Auto a daně - díl první

Většina podnikatelů to již ví – automobil, bez kterého se dnes již při svém podnikání neobejdou je na jedné straně možnost „kvalitní“ optimalizace daně a na straně druhé zdroj nemála problémů.
Auto a daně  - díl první
Mnohdy nejasných řešení, především co se týká evidence, daňového zatížení, odpisů, uplatňování oprav a PHM jako daňových výdajů, DPH a v neposlední řadě velkou kapitolou samou pro sebe je leasing. V tomto nepravidelném seriálu bych se tedy chtěl věnovat co nejpřijatelnější formou právě otázkám, které se týkají aut a daní.

Automobil - pro většinu z nás příjemný společník, koníček, pýcha, ale také nezbytnost pro vlastní bytí, nebo nepostradatelný výrobní prostředek.

Pro účely podnikání je automobil hmotným majetkem. Co tedy s tím z hlediska daní? Vše se řídí tím, jakým způsobem byl automobil pořízen, co je to za automobil, jak je provozován a především jaká je jeho cena.

Pořídit auto můžeme v základním rozdělení:

Koupí za hotové – pokud máme dostatek finančních prostředků, je to způsob nejjednodušší, i když z daňového hlediska není nejoptimálnější.

Pořízení formou finančního pronájmu s následnou koupí (leasing) – v současné době nejvyužívanější způsob pořízení vozidla a to už nejen do podnikání. Leasing je však poměrně silně „spoután“ zákony a je nutné neporušit spoustu nařízení.

Zvláště dnes, kdy se leasingové společnosti předhánějí se speciálními akcemi, je pro podnikatele leasing velice zajímavý co do celkových nákladů a výhodný z hlediska daňového.

Ostatní způsoby pořízení – zde lze zařadit další méně pravděpodobné možnosti jak lze vozidlo pořídit. Ať již je to nabytí darováním, zděděním, výhrou v nějaké soutěži nebo velice nepravděpodobným nalezením bez prokazatelného vlastníka.

Jistě se shodneme na tom, že auto je v podnikání užitečným až nepostradatelným pomocníkem. S jeho provozováním je však spojena řada účetních a daňových úskalí a zároveň možností jak tento prostředek hospodárně používat. Mnoho aspektů není úplně jasných a chyb je mnoho. Náš seriál by vám tedy mohl mnoho problémů osvětlit, poskytnout zajímavé rady a tipy především s ohledem na to, jak provozovat automobil v podnikání a neplatit díky tomu na daních více než je nutné.

A jaké jsou zásadní otázky využívání automobilu v podnikání?

  • výdaje na pořízení automobilu (např. kupní cenu, nájemné u finančního leasingu),
  • výdaje na spotřebované pohonné hmoty (PHM)
  • další výdaje (opravy, pojistné, poplatky za parkování apod.)
  • uplatnění odpočtu DPH na vstupu
  • zdanitelné plnění z hlediska DPH při prodeji
  • uplatnění určitých výdajů při prodeji
  • silniční daň
  • kniha jízd, evidence pracovních cest
  • automobil ve společném jmění manželů

To jsou otázky, kterými se budeme postupně zabývat v dalších dílech seriálu.

Klepněte pro větší obrázek

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků