Poprvé v dějinách si titul Auto roku (COTY) odváží elektromobil. Pro rok 2011 je jím japonský Nissan Leaf.
Tak tomu snad věřil jen málokdo. Pravdou je, že Nissan Leaf patří k vůbec prvním opravdu sériově vyráběným elektromobilům, nicméně o skutečné ofenzívě „elektrik“ zatím hovořit rozhodně nelze. Jjeho praktická využitelnost je stále omezená na pouhé příměstké auto, jak jsme se vám nedávno snažili dokázat, a rozhodnutí poroty se jeví být více „politickým”, než by bylo zdrávo. Ale to v dnešní době až tak nepřekvapí.
Při volbě Auta roku 2011 získal Leaf celkem 257 bodů a po kompaktu Micra z roku 1993 Nissanu přiváží již druhý titul COTY. Leaf to rozhodně neměl jednoduché, konkurenci mu dělala šestice více než zdatných soupeřů. „Na bednu“ si vylezly ještě Alfa Romeo Giulietta a Opel Meriva se ziskem 248, resp. 244 bodů. Další příčky pak opanovaly modely Ford C-MAX/Grand C-MAX (224 bodů), Citroën C3/DS3 (175 bodů), Volvo S60/V60 (145 bodů) a Dacia Duster (132 bodů).
Připomeňme, že volba Auta roku (COTY) probíhá pravidelně již od roku 1964. Ca desítky let se vypracovala mezi vůbec nejvýznamnější ankety svého druhu na světě a postupně měnila počet porotců z řad odborných novinářů i metodiku hodnocení. V současnosti Auto roku volí 59 porotců z třiadvaceti zemí Evropy. Počet porotců z každé země je dán přibližně podle rozsahu trhu, Velká Británie má tak například v jury šest zástupců, zatímco Česká republika pouze jednoho.
Vůbec poprvé se mezi finalisty COTY objevil čistý elektromobil a v této premiéře se mu podařilo zvítězit. Nissan Leaf je osazen sadou Li-Ionových baterií, jež mu zajistí i dostatečné jízdní výkony. Elektromotor dosahuje výkonu 107 koní (80 kW), praktický dojezd na jedno nabití akumulátorů o kapacitě pouze 24 kW se ale bude pohybovat v řádech desítek kilometrů bez možnosti rychlého dobití.
Novinka od Alfy oživuje legendární jméno Giulietta. Hodlá zapůsobit především svérázným stylingem, širokou elektronickou výbavou a moderními motory s přímým vstřikováním a přeplňováním a konečně snad značce Alfa Romeo zajistit napravení její reputace. Z druhého místa v COTY 2011 se jí to snad bude dařit lépe.
Nejzajímavějším prvkem nové generace kompaktního MPV od Opelu je samozřejmě druhý pár bočních dveří FlexDoor, který se otevírá proti směru jízdy. Oslovit chce variabilním interiérem a motory se spotřebou sníženou oproti dosavadní generaci zhruba o 15 %.
Nová generace řady C-Max bude poprvé k mání také v sedmimístném, o 140 mm prodlouženém provedení Grand C-Max. Stojí na zcela nové platformě (sdílí ji s novým Focusem) a zřejmě nejzajímavější pohonnou jednotkou bude zážehový EcoBoost s objemem 1,6 l.
Modely C3 a DS3 jsme pro vás testovali na tomto, resp. na tomto místě. Oba vycházejí ze stejného technického základu, nicméně DS3 míří výše nejen cenou, ale také propracovanějším designem, kvalitnějšími materiály a rozsáhlejší výbavou.
Model S60/V60 má Volvu, vlastněnému nyní čínskou společností Geely, zajistit velkolepý návrat na výsluní. Těšit se můžeme na výkonné motory a řadu nových bezpečnostních soustav, mezi kterými vyčnívá zvláště detekce chodců.
Rumunské kompaktní SUV nabízí alternativně pohon předních, nebo všech kol. Dacia Duster má být dostupné, hospodárné a spolehlivé auto a svojí povahou poněkud připomíná ruskou Nivu. Značka Renault má s Dusterem velké plány na světových trzích. Ačkoli již účast Dusteru ve finále letošního ročníku COTY znamená pro Dacii veliký úspěch, někteří porotci se netajili svým zklamáním s jeho konečným umístěním až na chvostu. Například Steve Cropley z britského magazínu Autocar se nechal slyšet, že ve svém hodnocení udělil Dusteru druhé místo...