Auto roku 2019 v ČR: Projděte si nominace doprovodných anket

Anketa Auto roku v České republice není pouze o vyhlášení vozu, které dostane od odborné poroty nejvíce bodů. Zahrnuje také dvě doprovodné ankety „Ekologické auto roku“ a „Technická inovace roku“.

Vítěze letošního ročníku ankety Auto roku v České republice budeme znát už 8. ledna. Právě včera byla zveřejněna finálová sestava, která vznikla na základě hlasování 35členné poroty složené z motoristických novinářů. Šlo o tu lehčí část povinností hlasujících, protože závisela pouze na vyplnění jednoduchého hlasovacího lístku. Tedy zatím žádné body a tím pádem ani pořadí.

Teprve v druhém kole půjde do tuhého. Každý z porotců má k dispozici 150 bodů, které musí beze zbytku rozdělit podle stanoveného klíče do jednotlivých kritérií (technika a technologie, jízdní vlastnosti, užitná hodnota, ekonomika provozu a design). Nelze přidělit stejný počet bodů více nominovaným vozům a ze součtu musí vzejít jasný vítěz.

Auto roku 2019 v České republice: Finálová pětice (abecední pořadí)
1. BMW X5
2. Ford Focus
3. Kia Ceed
4. Peugeot 508
5. Subaru XV

Systém hlasování ve druhém kole se v posledních letech neměnil a stejně tak jsou zažité i dvě doprovodné ankety – Ekologické auto roku a Technická inovace roku. A právě pro tyto dvě části dnes zveřejnil Svaz dovozců automobilů oficiální nominace. Tady se body nerozdělují. Porotci si zkrátka na základě osobních priorit vyberou.

Ekologické auto roku 2019 v České republice

V doprovodné anketě Ekologické auto roku 2019 bylo nominováno devět vozidel. Nejde pouze o elektromobily a vozy na CNG, je zde i Hyundai Nexo s palivovým článkem a jeden turbodiesel. Motor Hondy Civic Diesel (1.6 i-DTEC) je zajímavý tím, že se i navzdory přísným emisním limitům obejde bez vstřikování močoviny. Jako jediný se navíc objevuje v nominacích obou doprovodných anket.

Ekologické auto roku 2019 v ČR - Nominované vozy (abecední pořadí)
Honda Civic diesel
Hyundai Nexo
Hyundai Kona Electric
Jaguar I-Pace
Mercedes C 200 (mild-hybrid)
Nissan Leaf
Renault Zoe
Seat Ibiza TGI
Škoda Octavia Combi G-TEC

Technická inovace roku 2019

V této části ankety bylo nominováno deset značek, každá z nich za jeden určitý systém. Popis funkcí jednotlivých systémů přikládáme bez úprav:

Hyundai – Smart Sense představuje originální souhrn technologicky vyspělých systémů pro aktivní bezpečnost a podporu řidičů, včetně funkce ROA (Rear Occupant Alert), nového asistenčního systému, který jako první svého druhu v automobilovém průmyslu, sleduje zadní sedadla, aby detekovala cestující, zejména děti, pokud řidič vystupuje z vozu.

Subaru – vnitřní zpětné zrcátko s kamerou pro model Levorg, u kterého zadní kamera promítá obraz do vnitřního zpětného zrcátka. Obraz tak není závislý na volném průhledu skrz vůz, který mohou stínit cestující nebo náklad. Původní pohled zrcátka se aktivuje vyklopením zrcátka.

Mercedes-Benz – hlasové ovládání i pro nejmenší modely – třídy A i B. Mercedes i v nejmenších vozech nabízí hlasové ovládání s neobvykle širokou funkcionalitou. Stačí jen vyslovit pokyn „Můj Mercedesi“ a auto čeká na další pokyn. Můžete se ho zeptat například na aktuální dojezd, počasí, kolik zbývá kilometrů do servisní prohlídky, nebo nastavit navigaci, teplotu topení, audio nebo přeladit rozhlasovou stanici.

Volvo – unikátní detekční algoritmus standardně dodávaného systému CITY SAFETY nově zahrnuje aktivní ochranu před srážkou s protijedoucím vozidlem prostřednictvím automatického brzdění. Jestliže vnější snímače rozpoznají nevyhnutelnou čelní srážku s protijedoucím vozidlem, aktivují funkci automatického brzdění, aby došlo ke zmírnění jejího dopadu. Asistent zasahuje až v případě, kdy je kolize skutečně nevyhnutelná a je nezávislý na systému udržení vozidla v jízdním pruhu.

Nissan – e-Pedal pro model Leaf - umožňuje zrychlovat, zpomalovat a zastavit jednoduchým zvyšováním nebo snižováním tlaku na akcelerační pedál. Jeho úplným uvolněním vozidlo zpomalí až do zastavení a zůstane stát i ve svahu, aniž by bylo zapotřebí sešlápnout brzdový pedál. Pokud řidič sundá nohu z pedálu, leaf začne výrazně zpomalovat díky maximální rekuperaci. Zpomalení dosáhne hodnoty 0,2 G a tak se zároveň rozsvěcují brzdová světla.

Ford – nový zážehový tříválec disponuje unikátním vypínáním jednoho válce, které kombinuje s přímými i nepřímým vstřikováním paliva pro model Focus.

Volkswagen -1.5 TSI 96 kW, první sériově vyráběný zážehový motor s variabilní geometrii lopatek turbodmychadla (VGT), která se doposud objevovala primárně u přeplňovaných vznětových motorů a omezeně jen v extrémním Porsche Turbo. Jednotka navíc zvládne pracovat v úsporném Millerově cyklu.

Honda – 1.6 i-DTEC – první sériový vznětový motor, který plní nové emisní limity bez aditiva AdBlue. Čtyřválec pracuje s filtrem pevných částic doplněného jednoduchým záchytným katalyzátorem oxidů dusíku, který nabízí neobvykle rychlou a snadnou regeneraci

Audi – LIDAR, laserový skener pro model A8, poprvé použitý v sériovém vozidle. Umí prozkoumávat prostor před vozidlem i v noci, zatím nejpřesnější senzor pro monitorování. Laserový paprsek umí poskládat 3D obraz okolí vozu, a tudíž zvládne detekovat všemožné překážky. Tedy nejen auta, ale třeba cyklisty.

BMW - „Reversing Asistant“ (asistent couvání) dostupný u nového modelu BMW X5 nabízí dosud nevídanou úroveň asistence při vyjíždění z parkovacího místa nebo při manévrování ve stísněném prostoru. Reversing Assistant umožňuje automaticky vycouvat z parkovacího místa, do nějž se zajelo popředu. Systém dokáže automaticky zacouvat až do vzdálenosti 80 metrů od zaparkovaného místa. Využívá k tomu uložené pohyby volantu prováděné při předchozím parkování. Pro aktivaci této funkce stačí po nastartování v poloze „P“ voliče převodovky jen stisknout tlačítko. Při vycouvávání musí řidič pouze ovládat plyn a brzdy a sledovat okolí vozu.

Minitest Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4×4: Pořád jako pírko!

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4×4 (minitest)

Aktuální Vitara už nějakou dobu spoléhá výlučně na benzínové turbomotory a nedávno k nim nově přibylo i více bezpečnostních systémů. Jak jezdí se čtrnáctistovkou, manuálem a pohonem všech kol?

13.  12.  2018 | Miro Mihálik | 21 příspěvků
Minitest Nissan Altima 2.5 CVT SV: Mnohem lepší, než se může zdát

Nissan Altima 2.5 CVT SV (minitest)

Větší japonské sedany Evropa téměř ignoruje, z vlastní zkušenosti z amerických cest vám ale můžeme říci, že je to docela škoda. Třeba Nissan Altima je skvělý vůz s neskutečnou spotřebou!

11.  12.  2018 | Miro Mihálik | 67 příspěvků
Minitest Mini Cooper S E Countryman All4: Nabíjejte, jinak smysl nedává

Mini Cooper S E Countryman All4 (minitest)

Bruselští byrokraté nám připravili podmínky, které už brzy spustí lavinu hybridů. Pojďte se s námi skrze benzin-elektrický Countryman podívat, jak bude vypadat všední realita příštích let.

8.  12.  2018 | Miro Mihálik | 12 příspěvků