Auto a daně - díl druhý

Dnes se podíváme, jaké daňové dopady má pro podnikatele koupě automobilu za hotové. Neznamená to, že by jste museli auto zaplatit přímo v salonu, jak se říká „na dřevo“, ale prostě, že kupní cena bude uhra-zena jednorázově spolu s nákupem.
Auto a daně - díl druhý
Předně je třeba se na automobil v podnikání dívat jako na hmotný majetek. Hmotný majetek je specifikován v §26 zákona č.586/1992 Sb., o daních z příjmů. Hlavní podmínkou, kterou je hmotný majetek limitován, aby musel být odpisován, je jeho cena vyšší než 40.000,- Kč. Pokud tedy koupíte vůz s pořizovací cenou vyšší než 40 tis. musíte ho odpisovat. To bude asi ve většině případů, i když je samozřejmě možné koupit nějakou ojetinu i do této částky. Pak by nešlo o dlouhodobý hmotný majetek a může tak být celá pořizovací cena uplatněna do daňově uznatelných nákladů v roce pořízení.

Pokud je ovšem cena vyšší než 40 tis., musíte odpisovat. Odpisování je v podstatě účetní a především daňové rozložení nákladů vynaložených na pořízený majetek do několika let. Do kolika let, o tom rozhoduje opět Zákon o daních z příjmů. Ten rozlišuje 5 odpisových skupin dle následující tabulky:

Odpisová skupina
Doba odpisování
1
4 roky
2
6 let
3
12 let
4
20 let
5
30 let


Osobní automobily a dodávky do 1,5 tuny užitečné hmotnosti jsou zatříděny (dle přílohy č.1 zákona o daních z příjmů) do odpisové skupiny 1. Ostatní nákladní vozidla patří do skupiny 2.

Odpisování lze dle zákona zvolit rovnoměrné nebo zrychlené a zvolený způsob nelze v průběhu odpisování měnit. Lze ho však přerušit. Oba způsoby se od sebe liší výší ročních odpisů, avšak celková doba odpisování je pro danou skupinu stejně dlouhá.

Příklad: Nákup osobního vozidla za 500.000,- Kč.

Toto vozidlo bude zařazeno do 1 odpisové skupiny a doba odpisování bude tedy 4 roky. Následující tabulka ukazuje, jaké budou roční odpisy u jednotlivých druhů odpisování:

Způsob odpisování
rok
zrychlené
rovnoměrné
první
125 000 Kč
71 000 Kč
druhý
187 500 Kč
143 000 Kč
třetí
125 000 Kč
143 000 Kč
čtvrtý
62 500 Kč
143 000 Kč

Z tabulky je tedy zřejmé, že při zrychleném odpisování můžeme uplatnit jako daňové výdaje v prvních dvou letech větší částku než u rovnoměrného. To se ale samozřejmě kompenzuje ve třetím a čtvrtém roce odpisování.

U výpočtu výše odpisů v jednotlivých letech se vychází z odpisových sazeb (rovnoměrné) a koeficientů (zrychlené), které jsou dány zákonem o daních z příjmů v §31 a §32.

Je tedy jasné, že jednorázově zaplacená suma při nákupu se dostane do daňově uznatelných nákladů postupně v průběhu čtyř let. Při dnešní výši inflace a nabídkách leasingových společností v podobě nulového navýšení, nebo pojištění zdarma se při koupi vozidla do podnikání jeví nákup za hotové jako nejméně vhodný. Pro podnikatele je dnes z daňového hlediska daleko příznivější leasing, ale o něm až v některém z dalších dílů.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

19.  6.  2018 | Jan Mička | 63 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků