Auto jako luxus: rekordní ceny dál snižují spotřebu benzinu

Rekordní ceny benzinu se v prvním pololetí projevily poklesem spotřeby. Dodávky na český trh se meziročně snížily o necelá čtyři procenta na 839 tisíc tun. Spotřeba nafty stagnovala na 1,96 milionu tun.
Auto jako luxus: rekordní ceny dál snižují spotřebu benzinu

Vyplývá to z údajů České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO). Podle generálního sekretáře ČAPPO Miloše Podrazila ceny benzinu dlouhodobě rostou, a lidé tak omezují jízdy autem.

Nyní ceny dosahují rekordních hodnot kolem 39 Kč/l, někde se dostaly i nad 40 Kč/l. Lidé jsou také při rostoucích cenách potravin či léků nuceni opatrně nakládat s rodinnými rozpočty.

Spotřeba benzinu každoročně klesá od roku 2005. Loni se spotřebovalo zhruba 1,8 milionu tun benzinu. Letos by to podle některých odhadů mohlo být až o desetinu méně.

Spotřeba nafty stagnuje, přestože také ceny dieselu se nyní pohybují rekordně vysoko - kolem 37 až 38 Kč/l. „Nákladní doprava ale neklesá,“ uvedl Podrazil. Kamiony musí vozit zboží navzdory cenám pohonných hmot. Navíc pohonné hmoty zdražují i v dalších evropských zemích, takže mezinárodní dopravci stále tankují i v Česku.

Čeští dopravci už tankují až polovinu nafty v cizině

Přesto se ukazuje, že dopravci kvůli drahé naftě už tankují až polovinu nafty v cizině. Před zvýšením spotřební daně v roce 2010 tankovali 80 procent pohonných hmot v Česku, vyplývá z údajů sdružení autodopravců Česmad Bohemia.

„Dopravci, kteří mohou, tankují v zahraničí. Samozřejmě se tak chovají i tranzitující kamiony a my jsme přesvědčeni, že v důsledku vysoké spotřební daně přichází Česko až o sedm miliard ročně,“ řekl mluvčí Česmadu Martin Felix.

Jednotlivé dopravní firmy přesně sledují, kde a za kolik tankují. Středně velcí dopravci zaplatí na spotřební dani mimo Česko desítky milionů korun.

Snížení spotřební daně z pohonných hmot opakovaně navrhuje ČSSD, pokles daně u nafty chtěly prosadit také Věci veřejné. Ministerstvo financí ale snížení spotřební daně odmítá s tím, že se státy Evropské unie v roce 2005 zavázaly, že k takovému kroku nepřistoupí.

Zdroj: E15.cz
 

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

včera | David Rusol | 20 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků