Auto jako luxus: rekordní ceny dál snižují spotřebu benzinu

Rekordní ceny benzinu se v prvním pololetí projevily poklesem spotřeby. Dodávky na český trh se meziročně snížily o necelá čtyři procenta na 839 tisíc tun. Spotřeba nafty stagnovala na 1,96 milionu tun.
Auto jako luxus: rekordní ceny dál snižují spotřebu benzinu

Vyplývá to z údajů České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO). Podle generálního sekretáře ČAPPO Miloše Podrazila ceny benzinu dlouhodobě rostou, a lidé tak omezují jízdy autem.

Nyní ceny dosahují rekordních hodnot kolem 39 Kč/l, někde se dostaly i nad 40 Kč/l. Lidé jsou také při rostoucích cenách potravin či léků nuceni opatrně nakládat s rodinnými rozpočty.

Spotřeba benzinu každoročně klesá od roku 2005. Loni se spotřebovalo zhruba 1,8 milionu tun benzinu. Letos by to podle některých odhadů mohlo být až o desetinu méně.

Spotřeba nafty stagnuje, přestože také ceny dieselu se nyní pohybují rekordně vysoko - kolem 37 až 38 Kč/l. „Nákladní doprava ale neklesá,“ uvedl Podrazil. Kamiony musí vozit zboží navzdory cenám pohonných hmot. Navíc pohonné hmoty zdražují i v dalších evropských zemích, takže mezinárodní dopravci stále tankují i v Česku.

Čeští dopravci už tankují až polovinu nafty v cizině

Přesto se ukazuje, že dopravci kvůli drahé naftě už tankují až polovinu nafty v cizině. Před zvýšením spotřební daně v roce 2010 tankovali 80 procent pohonných hmot v Česku, vyplývá z údajů sdružení autodopravců Česmad Bohemia.

„Dopravci, kteří mohou, tankují v zahraničí. Samozřejmě se tak chovají i tranzitující kamiony a my jsme přesvědčeni, že v důsledku vysoké spotřební daně přichází Česko až o sedm miliard ročně,“ řekl mluvčí Česmadu Martin Felix.

Jednotlivé dopravní firmy přesně sledují, kde a za kolik tankují. Středně velcí dopravci zaplatí na spotřební dani mimo Česko desítky milionů korun.

Snížení spotřební daně z pohonných hmot opakovaně navrhuje ČSSD, pokles daně u nafty chtěly prosadit také Věci veřejné. Ministerstvo financí ale snížení spotřební daně odmítá s tím, že se státy Evropské unie v roce 2005 zavázaly, že k takovému kroku nepřistoupí.

Zdroj: E15.cz
 

TEST Subaru XV 1,6i Lineartronic: Kompromis, ale ten nejlepší!

Subaru XV 1,6i Lineartronic

Subaru XV se na přelomu roku dostalo na trh v druhé generaci. Od té minulé se vizuálně moc neliší, ale japonští technici vůz vyladili téměř k dokonalosti.

včera | Radek Pecák | 73 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků
Minitest Ford Fiesta Vignale 1.0 EcoBoost: V čem je ta prémie?

Ford Fiesta 1.0 EB Vignale (minitest)

Vyplatí se koupě té nejvíce vyšňořené Fiesty? Vyzkoušeli jsme ji s litrovým motorem EcoBoost o výkonu 103 kW.

15.  2.  2018 | Milan Lažanský | 25 příspěvků