Autem roku 2002 v ČR zvolen Peugeot 307

Stejně jako v Evropě, tak i v České republice byl odbornými novináři přesvědčivě zvolen autem roku 2002 francouzský Peugeot 307. Získal celkem 195 bodů od 32 porotců.
Autem roku 2002 v ČR zvolen Peugeot 307

Druhý skončil italský Fiat Stilo, třetí francouzský Renault Laguna, čtvrtá japonská Honda Civic a páté německé BMW řady 7.

Letošní, již osmý ročník ankety Auto roku v České republice se poprvé konal pod záštitou Klubu motoristických novinářů, který obnovil svou činnost znovu po mnoha letech. Změnila se tak především nominace automobilů, kterou až do letoška určovali sami výrobci či importéři aut. Někdy tak byl volen jen určitý typ modelu, zatímco nyní se vždy volí novinka a celá modelová řada.

Kdo a jak rozhoduje

O výsledcích novinářské ankety Auto roku 2001 v České republice Klepněte pro větší obrázek rozhoduje hlasování odborné komise, kterou nominoval zmíněný Klub motoristických novinářů. Dostali se do ní motorističtí novináři, kteří mají při své práci možnost se seznámit s kandidujícími vozy. Letos měla porota 32 členů a zvolení porotci de facto zastupují všechna významná domácí média. Volba auta roku v České republice probíhá dvoukolově. V prvním kole každý člen poroty vybere ze seznamu pět vozů, které považuje za nejlepší. V tomto kole se vybrané vozy nebodují, četnost jednotlivých kandidátů na všech hlasovacích lístcích pak určí pětici finalistů.

Ve druhém kole vybírají porotci z postupujících kandidátů, přičemž tentokrát přidělují automobilům body. Každý člen poroty má Klepněte pro větší obrázek k dispozici 25 bodů, které musí rozdělit mezi finalisty tak, aby bylo jasné, který vůz považuje za nejlepší. Takovému vozu může udělit až 10 bodů, musí mezi finalisty rozdělit všech pětadvacet bodů a nesmí žádnému z těchto vozů udělit nula bodů. Součástí bodového hodnocení musí hlasovací lístek rovněž obsahovat písemné zdůvodnění udělení počtu bodů pro jednotlivá auta.

Vítězem auta roku se pak stává ten automobil, který ve druhém kole obdrží od porotců největší počet bodů. V případě rovnosti bodů rozhoduje větší počet prvních míst, při další rovnosti počet druhých míst apod.

Co se hodnotí

Stejně jako evropská volba auta roku, i česká anketa má svá Klepněte pro větší obrázek pravidla. Při posuzování jednotlivých kandidátů titulu Auto roku v ČR se hodnotí především celková konstrukce a design vozu, komfort, bezpečnost, hospodárnost, ovladatelnost, jízdní vlastnosti a chování na vozovce, výkon, funkčnost, plnění ekologických norem a v neposlední řadě i cena, za kterou je prodáván. Hlavním kritériem umožňující porovnání vozidel nejrůznějších tříd a kategorií je takzvané hodnota za vynaložené peníze (value for money).

Jaká auta mají šanci se dostat na kandidátku auta roku? Pravidla Klepněte pro větší obrázek soutěže říkají, že každý kandidující automobil musí být novinkou na českém automobilovém trhu v daném časovém období příslušného roku (1. 1. až 31. 12. 2001) a být sériově vyráběn a prodáván na trhu v ČR (do 31. 12. roku volby). Kromě toho musí automobil mít také zcela nebo výrazně novou strukturu karosérie a zcela nebo výrazně nové mechanické ústrojí, které případně výrazně změní charakter vozu, jeho poslání a pozici na trhu. Volí se vždy typ, popřípadě typová řada, nikoli jeden vybraný model.

Auto pro rok 2002

Novináři letos vybírali z celkem 37 nominovaných modelů. Audi bylo zastoupeno modelem A4, BMW řadou 7 a 3 Compact, Citroen modelem C5, Daewoo velkoprostorovým vozem Tacuma, Fiat typy Stilo a Doblo, Honda modely Civic a Stream, Hyundai čtveřicí typů Klepněte pro větší obrázek Matrix, Santa Fe, Sonata a Terracan, Chrysler limuzínou a kabrioletem Sebring a mpv Voyager, značka Jeep novým cherokkem, Jaguar vozem X-Type, Kia modely Magentis, Rio a Joice, Lexus vozy LS 430 a RX 300, Mazda terénním typem Tribute, Mercedes-Benz typy A (Long), C (kupé) a SL 500, Nissan vanem Almera Tino, Opel odvážným roadsterem Speedster, Peugeot letošními novinkami 307 a 206 CC, Porsche modelem 911 Carrera, Renault novou generací laguny, Suzuki dvojicí modelů Liana a Ignis a Toyota mpv Avensis Verso a limuzínou Camry. Komu ve výčtu chybí domácí novinka Škoda Superb, musí si počkat na příští rok, protože oficiálně se bude vůz prodávat na českém trhu až od února příštího roku.

Ze všech došlých hlasů porotců vzešla počátkem listopadu pětice finalistů, z nichž pak novináři vybrali právě vítězný Peugeot 307. Ten získal celkem 195 jejich bodů. Druhé místo připadlo Fiatu Stilo (181 bodů), třetí pak Renaultu Laguna (178). Čtvrtá příčka byla novináři přisouzena Hondě Civic (128) a pátá luxusnímu BMW řady 7 (118).

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

včera | Michal Žďárský | 1 příspěvek
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků