Auto jako luxus: rekordní ceny dál snižují spotřebu benzinu

Rekordní ceny benzinu se v prvním pololetí projevily poklesem spotřeby. Dodávky na český trh se meziročně snížily o necelá čtyři procenta na 839 tisíc tun. Spotřeba nafty stagnovala na 1,96 milionu tun.
Auto jako luxus: rekordní ceny dál snižují spotřebu benzinu

Vyplývá to z údajů České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO). Podle generálního sekretáře ČAPPO Miloše Podrazila ceny benzinu dlouhodobě rostou, a lidé tak omezují jízdy autem.

Nyní ceny dosahují rekordních hodnot kolem 39 Kč/l, někde se dostaly i nad 40 Kč/l. Lidé jsou také při rostoucích cenách potravin či léků nuceni opatrně nakládat s rodinnými rozpočty.

Spotřeba benzinu každoročně klesá od roku 2005. Loni se spotřebovalo zhruba 1,8 milionu tun benzinu. Letos by to podle některých odhadů mohlo být až o desetinu méně.

Spotřeba nafty stagnuje, přestože také ceny dieselu se nyní pohybují rekordně vysoko - kolem 37 až 38 Kč/l. „Nákladní doprava ale neklesá,“ uvedl Podrazil. Kamiony musí vozit zboží navzdory cenám pohonných hmot. Navíc pohonné hmoty zdražují i v dalších evropských zemích, takže mezinárodní dopravci stále tankují i v Česku.

Čeští dopravci už tankují až polovinu nafty v cizině

Přesto se ukazuje, že dopravci kvůli drahé naftě už tankují až polovinu nafty v cizině. Před zvýšením spotřební daně v roce 2010 tankovali 80 procent pohonných hmot v Česku, vyplývá z údajů sdružení autodopravců Česmad Bohemia.

„Dopravci, kteří mohou, tankují v zahraničí. Samozřejmě se tak chovají i tranzitující kamiony a my jsme přesvědčeni, že v důsledku vysoké spotřební daně přichází Česko až o sedm miliard ročně,“ řekl mluvčí Česmadu Martin Felix.

Jednotlivé dopravní firmy přesně sledují, kde a za kolik tankují. Středně velcí dopravci zaplatí na spotřební dani mimo Česko desítky milionů korun.

Snížení spotřební daně z pohonných hmot opakovaně navrhuje ČSSD, pokles daně u nafty chtěly prosadit také Věci veřejné. Ministerstvo financí ale snížení spotřební daně odmítá s tím, že se státy Evropské unie v roce 2005 zavázaly, že k takovému kroku nepřistoupí.

Zdroj: E15.cz
 

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 66 564 km
Cena: 163 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 83 187 km
Cena: 316 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 110 855 km
Cena: 250 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků