, dalo by se k němu ale přistupovat jako k Mazdě 6, která získala český titul v roce 2014 a loni byla rovněž zařazena do seznamu kandidátů.

Tím ale počet rozporuplných případů nekončí. Třeba Hyundai i30 N Fastback je pouze novou verzí existující modelové řady. Vždyť hatchback i30 N procházel redakčními testy v českých podmínkách již zkraje loňského roku a měl tedy být zařazen do minulého ročníku ankety. Toho se ale značka Hyundai, zřejmě i kvůli rozhodnutí bývalého vedení českého zastoupení, neúčastnila. Peugeot 508 se ankety účastnil už loni, dokonce se dostal do finále, přičemž praktičtější SW je pouhou verzí existující modelové řady. Totéž v roce 2001 prošlo i Škodě Fabia Combi první generace, která anketu dokonce vyhrála.

Jak jsem již naznačil, je možné, že se bude seznam nominovaných vozů ještě měnit, jak tomu ostatně bylo i v loňském roce. Mercedes-Benz tehdy do ankety přihlásil modely A, CLS, G a čtyřdveřové kupé AMG GT, přičemž všechny vozy splnily podmínky účasti. Splnilo je i Porsche Cayenne, které ale nakonec bylo vyškrtnuto. Roli v tom mohla hrát první cena veřejná části ankety, kterou je i letos zapůjčení vítězného vozu na rok.

Tak či tak mám pocit, že anketa Auto roku není na dobré cestě a letošní ročník důvěru v ní nezvýší. Loni SDA vyzývalo porotce k další spolupráci už na konci srpna a ročník se neobešel bez komplikací. Letos je to o měsíc později a v seznamu nominovaných vozů figurují i modely, které jsou v rozporu s pravidly. Má-li být anketa prestižní, tohle se stávat nesmí.

Na dotaz SDA z 26. září 2019, zda se budu ankety coby porotce účastnit i letos, jsem odpověděl, že pokud bude Auto roku 2020 probíhat za uvedených podmínek a vítěz bude vybrán ze všech vozidel uvedených v přiloženém seznamu, nominaci budu muset odmítnout. Zatím bez reakce. A to byl čas se rozmyslet do 30. září. Kompletní přehled nominovaných vozů najdete v přiložené galerii.

Doporučujeme

Články odjinud