Auto a zima: Jedeme na hory

S příchodem prvního sněhu nastává doba, kdy řidiči – lyžaři vyráží do horských středisek a pokud se rozhodnout využít automobilů, mohou jim nastat drobné či větší problémy.
Auto a zima: Jedeme na hory

Když se při rozhodování, jak se na hory dostat, nerozhodnete pro prostředky hromadné dopravy, tedy pro autobusy či vlaky, asi vám nezbude než použít automobil. Při cestě automobilem je dobré dopředu zvážit některé problémy, se kterými se můžete setkat při cestě do lyžařských středisek.

Parkování

Prvním a pravděpodobně největším problémem je parkování. V lyžařských střediscích není totiž možné parkovat, kde vás napadne. Když auto necháte stát na okraji silnice, tak se kromě Klepněte pro větší obrázekrizika, že vám auto bude odtaženo, vystavujete i nebezpečí poškození. Setkání se silničářským pluhem není to, co by karoserii prospělo a to nemluvě o tom, že  existují i pochopitelnější důvody – například smyk projíždějícího kolegy lyžaře. Dobrým nápadem není ani parkování podél budov či napůl pod lávkami či mosty. Takto zaparkované auto si přímo říká o nějaký ten metrák sněhu nebo ledu na střechu.

Jako optimální parkování se tedy jeví hotelové nebo záchytné parkoviště. Jejich hlavní výhoda je v tom, že jsou pravidelně udržovaná a některá i hlídaná. Je pravdou, že parkování například na záchytných parkovištích není zadarmo, ale je zcela určitě levnější než oprava automobilu či dokonce nákup nového – když váš vůz vzbudil zájem exportérů do Polska či Ukrajiny.

Mráz je velký vtipálek

Když večer zastavíte na pěkném místečku, jehož jediným „malým“ problémem je sněhová břečka nebo větší kaluž vězte, že ráno po mrazivé noci budete řešit velký problém. Když vám kolo či kola zamrznou a jen s velkými obtížemi vymyslíte způsob jak auto vyprostit.

V zimě je také dobré nezajišťovat zaparkovaný automobil ruční brzdou. Přimrzlé brzdové čelisti, totiž jen tak nedonutíte, aby povolily. K zajištění je tedy dobré použít zařazený rychlostní stupeň.

Rozjezd

Když se vám podaří nastartovat, je lepší zahřívat motor pomalou jízdou. Pokud se vám nepodaří nastartovat, je dobré zkontrolovat akumulátor. Při dlouhodobém stání „na mrazu“ je užitečné vzít akumulátor sebou dovnitř, odpadne vám tak velké procento starostí při startování.

Jedeme do Alp

Když se rozhodnete využít služeb alpských středisek, musíte počítat s tím, že se silnice nesypou a platí pravidla o přednosti. V Rakousku má přednost ten, pro kterého je lehčí uhnout, ve Francii má přednost ten, kdo jede do kopce, těžší před lehčím a samozřejmě poštovní vozidla a linkové autobusy. To samé platí i ve Švýcarsku. Nezapomínejte také na to, že na označených silnicích je povinné používání řetězů.

Co říci závěrem

Zásady zde uvedené jsou samozřejmě uplatnitelné i mimo horské lokality a rizika zde popsané existují i v městských lokalitách či obcích.

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků