Auto a daně - díl třetí

V minulém dílu jsme si popsali daňové aspekty koupě auta za hotové, resp. při zaplacení celé pořizovací ceny jednorázově. Dnes se tedy podíváme na stále více oblíbený a množící se leasing. Tedy koupi vozu na splátky.
Auto a daně - díl třetí
A hned jsme u problému. Co je to vlastně leasing? Jak funguje? Jsou různé druhy? Zákon o daních z příjmů například slovo leasing ani nezná. Jde totiž o tzv. finanční pronájem s následnou koupí najaté věci, nebo také prostý pronájem bez následné koupě najaté věci. Zákon o daních z příjmů různě svazuje a usměrňuje jednotlivé druhy pronájmů a tak je samozřejmě důležité vědět, jaký druh leasingu vlastně používáme.

V první řadě je ale nutné si rozmyslet, jestli se nám leasing jako takový vůbec vyplatí. Pokud je vozidlo používáno pro podnikání a stane se obchodním majetkem, pak není o výhodnosti pochyb. Pro nepodnikajícího občana už to tak ale být nemusí. Jemu žádné daňové výhody neplynou a jako náklady si splátky uplatnit nemůže. Obecně je ale pro obě skupiny důležité důkladné rozvážení a hlavně výběr leasingové společnosti. Závazek je minimálně na 3 roky a tak není od věci důkladně si prostudovat leasingové podmínky. Například jestli jsou jednotlivé splátky pevně stanoveny a nebudou se v průběhu trvání leasingu nijak měnit, třeba v závislosti na kurzu koruny nebo úrokových sazeb. Tato „zrada“ někdy bývá dobře skryta ve všeobecných leasingových podmínkách a ty většina zákazníků nečte. Určitě je také dobré vědět, jak je to s pojištěním, spoluúčastí a hlavně na co všechno se vztahuje. Je určitě nemilé dodatečně zjistit, že auto nebylo pojištěno pro zcizení, nebo protože tam nebyl namontován DefendLock, krátí se plnění o 50%.

V neposlední řadě je také důležité dát si pozor, aby předmět leasingu nebyl zastaven bance. Některé leasingové společnosti podnikají systémem – půjčíme si od banky, koupíme za to auto a to pronajmeme zákazníkovi. Úroky od banky jsou samozřejmě nižší než leasingové navýšení, na čemž není nic špatného. Horší je to, že úvěr je jištěn právě tím vozidlem. Pokud se tedy leasingovka dostane do problémů a nesplácí úvěr, banka zabaví auto. U renomovaných leasingových společností se samozřejmě s takovým postupem nesetkáte.

Finanční leasing

Nejběžnější formou je asi leasing finanční. Je to pronájem s následnou koupí najaté věci. Po skončení tedy předmět leasingu přejde do vlastnictví nájemce. V době trvání leasingu je majitelem pronajímatel (většinou leasingová společnost). Po zaplacení všech splátek a zůstatkové hodnoty se majitelem stává dosavadní nájemce, který je po dobu trvání leasingu zapsán v TP jako držitel vozidla. Originál velkého TP je v držení leasingové společnosti a z toho pramení i nutnost požádat o jeho vydání vždy, když chceme na vozidle provést nějakou úpravu, která se tam zapisuje (typicky montáž tažného zařízení). Pokud velký TP chcete, musíte samozřejmě sdělit důvod.

Trochu krkolomné může být i případné pojistné plnění. Jelikož je pojištěno vozidlo, a to patří leasingové společnosti, pojišťovna plní jí a ta následně zákazníkovi. V současnosti to ale většina leasingovek řeší pouhým „povolením“ pojišťovně, aby plnění poslala přímo klientovi.

Kolik celkem při finančním leasingu zaplatíte a jaké budou měsíční splátky závisí především na výši první navýšené splátky (akontace) a na délce splácení. Od toho se odvíjí tzv. koeficient navýšení. Prakticky udává rozdíl mezi celkem zaplacenou cenou leasingu (součet splátek) a cenou vozidla při koupi za hotové.

Operativní leasing

Operativní leasing se liší od finančního tím, že vozidlo po skončení leasingové smlouvy nepřechází do majetku nájemce. Je to vlastně prostý pronájem hmotného majetku, za který nájemce platí pravidelné měsíční (nebo jinak časově určené nájemné), ve kterém jsou ovšem mimo pronájmu vlastního vozidla obsaženy i další nadstandardní služby. Nájemce tak má vozidlo zajištěné veškerým servisem počínaje pravidelnou údržbou a technickými kontrolami, přes placení veškerých pojištění a silničních poplatků až po například hrazení některých provozních nákladů. To už je ale na dohodě nájemce a pronajímatele a je jasné, že veškeré tyto služby jsou v nájemném promítnuty. Je to tedy alternativa určená a výhodná především pro podnikatele, resp. větší společnosti, kterým tak odpadne náročná administrativa a veškeré starosti s provozem vozidla, nebo celé flotily.

Zpětný leasing

Tento druh leasingu je používán především v autobazarech, nebo tam kde se prodávají ojetá auta. V podstatě jde o formu půjčky, kdy klient nabídne své vozidlo k leasingu a po podpisu smlouvy dostane obnos ve výši reálné prodejní ceny vozidla. Je mu ovšem odečtena příslušná akontace, která se pohybuje v rozmezí 20-40%. Klient poté splácí měsíční splátky a auto je v té době majetkem leasingové společnosti. Je to tedy způsob, jak si ponechat své vozidlo a přitom získat hotové peníze a vozidlo splácet. Nevýhodou je poměrně vysoké navýšení.
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

dnes | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 29 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků