Auto roku 2009: vítězí Opel, Škoda šestá

Nový Opel Insignia jen o jeden bod vyfoukl vítězství Fordu Fiesta. Česká Škoda Superb vybojovala sympatické šesté místo.

Nejprestižnější evropská motoristická anketa konečně zná svého vítěze. Po prvotních mystifikacích, že autem roku 2009 se stala Alfa Romeo MiTo, tu konečně máme výsledky, které určitě mnohé překvapí. Poslední dobu totiž panoval názor, že ocenění získá právě MiTo, nebo nový Golf, objevily se i domněnky, že mezinárodní porotu o prvenství přesvědčí nová Škoda Superb. Nestalo se nic z toho, ale pojďme pěkně popořádku.

Anketa Car of the Year nebo-li COTY probíhá každoročně od roku 1964, jako anketa mnoha motoristických magazínů z různých evropských zemí. Letos porota sestávala z novinářů ze 23 zemí, přičemž až dvacet z nich se jednoznačně rozhodlo darovat nejvíce bodů modelu Insignia. I navzdory tomu se však tento model stal jen velmi těsným vítězem. Insignia s celkovým počtem 321 bodů jen o jediný bod předběhla futuristický Ford Fiesta. Pak v řebříčku následuje „propast“ a 223 bodů stačilo novému Golfu nato, aby obsadil bronzové místo. Naopak, smutné „bramborové místo“ letos obsadil Citroen C5, od něhož mnozí očekávali více.

Pak následují modely Alfa Romeo MiTo s počtem bodů 148 a konečně šestou příčku obsadila česká Škoda Superb. K uspokojivému výsledku vlajkové lodi mladoboleslavské automobilky stačilo 144 bodů a páté místo jí tak uniklo jen o čtyři bodíky. Tabulku uzavírá Renault Megane, jehož sympatie u poroty odráží 121 získaných bodů.

Porotci hodnotili nejen vzhled vozů, ale i jejich jízdní vlastnosti, bezpečnostní prvky a komfort. Dá se říci, že výsledek ankety bude mít vliv na prodeje a veřejné mínění, na druhou stranu její výsledky nelze nelze přeceňovat, ani vnímat absolutně. Ostatně v minulosti se málokdy stalo, aby nejvyšší příčku obsadil skutečný prodejní hit, vítězové nezřídka rychle upadli v zapomění. Naopak mnohá později široce respektovaná auta se ve své době v této anketě nijak zvlášť neprosadila. Výsledky COTY je tak třeba brát s rezervou a ani letos nelze očekávat, že by se z vítěze stalo nejprodávanější auto na světě

Insigina určitě bude bodovat ve své třídě, ale zákazníky zcela jiných automobilů asi přetáhne těžko. I proto je pro všechny zúčastněné automobilky nesporně úspěchem už účast ve finále, ze které se obvykle dají tušit úspěšné modely hned několika tříd. Je více než zřejmé, že Ford Fiesta bude mimořádně úspěšným autem mezi mini, Golf a Megane mezi kompakty, C5 a Superb mezi limuzínami střední třídy a MiTo zaboduje mezi prémiovými malými vozy, kterých je na trhu beztak jako šafránu.

Na úspěch Insignie u zákazníků jsme na každý pád velmi zvědavi. Opel by byl jistě rád, kdyby se mu podařilo obnovit někdejší slávu modelu Vectra. První důležitý krok má za sebou...

Konečné pořadí ankety Car of the Year 2009

  • Opel Insignia: 321 bodů
  • Ford Fiesta: 320 bodů
  • Volkswagen Golf: 223 bodů
  • Citroen C5: 198 bodů
  • Alfa Romeo MiTo: 148 bodů
  • Škoda Superb: 144 bodů
  • Renault Megane: 121 bodů
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
A jak by to dopadlo podle vás?

bazar

Opel Astra 1,7
Rok výroby: 2009
Stav: 204 428 km
Cena: 94 000 Kč
Opel Astra 1,4
Rok výroby: 2003
Stav: 129 003 km
Cena: 36 000 Kč
Opel Vectra 1,9
Rok výroby: 2007
Stav: 235 788 km
Cena: 75 000 Kč
Opel Meriva 1,7
Rok výroby: 2008
Stav: 160 829 km
Cena: 100 000 Kč
Opel Zafira Tourer 2
Rok výroby: 2013
Stav: 127 584 km
Cena: 360 000 Kč
Opel Astra 1,6
Rok výroby: 2015
Stav: 35 211 km
Cena: 310 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků