Ze starého mostu u Koritntského průplavu vidíte ten druhý - dálniční.

Ze starého mostu u Koritntského průplavu vidíte ten druhý - dálniční.

Přes celé Řecko lze přejet po moderní dálnici. Ovšem draze se za ni platí.

Přes celé Řecko lze přejet po moderní dálnici. Ovšem draze se za ni platí.

V Aténách najdete úpravné uličky, ale i řadu zpustlých zákoutí.

V Aténách najdete úpravné uličky, ale i řadu zpustlých zákoutí.

Parkování jsme se obávali, nakonec jsme ale měli štěstí.

Parkování jsme se obávali, nakonec jsme ale měli štěstí.

Původně jsme měli namontované čtyři takovéto pneumatiky

Původně jsme měli namontované čtyři takovéto pneumatiky

Více než čtyři tisíce z celkových pěti jsme pak museli absolvovat s dvěma protektory na předních kolech.

Více než čtyři tisíce z celkových pěti jsme pak museli absolvovat s dvěma protektory na předních kolech.

Tato účtenka stojí za zarámování...

Tato účtenka stojí za zarámování...

Všem, kdo jedou na delší cestu mimo země EU doporučujeme rezervní kolo. Nejlépe plnohodnotné.

Všem, kdo jedou na delší cestu mimo země EU doporučujeme rezervní kolo. Nejlépe plnohodnotné.

Západní pobřeží Peloponésu je řídce obydlené. V přístavech je místa dost.

Západní pobřeží Peloponésu je řídce obydlené. V přístavech je místa dost.

Takovýto pohled z okna pokoje každé ráno zvedal náladu

Takovýto pohled z okna pokoje každé ráno zvedal náladu

Ve vesničce Kalo Nero tak trošku chcípl pes. I vlaky přestaly na zdejší nádraží zajíždět

Ve vesničce Kalo Nero tak trošku chcípl pes. I vlaky přestaly na zdejší nádraží zajíždět

Kempování na pláži se toleruje

Kempování na pláži se toleruje

Zážitek z běhu na stadionu ve starořecké Olympii bude patřit k těm nezapomenutelným

Zážitek z běhu na stadionu ve starořecké Olympii bude patřit k těm nezapomenutelným

Stejně tak jako pohled na rozbořené mohutné sloupy

Stejně tak jako pohled na rozbořené mohutné sloupy

Takto kdysi Olympia vypadala

Takto kdysi Olympia vypadala

Chrámy měly velkolepou sochařskou výzdobu

Chrámy měly velkolepou sochařskou výzdobu

A uvnitř Diova chrámu byla přes deset metrů vysoká socha - jeden z divů světa.

A uvnitř Diova chrámu byla přes deset metrů vysoká socha - jeden z divů světa.

V Řecku obvykle jezdí horší auta než u nás

V Řecku obvykle jezdí horší auta než u nás

A hodně je tu pick-upů.

A hodně je tu pick-upů.

Škodovky tu jsou docela vidět. Tato byla určitě nejstarší

Škodovky tu jsou docela vidět. Tato byla určitě nejstarší

V Aténách je většina taxíků vyrobena v Mladé Boleslavi

V Aténách je většina taxíků vyrobena v Mladé Boleslavi

Na skútry je třeba si dávat pozor. Třeba v Itálii je to ale horší

Na skútry je třeba si dávat pozor. Třeba v Itálii je to ale horší

Naopak svým sebevražedným chováním nás překvapilo několik chodců.

Naopak svým sebevražedným chováním nás překvapilo několik chodců.

Kousek od Akropole lze zaparkovat na hodinu za 7 euro a každá další hodina stojí jedno euro.

Kousek od Akropole lze zaparkovat na hodinu za 7 euro a každá další hodina stojí jedno euro.

Vstup zdarma pro studenty potěší.

Vstup zdarma pro studenty potěší.

V tomto divadle pod Akropolí se dodnes hraje

V tomto divadle pod Akropolí se dodnes hraje

V druhém - větším zasvěceném Dionýsovi už ne. Zase je ale možné usednout na antická kamenná sedadla.

V druhém - větším zasvěceném Dionýsovi už ne. Zase je ale možné usednout na antická kamenná sedadla.

Takovýto je jeden z výhledů z Akropole

Takovýto je jeden z výhledů z Akropole

Davy lidí vás nesmí odradit.

Davy lidí vás nesmí odradit.

Parthenon se stále obnovuje.

Parthenon se stále obnovuje.

Každý nalezený kámen je očíslovaný.

Každý nalezený kámen je očíslovaný.

Monumentalita stavby ohromí.

Monumentalita stavby ohromí.

Zde je potomek olivovníku, který údajně městu darovala bohyně Athéna.

Zde je potomek olivovníku, který údajně městu darovala bohyně Athéna.

Už víme, kde se inspirovalo Lego

Už víme, kde se inspirovalo Lego

Větší chrám, než je ten na Akropoli, ovšem stával dole. Zasvěcen byl samozřejmě Diovi.

Větší chrám, než je ten na Akropoli, ovšem stával dole. Zasvěcen byl samozřejmě Diovi.

Turisté si na pěší zóně můžou koupit třeba starořecké sandále. Tento si prý ale zkoušet nemáte...

Turisté si na pěší zóně můžou koupit třeba starořecké sandále. Tento si prý ale zkoušet nemáte...

Slavisté by sem raději neměli vůbec chodit...

Slavisté by sem raději neměli vůbec chodit...

Řecké hospůdky mají neopakovatelnou atmosféru.

Řecké hospůdky mají neopakovatelnou atmosféru.

Do Korintského průplavu si můžete i skočit - na pružném laně.

Do Korintského průplavu si můžete i skočit - na pružném laně.

Cestou přes Peloponés vás informují, že i zde bývají zimy se sněhem. Ostatně, dálnice občas vystoupá až do nadmořské výšky 800 metrů.

Cestou přes Peloponés vás informují, že i zde bývají zimy se sněhem. Ostatně, dálnice občas vystoupá až do nadmořské výšky 800 metrů.

Na celém západním pobřeží lze pozorovat úchvatné západy slunce.

Na celém západním pobřeží lze pozorovat úchvatné západy slunce.

Od ochránců přírody jsme se dozvěděli i řadu zajímavostí o mořských želvách.

Od ochránců přírody jsme se dozvěděli i řadu zajímavostí o mořských želvách.

Ty si ostatně vytvářely hnízda přímo na naší pláži.

Ty si ostatně vytvářely hnízda přímo na naší pláži.

Vypadala takto..

Vypadala takto..

Na přechodu země-moře jsou ovšem oblázky

Na přechodu země-moře jsou ovšem oblázky

I poměrně obyčejné domy mají schodiště a další stavební prvky z mramoru. Jeden z lomů byl nedaleko.

I poměrně obyčejné domy mají schodiště a další stavební prvky z mramoru. Jeden z lomů byl nedaleko.

Po přímořských tavernách se nám bude celý rok stýskat.

Po přímořských tavernách se nám bude celý rok stýskat.

Škoda Superb Combi byla po celou dobu příjemným a bezproblémovým společníkem.

Škoda Superb Combi byla po celou dobu příjemným a bezproblémovým společníkem.

Samostatný klimatizační okruh je i pro zadní sedačky, kde je samozřejmě dost a dost místa.

Samostatný klimatizační okruh je i pro zadní sedačky, kde je samozřejmě dost a dost místa.

Deštník, který je v základní výbavě, ale v Řecku nepotřebujete.

Deštník, který je v základní výbavě, ale v Řecku nepotřebujete.

I pouze 110kW verze dvoulitrového turbodieselu neměla se svižným rozpohybováním auta žádný problém.

I pouze 110kW verze dvoulitrového turbodieselu neměla se svižným rozpohybováním auta žádný problém.

Jedna z památek na cestu - hora účtenek převážně za mýtné poplatky.

Jedna z památek na cestu - hora účtenek převážně za mýtné poplatky.

Přes celé Řecko lze přejet po moderní dálnici. Ovšem draze se za ni platí.
V Aténách najdete úpravné uličky, ale i řadu zpustlých zákoutí.
Parkování jsme se obávali, nakonec jsme ale měli štěstí.
Původně jsme měli namontované čtyři takovéto pneumatiky
52
Fotogalerie

Autem na týden na řecký Peloponés. Nakolik to byl šílený nápad?

Hned první červencový den jsme vyrazili na krátkou dovolenou na samý jih Řecka. Za koupáním v moři, ale hlavně za proslulými antickými památkami. S testovanou Škodou Superb jsme přitom během deseti dnů najeli 5232 kilometrů.

Kapitoly článku:


Jestliže chcete poznat antické Řecko, není lepší lokalitou v této balkánské zemi, než Peloponéský poloostrov.

Protože severní část země už dobře známe, vloni jsme se například vypravili až k hranicím mnišského státu Athos na Chalkidiki, naplánovali jsme letos cestu právě tam. Autem, protože tento způsob dopravy dává možnost vyjet právě tehdy, když se to hodí vám a ne cestovní kanceláři, případně letecké společnosti. I na místě jste pak pánem svého času. Pokud by se náhodou zhoršilo počasí (což se ale v červenci v Řecku nestává skoro nikdy), můžete jet na výlet, kam se vám zlíbí. Navíc náklady na něj jsou pak řádově menší, než kdybyste se nechali zlákat na akci organizovanou cestovní kanceláří.

První polovina naší cesty do přímořské vesničky Kalo Nero nebyla příliš šťastná. Hned po najetí na dálnici na pražském Chodově z rádia slyšíme, že porouchané vozidlo amerického vojenského konvoje zablokovalo komunikaci v její zúžené části. Nezbývá tedy, než odbočit a objet kritické místo po venkovských silnicích. Nabíráme pár desítek minut zpoždění, a když se u  Trhového Štěpánova zařazujeme zpět na prokletou D1, právě tudy šnečí rychlostí projíždí část amerického konvoje.

DSC_1267.JPG

Jednou ze zastávek při našem cestování byl i Korintský průplav

Následující stovky kilometrů jsou bez větších problémů, i když jízda zúženými úseky na zbytku dálnice mezi Prahou a Brnem řidiči na klidu nepřidá. Slovensko a Maďarsko projíždíme také hladce. Nemusíme zastavovat ani kvůli nákupu elektronických dálničních známek, neboť jsme se již v předstihu koupili v ÚAMK. Na deset dní, což byla přesně doba vypočítaná na naši dovolenou, stojí dohromady 650 Kč.

Ještě před příjezdem na obávaný hraniční přechod mezi Maďarskem a Srbskem, si všímáme na dálnici informační tabule, že čekací doba k hraniční kontrole je tři hodiny. Rychle tedy odbočujeme a objíždíme inkriminované místo přes hraniční přechod u městečka Tompa a na dálnici směrem na Bělehrad se napojujeme u Subotice. Znamená to opět pár desítek kilometrů navíc, ale uspořený čas je dobře dvě hodiny.

Průjezd Bělehradem je v sobotu večer také poměrně hladký, byť zdejší obchvat v některých úsecích připomíná spíše tuzemskou okresku té nejhorší kvality.

Dva protektory za 13 000 Kč

Velký problém však přichází krátce po minutí městečka Razanj. Zastavujeme na jedné z benzinových stanic, protože je nám jasné, že zásoba paliva v nádrži nám nepostačí pro dojezd k levné naftě v Makedonii. Bereme 20 litrů, platíme kartou a v připojovacím pruhu na výjezdu najednou slyšíme obrovskou ránu. Řidič, který se díval do levého zpětného zrcátka, aby se bezpečně napojil do pravého dálničního pruhu, prostě přehlédl obrovskou nijak neavizovanou díru u pravého okraje a prorazil bočnice pneumatik obou pravých kol.

V první chvíli jsme si mysleli, že je problém pouze vpředu, ale záhy jsme si všimli. že vzduch mizí i ze zadního kola. V tuto chvíli je sobota půl desáté večer, do cíle cesty zbývá ještě dost přes tisíc kilometrů a v kufru je pouze jedno dojezdové kolo. Rychle si všichni oblékáme reflexní vesty, dva členové rodiny jdou zpět k benzince získat informace o blízkém pneuservisu a koupit opravný sprej.

V tu chvíli jsme ještě doufali, že zadní kolo půjde alespoň provizorně zalepit a dokážeme se sami dostat pro nové pneumatiky. Záhy se ukazuje, že to byla bláhová naděje, a tak nezbývá než vzít zavděk nabídkou majitele odtahové služby, který shodou náhod (ale podle nás cíleně) čekal na rito právě na této čerpací stanici. Za šedesát euro nás nakládá a odváží do Bosch servisu ve zmíněné Razanji. Předtím se ještě ptáme, že zde budou mít vhodný plášť na náš vůz (rozměr 235/45 R18) a dostává se nám ujištění, že ano, že součástí je prodejna pneumatik.

Když se tam před půlnocí konečně dostáváme, překvapuje nás, že tady čeká šest chlapů. Jak si asi můžou vydělat, kolik tu asi mají v noci na neděli práce, napadá nás. Vysvětlení přichází vzápětí. Ze skladu přinášejí dva protektory značky Profil a sdělují nám cenu - 265 euro za jeden. Nic jiného prý nemají. Sice v danou chvíli nevíme, jaká je jejich skutečná cena (až později jsme zjistili, že v ČR stojí 1250 Kč), ale je nám jasné, že je to značně předražené a navíc pak v ČR budeme muset koupit další pár již značkových pneu. Připomínáne, že původně byly na autě čtyři pneu Pirelli Cinturaro.

Jenže, co jiného dělat? Napadá nás jen jediné, nechat se odtáhnout do šedesát kilometrů vzdálené Niše, tam počkat do pondělí a pak koupit dvě odpovídající pneumatiky. Snažíme se smlouvat, ale dosáhneme pouze na cenu 500 euro celkem i s montáží. Se skřípěním zubů tedy nakonec souhlasíme a v půl druhé ráno je celá záležitost za námi.

I když víme, že to není nejlepší nápad, a původně jsme chtěli minimálně na tři hodiny v tento čas auto odstavit a spát, pokračujeme v jízdě. Naštvání by nám stejně nedovolilo usnout. Navíc si říkáme, že alespoň v noci a v časném jitru snáze projedeme dva zbývající hraniční přechody - mezi Srbskem a Makedonií (Presevo - Tabanovce) a Gevgelija-Evzoni na pomezí Makedonie a Řecka. Nakonec však ale na druhém zmiňovaném stejně v již pálícím ranním slunci trávíme hodinu v koloně popojíždějících aut.

Až dosud jsme na mýtném platili poměrně málo. Průjezd Srbskem nás v osobním autě přišel cca na 12 eur. Oželeli jsme i 4,5 eura v Makedonii, přestože tamní dálnic skýtá časté výmoly, zlomy a další pasti, na kterých reálně a zcela nenadále hrozí velký defekt pneumatiky, zavěšení kol, případně i olejové vany. Na druhou stranu, Makedonie láká motoristy velmi vstřícnými cenami pohonných hmot. Litr nafty jsme čerpali za 46 dinárů, což je v přepočtu 20 korun. Tamější nafta nám pak navíc vydržela až do cíle cesty.

Řecké dálnice jsou drahé

Řecko je ale jiná písnička. I když úsek od hranic k Soluni (Thessaloniki) zatím zpoplatněn není, mýtnice se již staví a lze předpokládat, že příští rok budeme platit zde, hned za Soluní platíme první eura. Mýtnice náš postup během zhruba sedmisetkilometrové pouti po řeckém území zpomalují každých dvacet až čtyřicet kilometrů. Celkem jsme na nich zanechali 38,6 eur a stejnou sumu pochopitelně i při cestě zpět. Kdybychom zvolili možnou západnější variantu trasy, asi bychom něco ušetřili. Jenže cesta kolem Atén a pak přes Korintský průplav se nám jevila jako plynulejší.

DSC_1263.JPG

I když je oficiálně rychlost na dálnici 120, značky ji občas zvýšily...

Na druhou stranu je třeba říci, že řecké dálnice jsou kvalitní, je na nich minimum uzavírek, provoz je velmi mírný a přestože je oficiální maximální rychlostní limit na těchto komunikacích v Řecku stanoven na 120 kilometrů v hodině, leckde ho značky zvyšují na stotřicítku. Líbilo se nám také množství malých odpočívek s nově vybudovanými, a poměrně uklizenými záchody.

Pár radarů sice instalováno je, většinou ovšem řidiče před možným měřením pouze varují nápisy, samotné zařízení zatím namontováno nebylo. Fyzické měření policejním vozem jsme zaznamenali jen jednou. Bylo to ovšem docela zákeřné - v klesání a policisté se ukrývali ve stínu pod mostem.

Do cíle do objednaného hotelu jsme pak dorazili v půl třetí odpoledne našeho času, tedy v půl čtvrté řeckého. Zatímco teploměr v autě u Atén ukazoval místy i 43 stupňů, tady na západním pobřeží bylo pouhých a relativně příjemných 35.

Doporučujeme

Články odjinud