Auto roku 2009: vítězí Opel, Škoda šestá

Nový Opel Insignia jen o jeden bod vyfoukl vítězství Fordu Fiesta. Česká Škoda Superb vybojovala sympatické šesté místo.

Nejprestižnější evropská motoristická anketa konečně zná svého vítěze. Po prvotních mystifikacích, že autem roku 2009 se stala Alfa Romeo MiTo, tu konečně máme výsledky, které určitě mnohé překvapí. Poslední dobu totiž panoval názor, že ocenění získá právě MiTo, nebo nový Golf, objevily se i domněnky, že mezinárodní porotu o prvenství přesvědčí nová Škoda Superb. Nestalo se nic z toho, ale pojďme pěkně popořádku.

Anketa Car of the Year nebo-li COTY probíhá každoročně od roku 1964, jako anketa mnoha motoristických magazínů z různých evropských zemí. Letos porota sestávala z novinářů ze 23 zemí, přičemž až dvacet z nich se jednoznačně rozhodlo darovat nejvíce bodů modelu Insignia. I navzdory tomu se však tento model stal jen velmi těsným vítězem. Insignia s celkovým počtem 321 bodů jen o jediný bod předběhla futuristický Ford Fiesta. Pak v řebříčku následuje „propast“ a 223 bodů stačilo novému Golfu nato, aby obsadil bronzové místo. Naopak, smutné „bramborové místo“ letos obsadil Citroen C5, od něhož mnozí očekávali více.

Pak následují modely Alfa Romeo MiTo s počtem bodů 148 a konečně šestou příčku obsadila česká Škoda Superb. K uspokojivému výsledku vlajkové lodi mladoboleslavské automobilky stačilo 144 bodů a páté místo jí tak uniklo jen o čtyři bodíky. Tabulku uzavírá Renault Megane, jehož sympatie u poroty odráží 121 získaných bodů.

Porotci hodnotili nejen vzhled vozů, ale i jejich jízdní vlastnosti, bezpečnostní prvky a komfort. Dá se říci, že výsledek ankety bude mít vliv na prodeje a veřejné mínění, na druhou stranu její výsledky nelze nelze přeceňovat, ani vnímat absolutně. Ostatně v minulosti se málokdy stalo, aby nejvyšší příčku obsadil skutečný prodejní hit, vítězové nezřídka rychle upadli v zapomění. Naopak mnohá později široce respektovaná auta se ve své době v této anketě nijak zvlášť neprosadila. Výsledky COTY je tak třeba brát s rezervou a ani letos nelze očekávat, že by se z vítěze stalo nejprodávanější auto na světě

Insigina určitě bude bodovat ve své třídě, ale zákazníky zcela jiných automobilů asi přetáhne těžko. I proto je pro všechny zúčastněné automobilky nesporně úspěchem už účast ve finále, ze které se obvykle dají tušit úspěšné modely hned několika tříd. Je více než zřejmé, že Ford Fiesta bude mimořádně úspěšným autem mezi mini, Golf a Megane mezi kompakty, C5 a Superb mezi limuzínami střední třídy a MiTo zaboduje mezi prémiovými malými vozy, kterých je na trhu beztak jako šafránu.

Na úspěch Insignie u zákazníků jsme na každý pád velmi zvědavi. Opel by byl jistě rád, kdyby se mu podařilo obnovit někdejší slávu modelu Vectra. První důležitý krok má za sebou...

Konečné pořadí ankety Car of the Year 2009

  • Opel Insignia: 321 bodů
  • Ford Fiesta: 320 bodů
  • Volkswagen Golf: 223 bodů
  • Citroen C5: 198 bodů
  • Alfa Romeo MiTo: 148 bodů
  • Škoda Superb: 144 bodů
  • Renault Megane: 121 bodů
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
A jak by to dopadlo podle vás?
Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

16.  12.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků