Auto a zima: Jedeme na hory

S příchodem prvního sněhu nastává doba, kdy řidiči – lyžaři vyráží do horských středisek a pokud se rozhodnout využít automobilů, mohou jim nastat drobné či větší problémy.
Auto a zima: Jedeme na hory

Když se při rozhodování, jak se na hory dostat, nerozhodnete pro prostředky hromadné dopravy, tedy pro autobusy či vlaky, asi vám nezbude než použít automobil. Při cestě automobilem je dobré dopředu zvážit některé problémy, se kterými se můžete setkat při cestě do lyžařských středisek.

Parkování

Prvním a pravděpodobně největším problémem je parkování. V lyžařských střediscích není totiž možné parkovat, kde vás napadne. Když auto necháte stát na okraji silnice, tak se kromě Klepněte pro větší obrázekrizika, že vám auto bude odtaženo, vystavujete i nebezpečí poškození. Setkání se silničářským pluhem není to, co by karoserii prospělo a to nemluvě o tom, že  existují i pochopitelnější důvody – například smyk projíždějícího kolegy lyžaře. Dobrým nápadem není ani parkování podél budov či napůl pod lávkami či mosty. Takto zaparkované auto si přímo říká o nějaký ten metrák sněhu nebo ledu na střechu.

Jako optimální parkování se tedy jeví hotelové nebo záchytné parkoviště. Jejich hlavní výhoda je v tom, že jsou pravidelně udržovaná a některá i hlídaná. Je pravdou, že parkování například na záchytných parkovištích není zadarmo, ale je zcela určitě levnější než oprava automobilu či dokonce nákup nového – když váš vůz vzbudil zájem exportérů do Polska či Ukrajiny.

Mráz je velký vtipálek

Když večer zastavíte na pěkném místečku, jehož jediným „malým“ problémem je sněhová břečka nebo větší kaluž vězte, že ráno po mrazivé noci budete řešit velký problém. Když vám kolo či kola zamrznou a jen s velkými obtížemi vymyslíte způsob jak auto vyprostit.

V zimě je také dobré nezajišťovat zaparkovaný automobil ruční brzdou. Přimrzlé brzdové čelisti, totiž jen tak nedonutíte, aby povolily. K zajištění je tedy dobré použít zařazený rychlostní stupeň.

Rozjezd

Když se vám podaří nastartovat, je lepší zahřívat motor pomalou jízdou. Pokud se vám nepodaří nastartovat, je dobré zkontrolovat akumulátor. Při dlouhodobém stání „na mrazu“ je užitečné vzít akumulátor sebou dovnitř, odpadne vám tak velké procento starostí při startování.

Jedeme do Alp

Když se rozhodnete využít služeb alpských středisek, musíte počítat s tím, že se silnice nesypou a platí pravidla o přednosti. V Rakousku má přednost ten, pro kterého je lehčí uhnout, ve Francii má přednost ten, kdo jede do kopce, těžší před lehčím a samozřejmě poštovní vozidla a linkové autobusy. To samé platí i ve Švýcarsku. Nezapomínejte také na to, že na označených silnicích je povinné používání řetězů.

Co říci závěrem

Zásady zde uvedené jsou samozřejmě uplatnitelné i mimo horské lokality a rizika zde popsané existují i v městských lokalitách či obcích.

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

16.  12.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků